Poláci postavili vlastní Twingo i odpověď na Favorit. Do výroby je nepustila politika

Jan Matoušek Jan Matoušek
24. 3. 2024 6:25
Výroba aut má v Polsku dlouhou tradici, z dob socialismu si asi každý vybaví Malucha nebo Fiat 125p. V době uvedení moderní auta, jejichž výroba ale skončila pět minut po dvanácté. Přitom i v FSO nebo FSM měli spoustu nápadů, na modernizaci tamní výroby, která by tím udržela krok se Západem. Narazila ale vždy na to samé, nefunkční socialismus.
Foto: Narodowe Archiwum Cyfrowe / Archiwum fotograficzne Zbyszka Siemaszki

FSO Syrena Mikrobus - Ten, co mohl předběhnout dobu

Z historie polského lidového auta, FSO Syrena, byste možná čekali model Sport a nádhernou nadčasovou karoserii. Tomu jsme už ale před časem věnovali na Aktuálně.cz samostatný článek, takže vás jen odkážeme na něj a budeme se věnovat jiné, zajímavé Syreně. Modelu Mikrobus.

Práce na něm započaly v roce 1959, v roce následujícím pak bylo hotovo. Taková polská obdoba Citroënu Berlingo byla na světě. Na začátku stál požadavek na ambulanci nebo poštovní auto čili dodávku, ve výsledku ale přišla třídveřová sedmimístná osobní dodávka s vyjímatelnou druhou a třetí řadou sedadel.

Karoserii s délkou 3,8 metru navrhl Cezary Nawrot na základech sériové Syreny, z níž pocházel i dvoutaktní dvouválec pod kapotou vozu. Základem Mikrobusu byla dřevěná konstrukce pokrytá ocelovými panely s bohatým prosklením. Je to jeden z mnoha prototypů, který se do výroby nedostal, v 60. letech na něj ale navázal jiný prototyp, tentokrát klasické Syreny jen s karoserií kombi. Poláci ale zřejmě praktičtější verzi populárního vozu nechtěli, ani kombík se výroby nedočkal.

 

Právě se děje

Další zprávy