Auta v Česku tolik netáhnou, za tři měsíc klesly prodeje o 16 procent. Daří se Tesle

Jan Matoušek Jan Matoušek
7. 4. 2020 6:02
Zatímco v březnu prodeje nových aut klesly o více než 36 procent, za celé první čtvrtletí roku 2020 pád trhu s novými auty tak velký není. Přesto je pokles o necelých šestnáct procent poměrně zásadní, méně aut než letos se za první tři měsíce roku prodalo naposledy v roce 2014. Například elektrifikovaným modelům se ale nadále daří.
Foto: Martin Přibyl

Nejprodávanější modely

V desítce nejprodávanějších aut prvního čtvrtletí je jen jedno, které se nevyrábí na území České republiky. A to až desátý Volkswagen Tiguan. Před ním jsou s výjimkou dvou Hyundai samé škodovky.

První je Octavia, která prochází generační obměnou a i to jí možná pomohlo dokonce k meziročnímu nárůstu o skoro 10 procent. Naopak druhá Fabia poklesla skoro o čtvrtinu. Výrazný nárůst je viditelný u Scaly, nicméně to je způsobeno tím, že loni se kompaktní hatchback teprve začínal prodávat. O více než 29 procent narostly také prodeje Hyundai i30, nejoblíbenějšího auta v Česku, které nemá logo okřídleného šípu.

Naopak spolu s celou značkou Dacia se nedaří ani SUV Duster. To si meziročně pohoršilo o skoro 60 procent (jen o něco lépe dopadlo třeba MPV Dokker). Jen o něco málo lépe dopadl Volkswagen Golf, který nicméně prochází generační výměnou. I tak si ale pohoršil o více než 55 procent a vypadl z patnáctky nejprodávanějších modelů.

Trend propadu prodejů u modelů, které v posledních týdnech prošly, prochází nebo v následujících týdnech teprve projdou generační výměnou, je jasně viditelný i dále. Třeba Seat Leon, Peugeot 2008 nebo Renault Captur. První dva vozy si pohoršily o více než polovinu a z druhé desítky se propadly do třetí. Captur si pohoršil o necelých 40 procent.

Za zmínku stojí výsledek Škody Citigo. I ona si pohoršila, celkem o více než čtvrtinu prodaných kusů, nicméně naprostá většina z 539 prodaných aut (457 kusů) jezdí na elektřinu. I na českém trhu se tedy může elektromobil dostat prodejně relativně vysoko, protože se Citigo do zásuvky prodalo více než třeba již zmíněných Dacie Dokker, Peugeotu 2008 či Fordu Focus.

 

Právě se děje

Další zprávy