Titulky médií se plní případy, kdy policie odchytla řidiče aut se začouzenými zadními nárazníky nebo uhnilými nápravami, kteří se ohánějí platným, často zcela čerstvým certifikátem z STK či měření emisí SME.
Asociace emisních techniků s jejím zakladatelem Liborem Fleischhansem dlouhodobě kritizuje způsob provádění kontrol a tvrdí, že jimi procházejí auta podvodným způsobem. Současně také kritizuje ministerstvo dopravy, že ve věci nedělá dost pro její nápravu. Rezort se brání tím, že STK mají na starosti kraje, SME pak obce s rozšířenou působností a slibuje, že se má situace zlepšit se zřízením Silniční inspekce od příštího roku a vyzval kraje, aby se nyní na provozovatele STK více zaměřili kontrolami.
Policie zase čelí kritice, že se zaměřuje pouze na řidiče, nikoli provozovatele vozu, a že si záměrně vybírá ke kontrole už od pohledu nevyhovující auta, jak ji kritizují zástupci platformy STK ČR.
"Když v rámci silniční kontroly zjistí vážná či dokonce nebezpečná závada, omezí se technická způsobilost vozidla. Policie není kontrolním orgánem STK či SME, pokud ale není možné, že by takto vážná závada vznikla v mezičase od provedené poslední technické kontroly, věc oznamujeme příslušným orgánům," dodává tisková mluvčí Policie ČR Hana Rubášová.
Ministerstvo dopravy uvádí, že zhruba 50 takto oznámených případů ročně pak předává k dalšímu prověření příslušným úřadům. Pro fyzické osoby je sankce až 50 tisíc korun, v případě, že technik si za vydání certifikátu pro nevyhovující auto vzal také úplatek, lze udělit pokutu až půl milionu korun. Právnickým osobám lze podle druhu deliktu uložit sankci až do pěti milionů.
Zda byla letos některému servisnímu technikovi či přímo STK pokuta uložena, nicméně ministerstvo prý netuší, o tom mají mít přehled krajské či obecní úřady.
Ačkoli zdaleka ne každá STK provádí současně také měření emisí, podle tvrzení Petra Nováka z Asociace techniků a opravářů pro deník Právo jsou firmy v naprosté většině propojené. "Asociace porovnávala číselníky STK a emisních stanic podle jmen majitelů a kontaktních údajů a vyšlo jí, že každá STK je propojena minimálně s jednou emisní stanicí," uvádí Právo.
Redakce proto oslovila všech čtrnáct krajů s dotazy, zda oznámení od resortu dopravy či policie prověřují, zda byly provedeny kontroly na STK s podezřením na nekalé praktiky a zda už byly uděleny pokuty a v jaké výši.
Pro přehlednost uvádíme informace za jednotlivé kraje v navazující grafice.