Případ Octavia: Nejprodávanější česká ojetina ukazuje zákonitosti domácího trhu

Martin Přibyl Martin Přibyl
5. 1. 2021 6:02
Společnost Cebia, která se zabývá prověřováním historie ojetin, zmapovala nabídku ojetých Octavií v Česku. Škodovácký bestseller je na českém trhu fenoménem, zatímco mezi novými vozy je přibližně každým desátým prodaným osobákem, v případě ojetin okupuje dokonce dvanáct procent trhu. Odkud u nás prodávané Octavie jsou? Jakou mají karoserii, barvu? Na to vše odpovíme v přehledu.
Foto: Martin Přibyl

Nafta, nebo benzin? Dieselů je více

Statistika nabízených pohonných ústrojí jednoznačně poukazuje na oblíbenost Octavie ve firemních flotilách. V nabídce je 71 procent dieselových variant, kdežto mezi všemi ojetinami dosahuje podíl "nafťáků" jen 55 procent. Mezi naftovými modely je tradičně největší zájem o 1.9 nebo 2.0 TDI, u benzinů o dostatečně výkonný, ale zároveň úsporný motor 1.4 TSI.

Aféra Dieselgate, která znamenala odklon řady zákazníků od naftových motorů, se začíná projevovat až u nejmladších aut, maximálně čtyřletých ojetin, kde je podíl naftových motorů jen 62,6 procenta. V případě těchto aut totiž již po benzinové alternativě začaly sahat i firmy, protože nové motory 1.4 a 1.5 TSI je dokázaly uspokojit spotřebou a výrazně nižší cenou než v případě naftových alternativ. Právě těchto aut ale za první tři čtvrtletí roku 2020, pro něž je statistika zpracovaná, byl podle Cebie na trhu nedostatek.

Rostoucímu zájmu o mladší benzinové Octavie pak odpovídá i to, že každý třetí nabízený ojetý vůz domácího původu spaluje právě benzin. To samé platí i o pohonu na stlačený zemní plyn (CNG), ten je u 3,3 procenta domácích Octavií, u dovezených aut tvoří jen 0,3 procenta.

 

Právě se děje

Další zprávy