Vedení Prahy chce, aby se zlepšilo ovzduší. Z tohoto důvodu chce zjistit, kolik jezdí ve městě naftových aut bez filtru pevných částí ve výfuku. Zároveň chce společně s policií kontrolovat stanice technické kontroly (STK), zda při kontrolách nepodvádí.
Tyto plány sdělila ČTK pražská radní Jana Plamínková (STAN/Trojkoalice). První měření by se měla uskutečnit letos na podzim, další pak příští rok na jaře. Kromě měření aut Praha rovněž připravuje regulační řád, podle kterého bude postupovat při smogových situacích.
"Ukazuje se, že vzhledem ke kvalitě ovzduší jsou velkým problémem naftová auta, která mají mít filtr pevných částic, ale ten buď nefunguje, nebo je poškozený, nebo dokonce záměrně vymontován, což je podle mě doslova ekologický zločin, který tito lidé páchají na zdraví spoluobčanů. A já bych teď chtěla zjistit, kolik v Praze jezdí takových aut," řekla Plamínková.
Magistrát už vypsal zakázku s poptávkou na firmu, která měření provede. Do té doby, než ji společnost najde, chce město dělat samo první orientační měření už letos na podzim. Přesnější měření pak bude podle radní dělat na jaře už vybraná firma.
Podzimní měření by se mělo uskutečnit tak, že se do ulic vydají lidé se speciálními přístroji na měření emisí. Řidiči prý nebudou při měření zastavováni. "Takové měření není zcela přesné, nicméně zjistí se, když auto nebude mít funkční filtr. Bude totiž vypouštět řádově vyšší množství částic, než by mělo," řekla radní.
"Další věc je, že bychom chtěli ve spolupráci s policií kontrolovat STK, neboť se objevují důvodná podezření, že stanice šidí kontroly emisí a projdou jí i auta s poškozeným nebo odmontovaným filtrem," řekla Plamínková. S policií prý o kontrolách město už jedná.
Podle plánovaného regulačního řádu by Praha v případě smogové situace vyhlásila například to, že mohou jezdit auta pouze se sudým či lichým číslem registrační značky (toto pravidlo funguje například už v Paříži), nebo by zakázala vjezd nákladních aut.
"Ale to jen v opravdu extrémní krizové situaci, my bychom to neradi využívali příliš často. To, co je potřeba udělat, je, abychom k tomu vůbec nedospěli," řekla Plamínková. Ke zlepšení ovzduší by pak podle Plamínkové mohlo pomoci sdílení aut nebo podpora elektromobilů.
O podpoře elektromobility se už vláda ostatně dohodla s automobilovými výrobci. Tento týden schválila memorandum o budoucnosti automobilového průmyslu v ČR. Jeho součástí je akční plán podpory elektromobilů, digitalizace a autonomního řízení do roku 2025 s celkem pětadvaceti úkoly.
Memorandum ještě musí podepsat ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček a prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar.
Mezi konkrétními kroky tohoto akčního plánu je například opatření, aby elektromobily nemusely platit registrační poplatky a měly bezplatný vjezd do center měst, možnost zrychleného odepisování pro podnikatele nebo možnost kombinace dotace na pořízení s operativním leasingem.