Šance pro hybridní auta. Ford přichází s vlajkovou lodí

Radek Pecák Radek Pecák
14. 5. 2015 21:30
V současné době je trh s hybridními automobily v České republice velmi malý. Nové Mondeo jim otevře cestu do firemních flotil.
Jízdní vlastnosti jsou velmi dobré. Vyplatí se ale jezdit zvolna.
Jízdní vlastnosti jsou velmi dobré. Vyplatí se ale jezdit zvolna. | Foto: Ford

Praha - Pro hybridní auta začíná v Česku nová etapa. Ford začíná prodávat v hybridní verzi svou vlajkovou loď - Mondeo. Verzi HEV nabízí v jediném stupni výbavy Titanium za 762 990 korun.

I když Ford zatím neočekává masivní prodeje tohoto vozu - zhruba v rozmezí od 50 do 200 kusů ročně - jde o důležitý počin. Díky Mondeu HEV se hybridní pohon dostane i do povědomí firemních zákazníků. V segmentu, do něhož spadá mondeo, byl dosud v Česku na trhu jen jediný vůz s hybridním pohonem - Kia Optima.

Příští rok se ale situace změní. Dealeři Volkswagenu začnou nabízet hybridní Volkswagen Passat s možností dobíjení ze zásuvky a stejnou technologii pak převezme i tuzemská Škoda Superb.

Vůz má pohon předních kol, baterie se nachází vzadu.
Vůz má pohon předních kol, baterie se nachází vzadu. | Foto: Ford

V současné době je trh s hybridními automobily v České republice velmi malý. Za celý loňský rok se takových vozů v České republice prodaly necelé čtyři stovky, letos to do konce dubna bylo 220 kusů.

Spotřeba potěší

Pod kapotou má hybridní mondeo kromě klasického zážehového dvoulitrového motoru také dva elektromotory. První pomáhá benzinovému motoru, ale je díky výkonu 88 kW schopný také auto až půldruhého kilometru sám pohánět, druhý pak slouží k dobíjení baterie o kapacitě 1,4 kWh.

Ford Mondeo HEV se bude nabízet pouze se čtyřdveřovou karosérií typu sedan. Část zavazadlového prostou ovšem zaujímá baterie. Ten se tak zmenšil z běžných 525 na 383 litrů. V kabině na řidiče nečeká žádné velké překvapení. Zásadně jiný je pouze přístrojový ukazatel, na němž chybí otáčkoměr. Naopak se tu řidič nalevo od rychloměru dozví, jak moc je nabita baterie a vpravo nalezne klasický palubní počítač.

V přístrojovém štítu chybí otáčkoměr.
V přístrojovém štítu chybí otáčkoměr. | Foto: Ford

Ford uvádí průměrnou kombinovanou spotřebu vozu 4 litry benzínu, při prvních testovacích jízdách v rovinatém terénu kolem zámeckého areálu Mcely se řadě novinářských posádek při poklidném stylu jízdy podařilo docílit i nižších údajů. Zajímavé je také to, že více než 18 kilometrů z 32, kolik měřil okruh, jsme čistě v elektrickém režimu ujeli více než 18. Citelně by na účtech za palivo měli ušetřit také ti, kteří vůz používají hlavně ve městech.

Na elektřinu je dokonce možné jet rychlostí až 135 kilometrů v hodině. O tom, zda vůz pojede v bezemisním režimu, nebo zda využije benzinový motor také k pohonu či pouze k dobíjení baterií, nerozhoduje řidič, ale nezávisle na něm elektronika. Ta současně hlídá, aby se baterie nevybila pod stanovenou mez, protože je nutno zachovat rezervu energie pro případné parkování. Couvat s využitím spalovacího motoru totiž s ohledem na konstrukci automatické převodovky vůbec není možné.

Kufr je menší, a navíc nelze ani zvětšit sklopením opěradel zadních sedaček.
Kufr je menší, a navíc nelze ani zvětšit sklopením opěradel zadních sedaček. | Foto: Ford

Ovládání vozu je stejné jako u běžných typů s automatickou převodovkou. Pokud auto jede v elektrickém režimu, je velice tiché, když se přidá spalovací motor, posádka to pozná. Úroveň hluku ovšem není obtěžující, navíc Ford prý pracuje na jeho dalším utlumení.

Maximální rychlost vozu je 187 kilometrů v hodině, z klidu na rychlost 100 km/hod automobil zrychlí za 9,2 sekundy.

V ceně základní stanovené výbavy je dvouzónová automatická klimatizace, vyhřívané přední sedačky, šestnáctipalcová kola z lehkých slitin s pneumatikami se sníženým valivým odporem, elektrické ovládání všech oken, vyhřívané čelní sklo, automatické přepínání dálkových světel, mlhovky, startovací tlačítko, sedm airbagů, asistent pro rozjezdy do kopce, tempomat, rádio s CD přehrávačem, loketní opěrka mezi předními sedačkami a sada na opravu pneumatik. 

 

Právě se děje

Další zprávy