Před 40 lety začala běžným autům velet aerodynamika. O kolik jsme dnes dál?

Martin Frei Martin Frei
20. 4. 2022 6:03
Na pařížském autosalonu se v roce 1982 odehrály dvě premiéry, které významně ovlivnily vývoj osobních aut. Zatímco do té doby aerodynamika promlouvala do designu jen u pár výstředních značek, s Audi 100 a Fordem Sierra zasáhla samotný střed trhu. Některé zákazníky to tehdy téměř vyděsilo, ale dnes patří oba vozy ke klasice a brzy je následovaly další.
Foto: Opel

1989: Opel Calibra, Cd 0.26

V devadesátých letech se už aerodynamika stala denním chlebem a následoval ji standard karosářských technologií. Zahlazená skla a zapuštěné dveřní kliky už měli všichni, například Opel Vectra z roku 1988.
Příbuzné kupé Calibra dosáhlo dalšího zlepšení díky zamračené přídi s miniaturním vstupem vzduchu pro chlazení. Umožnily to novátorsky štíhlé světlomety s projektorovou optikou. Čarování s prouděním v zadní části vycházelo z osvědčených receptů, u čtyřmístného kupé bez nároku na praktičnost se ovšem tvůrcům čarovalo snadno.

 

Právě se děje

Další zprávy