"Taycan Cross Turismo je pro mě takový automobilový ekvivalent švýcarského armádního nože. A to nejen proto, že jsme jeho koncept představili před třemi roky v Ženevě," popisuje auto viceprezident řady Taycan Stefan Weckbach. "Nový model má stejně nekompromisní dynamiku a jízdní vlastnosti jako klasický Taycan, zároveň je ale prostornější a nepotřebuje jen zpevněné silnice k tomu, aby se pohyboval rychle a komfortně," pokračuje.
Tato charakteristika definuje asi nejvýstižněji, kde se Taycan Cross Turismo od klasické limuzíny odlišuje nejvíce. S 4974 mm je celkově delší, rozvor náprav z této hodnoty ale ukrajuje prakticky stejných 2904 mm. Nejvíce prostoru navíc, 47 mm, má auto nad hlavami cestujících vzadu. Nepřekvapí tak, že je s 1409 nebo 1412 mm podle verze výrazně vyšší než jeho sourozenec.
Linie střechy se navíc nesvažuje tak rychle, naopak je po vzoru Panamery Sport Turismo mnohem více přímá a zakončená pevným spoilerem. To se projevuje na aerodynamice s koeficientem odporu vzduchu Cd na úrovni 0,26 i pod víkem pátých dveří. V základu má kufr 446 litrů, po sklopení zadních sedadel je ale k dispozici 1212 litrů (provedení Turbo a Turbo S mají o kousek méně). Použitím elektrického pohonu pak ještě vznikl 84litrový prostor pod přední kapotou.
A poznámka o zpevněných silnicích? Porsche samotné označuje svou novinku jako CUV, tedy Cross Utility Vehicle. Pokud byste chtěli najít nějaký ekvivalent, je to tak trochu Scout ze Stuttgartu. Tomu odpovídají i některé vizuální prvky, včetně černého obložení podběhů, které dodávají robustnost.
Všechny varianty mají prostřednictvím dvou elektromotorů, jednoho na každé nápravě, pohon všech kol, adaptivní vzduchový podvozek a možnost zvýšit, třeba při pohybu na polních cestách, světlou výšku o nejvýše 30 mm ve speciálním jízdním režimu Gravel pro nezpevněné cesty. Ten funguje do 120 km/h, pak světlá výška o 10 mm klesne. Standardně tak kombi sedí o 20 mm výše než limuzína.
Komu by to nestačilo, nabízí Porsche ještě volitelný balíček Off-Road Design, který má světlou výšku o 30 mm zvýšenou automaticky a nabízí také několik designových doplňků nebo kompas na palubní desce.
Na výběr budou celkem čtyři různé varianty. Základní Taycan 4 má výkon 280 kW, s funkcí overboost krátkodobě zvýšený na 350 kW. Taycan 4S má 360 a s funkcí overboost 420 kW, model Turbo nabízí 460, respektive 500 kW a konečně vrcholné provedení Turbo S má 460 kW s krátkodobou možností zvýšit výkon na 560 kW. Z limuzíny kombíku zůstalo použití dvoustupňové převodovky na zadní nápravě s kratším prvním stupněm pro lepší akceleraci a delším druhým stupněm pro větší hospodárnost.
Dynamicky jde podobně jako u limuzíny o špičku své kategorie. I nejslabší provedení umí z 0 na 100 km/h zrychlit za 5,1 sekundy, naopak nejvýkonější verze zvládne akceleraci za 2,9 vteřiny. Nejvyšší rychlost je podle provedení 220 až 250 km/h.
Baterie má vždy kapacitu 93,4 kWh, použitím elektrické sítě s napětím 800 V je pak možné využívat nabíjecí výkon až 270 kW. V takovém případě je 100 km dojezdu k dispozici za asi pět minut a z pěti na osmdesát procent kapacity se dokáže baterie nabít za 22,5 minuty. Využívat lze i pomalejší nabíjení střídavým proudem o výkonu standardně 11 a za příplatek 22 kW. Standardním způsobem je plná kapacita baterie k dispozici za devět hodin.
Dojezd se odlišuje podle varianty, nutno ale podotknout, že rozdíly nejsou nikterak velké. Základní Taycan 4 má maximální dojezd 456 km, Taycan 4S a Taycan Turbo umí 452 km a Taycan Turbo S potom nejvýše 419 km. Modely Turbo a Turbo S mají standardní zadní diferenciál. Vrcholná verze nabízí jako jediná v základu také řízení zadní nápravy, u ostatních provedení je za tuto funkci potřeba si připlatit.
Ostatně příplatků bude mnohem více a za vypíchnutí stojí především dva. Tím prvním je speciálně pro Taycan Cross Turismo vyvinutý zadní nosič až na tři kola. Praktičnost pak zvedají i různé střešní boxy, přičemž Porsche vyvinulo i model, který je možné používat při rychlostech do 200 km/h.
Kabina vozu je stejná jako u výchozí limuzíny. To znamená třeba použití 16,8palcové zakřivené obrazovky s dotykovými plochami po stranách místo budíků nebo ovládání až čtyřzónové klimatizace, včetně nastavování výdechů, výhradně přes dotykovou obrazovku. Mezi volitelnou výbavou je pak i displej před spolujezdcem.
Do prodeje se Taycan Cross Turismo dostane na jaře a Porsche si od něj hodně slibuje. "Prvotní zpětná vazba nám naznačuje, že na některých trzích byl model Cross Turismo přijatý pozitivněji než klasický Taycan," říká Stefan Weckbach. Podle něj například v Norsku bude až 70 procent prodejů připadat právě na nový model.
Norsko je přitom spolu se Spojenými státy, Německem, Velkou Británií a Nizozemskem zemí, kde Porsche očekává největší prodeje modelu. Ceny v Německu startují na 93 635 eurech, v přepočtu asi 2,45 milionu korun. Limuzína stojí v Česku nejméně 2,285 milionu korun, ovšem s pohonem zadních kol. Nejlevnější čtyřkolka 4S vychází na 3,02 milionu korun.