Devět z deseti dieselů plní emisní normu Euro 6 pouze na papíře, tvrdí ekologové. Nelegální to není

ČTK ČTK
4. 9. 2017 17:09
Naftové motory u osobních automobilů vypouštějí reálně více než čtyřnásobek povoleného množství oxidů dusíku, než povolují normy. Tvrdí to studie ekologické organizace ICCT, která testovala 541 aut zastupujících 145 různých modelů.
Zplodiny z aut. Ilustrační foto
Zplodiny z aut. Ilustrační foto | Foto: iStock

Jen každý desátý dieselový motor splňuje emisní normu Euro 6 jak na papíře a v laboratoři, tak i v silničním provozu. Vyplývá to ze studie ekologické organizace ICCT. Reálně tyto motory v průměru vypouštějí 4,5krát více zdraví škodlivého oxidu dusíku, než maximálně 80 miligramů na kilometr, jak povoluje norma.

Nezákonné to ale není, protože norma o výfukových plynech od září platí pouze pro nově zaregistrované vozy. Část naměřených hodnot ji ale překračuje tak výrazně, že se tím vysvětluje, proč je v některých městech navzdory stále přísnějším omezením horší kvalita vzduchu, než povolují nařízení Evropské unie.

"Výsledky potvrzují dřívější poznatky. Nyní se ale testovalo velké množství aut, díky čemuž je možné u emisí učinit závěry o průměrném chování jednotlivých výrobců," řekl šéf ICCT pro Evropu Peter Mock. Studie zkoumala celkem 541 osobních automobilů, které zastupovaly 145 různých modelů.

Výzkumníci z ICCT proto do budoucna požadují nezávislé testy v reálných jízdních podmínkách. Zkoumaly by nejen emise oxidů dusíku, ale také oxidu uhličitého. A to na autech, která by dali k dispozici jejich majitelé nebo půjčovny, nikoliv sami výrobci.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 17 minutami

Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, později opět zasednou i odborné týmy. Brabec to řekl novinářům.

Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

Brabec nechtěl být ohledně možné dohody konkrétní. "Dokud není domluveno všechno, není domluveno nic. Nicméně bylo několik bodů, které byly významně sporné celou dobu. Dnes po jednání vnímám posun v některých a uvidíme. Nechci konkretizovat," řekl v pátek. "Jsem rád, že se i po dnešním jednání přiblížil kompromis, který snad bude přijatelný pro obě strany, který snad budou umět schválit obě vlády," doplnil liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Zdroj: ČTK
Další zprávy