"Klauniáda neschopnosti", "Promarněná příležitost, kdy zbyde jen buzerace lidí na silnicích, ale na STK/SME se změní pramálo." Nejčastěji však zaznívá, že se vymyslela další "kontrola na kontrolu". Lidé na sociálních sítích kritizují plán ministra dopravy Martina Kupky (ODS), který by chtěl zlepšit systém kontrol technického stavu vozidla a měření emisí, jenž dnes nahrává podvodníkům.
Tohle je NEUVERITELNY. Stat tady necha vybujet mafii, ktera dela veci, jenz jsou obcas na hranici obecnyho ohrozeni (dejte si pribeh s autobusem u Janka Rubese nebo rozhovor u Jakuba Horaka) a vyresi to zalozenim novyho uradu, kterej bude … kontrolovat auta. Ne ze rozmeta system… pic.twitter.com/mLfZGZxWi4
— Ludek Stanek (@LudekStanek) September 5, 2024
Rezort přichází s nápady, mezi něž patří například záměr posílat na provozovny své odborníky s nevyhovujícím autem a sledovat, jestli jsou technici poctiví.
Ministerstvo bude pokračovat ve vysílání mobilních kontrolních jednotek do provozu, které nyní ve spolupráci s policií a od července příštího roku už samostatně, budou emisně a technicky nevyhovujícím autům na silnicích udělovat pokuty, přestože budou mít platný certifikát z STK i SME. A takto vytipované stanice, kterými auta čerstvě prošla, podrobí následně kontrole.
Uživatelům sociálních sítí tak zejména vadí, že stát spolu s plánovanou Inspekcí silniční dopravy (INSID) chce zaměřením se na řidiče oklikou tlačit právě na STK a SME a majitele aut si tak bere jako "rukojmí".
Mezi další kroky ministra patří zavedení jakéhosi "hlídacího psa", který v systému ISTP (Informační systém technických prohlídek) rychle a efektivně najde evidentně nesprávně provedené měření. Má být funkční do tří měsíců. Díky tomu bude daleko rychlejší možnost postihu, kdy za špatně provedenou kontrolu dostane pokutu technik či provozovatel STK okamžitě.
Věříme ministrovi @makupka, že chce problém s STK a SME vyřešit. Konečné rady však asi přijímá od velkých hráčů v STK a tak vše nakonec vypadá, že vše schytají občané na pokutách a kontroly stanic budou nadále likvidovat poslední SME spojené s opravami. 🧵1/11👇#DEKRA to… pic.twitter.com/A9Mxs7M4nH
— uzdravpriserku (@uzdravpriserku) September 6, 2024
"Jediné, co ze všech navrhovaných pravidel dává smysl, je hlídací pes systému ISTP. Nám funguje už několik měsíců a data pravidelně zveřejňujeme. Z nich vyplývá, že denně dochází při kontrolách k stovkám podvodů, které technikům prochází. Někteří provedou i 70 kontrol denně a všechna auta projdou, což je naprosto nemožné. Takových jsme v systému našli stovky," popisuje Libor Fleischhans, zakladatel Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM).
Ministerstvo si stanovilo šest případů, které jasně odhalí chybně provedenou kontrolu. Jedním z kritérií, která se budou takto sledovat a za které mohou úřady ukládat pokuty, je situace, kdy emisní měření proběhne za dobu kratší než dvě minuty. "Pokud se ale zkouška provádí opravdu poctivě, měření jednoho vozu trvá až půl hodiny," dodává Fleischhans.
Jeho názor podporuje i člen správní rady ASEM Petr Novák v příspěvku na sociální síti X, který sice snahu Ministra Kupky konečně zabojovat proti podvodným STK a SME chválí, zároveň ale dodává to samé.
"Poctivou emisní kontrolu neuděláte ani za tři, čtyři nebo pět minut. Dokonce ani za deset. Stačí se podívat do metodiky, kolik má kroků. Z dat v ISTP vyplývá následující: za první půlrok proběhlo 58 kontrol za tři minuty, 215 kontrol za čtyři minuty, 925 kontrol za pět minut, 2652 kontrol za šest minut, 5925 kontrol za sedm minut atd. - tohle se plánovaným dvouminutovým kritériem neodhalí a podvody poběží dál," popisuje Novák.
V ISTP je za první půlrok 2024 podle Nováka více než 400 případů, kdy technik údajně udělal více než 40 aut denně, což je nemožné. "Pokud někdo vykazuje, že změřil v jednom člověku 64 aut za den, je jasné, že tam auta fyzicky nebyla a všechna data jsou vymyšlená," popisuje podvodnou praxi Novák.
Původně ostrou kritiku kroků ministerstva nicméně technik nakonec mírní, a to na základě debaty s Kupkou, ze které podle něj vyplynulo, že zmíněných šest kritérií je pouze minimum pro příkazní řízení vůči špatně měřícím technikům.
"Potěšila mě informace, že na ministerstvu pracují na komplexnějších analýzách založených na agregovaných datech a strojovém učení v podstatě daleko nad rámec informací z tiskové konference. A že nejsou úplně na začátku. Na tom, co je v datech potřeba hledat, jsme se asi v podstatě shodli," dodává Novák z Asociace techniků a opravářů.
Kupka by také za svůj rezort předložil návrh, aby se zavedla minimální hranice pokut pro techniky a provozovatele STK a SME. Dnes mohou dostávat pokutu maximálně 50 tisíc korun, resp. půl milionu. Jak ukázal nedávný přehled redakce Aktuálně.cz, v mnoha krajích neudělili letos i loni ani jednu pokutu provozovatelům STK či jednotlivým technikům, prý k žádnému pochybení nedošlo.
Pokud se pokuty rozdávaly, v průměru se pohybovaly okolo 2000 korun technikovi a asi okolo 25 tisíc korun provozovatelům STK. Kraje uvedly, že neuzavřely jedinou STK na základě odhalených podvodů. Ministr Kupka na tiskové konferenci řekl, že letos bylo odebráno oprávnění dvěma Stanicím měření emisí.