Kladli jsme umělé inteligenci otázky o autech a nestačili se divit. Je ChatGPT autař?

Jan Matoušek Jan Matoušek
10. 3. 2023 6:02
Fenoménem posledních týdnů se v rámci komunikace stala umělá inteligence ChatGPT společnosti OpenAI, kterou spoluzaložil Elon Musk. Můžete s ní komunikovat, kromě jiného, česky i anglicky a rozebírat nejrůznější témata. Redakce Aktuálně.cz zkusila umělé inteligenci položit několik otázek ze světa aut s cílem zjistit, jestli je alespoň trochu "autař".
Foto: Škoda Auto

Co všechno je na textu špatně

Kdo trochu zná historii "embéčka", bude nad tímto textem kroutit hlavou patrně od první věty. Začněme tím, že Škodu 1000 MB skutečně nevyráběla Škoda Auto, ale v té době automobilka AZNP, která produkovala vozy pod označením Škoda. Úplně největší chybu ale představuje tvrzení, že šlo o první moderní auto značky s motorem uloženým vpředu a pohonem předních kol. 1000 MB byla známá tím, že naopak jako první Škoda přišla s koncepcí "vše vzadu" - tedy s motorem i pohonem zadních kol.

Pustili jsme se proto s umělou inteligencí do polemiky a jali se ji opravovat. Nejprve své tvrzení opravila na "pohon zadních kol a motor uložený za přední nápravou", následně na "poslední auto značky s pohonem zadních kol a motorem vzadu" a až na třetí pokus tedy chatbot odsouhlasil, že 1000 MB byla "prvním automobilem značky Škoda s motorem umístěným vzadu a pohonem zadních kol".

Škoda 990 bylo původní označení vývojových prototypů, sériové auto se mělo jmenovat Favorit (jméno 1000 MB je pak odvozeno skutečně od objemu motoru a města Mladá Boleslav). Že vzniklo přes 443 tisíc kusů, je pravda, nejde ale o "nejvyšší počet vyrobených vozů jednoho modelu československé produkce". Brzdy na všech kolech byly bubnové, hlava válců litinová. Ani do USA se "embéčko" nepodívalo a nástupcem rozhodně nebyla Škoda 110 R. V této otázce jsme se opět pustili do polemiky, nicméně umělá inteligence se v tomto případě se 110 R jako nástupcem 1000 MB stále opakovala.

 

Právě se děje

Další zprávy