Letíme po rychlostní zkoušce portugalské rallye. Od kol odletují šutry velikosti pštrosího vejce, občas spadneme do díry, před jejíž hloubkou se červenají i ty nejvyhlášenější propadlé kanály. Dobře chápeme, proč tady každý rok při MS v rally pole soutěžních speciálů pořádně prořídne. V našem autě všechny důležité součástky zůstávají i na těch nejhorších úsecích dostatečně vysoko nad zemí. Testujeme novou generaci užitkového pickupu Mitsubishi L200.
Tuhle kategorii aut drželi čeští prodejci většinou spíš jako raritu, protože její využití bylo v tuzemských reáliích velmi omezené. Jenže poté, co se z dřívějších velkých offroadů stala módní SUV, která by si v těžším terénu ublížila, přesedlala řada jejich majitelů právě na užitkové pickupy.
I námi testovaná L200 má vše, co potřebujeme do těžkého terénu. Karoserie sedí na pevném podvozkovém rámu, což sice působí trochu těžkopádně při ježdění po asfaltu, ale v těžkém terénu nebo při zatížení auta nákladem nebo přívěsem jde o velkou výhodu. Zatímco po silnici jedeme v úspornějším režimu pouze s pohonem zadní nápravy, na rozbité polní cestě zapínáme pohon všech kol.
Dražší verze L200 disponují vyspělým systémem Super Select 4WD II se čtyřmi různými režimy. Většinu času si vystačíme s běžným pohonem všech kol, kdy proudí 60 procent síly na zadní nápravu a čtyřicet na tu přední. Když přejíždíme velké balvany a některá kola visí ve vzduchu, zapojujeme do hry uzávěrku zadního diferenciálu a síla se rozděluje mezi nápravy v poměru 50:50. Do nejprudších kopců si pomáháme redukcemi, to znamená "půlenými rychlostními stupni".
Pod kapotou vrčí naftový čtyřválec s objemem 2,4 l. Jeho největší zbraní není dynamika a při předjíždění v běžném provozu bychom přivítali pár koní navíc. Působivá je ale jeho síla, díky níž si auto poradí i s prudkým stoupáním při vysokém zatížení, často bez nutnosti podřazování. Potěší i velmi slušné odhlučnění. Podle výrobce se dá jezdit se slabší verzí za 6,4 l nafty, my jsme na trase s polovičním podílem řádění v terénu a svižné jízdy po silnici spotřebovali téměř dvojnásobek.
Atmosféra v kabině celkově připomíná víc osobní vůz než nákladní, pod které se terénní pickupy řadí. V testovaném autě nechyběla třeba parkovací kamera nebo klimatizace s automatickou regulací teploty ve dvou nezávislých zónách.
Příjemně nás překvapilo také relativně komfortní naladění tlumičů. I když jsme se rozbitými prašnými rychlostními zkouškami Portugalské rally hnali skoro jako Ogier a Latvala, spolujezdkyně za zadních sedadlech přežila bez boulí a otlačenin. Nová L200 se chlubí nejlepším rejdem ve své kategorii, takže se s více než pět metrů dlouhým pickupem otočíte i na relativně úzké vozovce.
Nové Mitsubishi L200 už se prodává na českém trhu. Nejlevnější verze s kratší kabinou Club Cab stojí 677 350 korun, tedy podobně jako kompaktní SUV s podobnou specifikací, tedy pohonem všech kol a naftovým motorem. V ceně je i pětiletá záruka bez omezení ujetých kilometrů.
Největší konkurencí Mitsubishi L200 na českém trhu budou modely Ford Ranger, Toyota Hilux a Volkswagen Amarok, na trh se chystá také nový Nissan Navara. Typickým zákazníkem pro tento typ auta budou podle nás živnostníci podnikající v místech se špatnou dopravní infrastrukturou, třeba na horách. Na své si ale přijdou i fandové dobrodružných terénních expedicí třeba po Balkáně.