Martin Přibyl
17. 4. 2019 6:02
Analytické společnosti počítají, jaké dopady bude mít zavedení evropských limitů CO2 na automobilky. Neradostná budoucnost může znamenat pokuty ve výši pětiny zisku, a to paradoxně i ve chvíli, kdy budete mít nižší emise než konkurence. Podívejte se do přehledu.
1. Toyota
Průměrné emise CO2 v roce 2018: 101,3 g/km (- 1,0 g/km v porovnání s 2017)
Odhadované flotilové emise CO2 v roce 2021: 87,1 g/km
Limit emisí pro rok 2021: 95,1 g/km
Odhadovaná výše pokuty: 0 eur
Odhadovaná výše pokuty k zisku: 0 %
Úspěch Toyoty v oblasti snižování emisí je vlastně příběhem o vytrvalosti. Japonci vsadili na hybridní techniku, a i když ji ne všichni a ne vždy přijali s nadšením, nakonec se stává v případě Toyoty naprostým standardem. Podle PA Consuting budou samonabíjecí hybridy v roce 2021 tvořit téměř tři čtvrtiny prodejů největší japonské značky, díky čemuž se dostane na průměrných 87,1 gramu na kilometr a přitom nebude muset spoléhat na plug-in hybridy nebo elektromobily (ty by měly podle odhadů tvořit jen dvě procenta prodejů).
Hrozbou pro Toyotu nicméně jsou další limity, které už se nedají zvládnout bez aut jezdících čistě na elektřinu (ať už bude z baterií nebo z vodíkových článků). I Toyota tedy na evropský trh v příštím desetiletí uvede elektromobily (nejprve je bude prodávat v Číně, následně i u nás). Otázkou ovšem zůstává ale to, jestli vyjde její další sázka na nejistou budoucnost - investice do vodíkové technologie, která se zatím v praxi kvůli téměř neexistující infrastruktuře nedá nasadit.