Praha - Září by mohlo pro prodejce nových osobních automobilů v Česku znamenat začátek obratu k lepšímu. Svaz dovozců automobilů totiž hlásí, že v tomto měsíci se letos prodalo o šest procent nových vozů více než v loňském září.
Za celých devět měsíců letošního roku ovšem prodej osobních aut v Česku klesl meziročně o osm procent na 120 154 vozů.
Nejprodávanější značkou zůstává s tržním podílem přes 30 procent Škoda, i když její odbyt poklesl v období od ledna do září ve srovnání s loňskými třemi čtvrtinami roku o téměř deset procent na 36 254 aut. Následují Hyundai, Volkswagen a Ford, které všechny mají podíl přes devět procent.
Samotné září však bylo pro mladoboleslavskou firmu úspěšné. Prodala přes 4700 aut, což je o 700 více než vloni a její podíl byl téměř 36 procent. Má také tři modely na prvních třech příčkách nejprodávanějších vozů v Česku. Vede octavia, následuje fabia a třetí je rapid. Na čtvrtém místě je letos Volkswagen Golf a pátý vůz Hyundai i30 z moravských Nošovic.
Nejprodávanější kategorií aut jsou vozy nižší střední třídy s podílem přes 24 procent.
Přes relativně příznivý výsledek zatím běžní Češi auta moc nekupují. Trh zachraňují firemní zákazníci. Podíl privátních zákazníků totiž činil jen 32,4 procent.
Tržby za prodej automobilů rostou také podle čerstvých dat Českého statistického úřadu (za srpen). Je to však dáno právě tím, že firemní zákazníci si v průměru kupují větší, dražší a více vybavená auta než privátní kupci.