Ojetý Opel Zafira je ve všem průměr. Proto ho ani cenová bouře neodnesla moc daleko

Ojetý Opel Zafira je ve všem průměr. Proto ho ani cenová bouře neodnesla moc daleko
Designéři dokázali autobusovým tvarům karoserie vtisknout zajímavé a hravé rysy.
Při modernizaci z roku 2015 je nahradila dotyková obrazovka.
Přední sedadla jsou velmi pohodlná, zde máme štěstí na příplatkové provedení s polokoženým čalouněním a stavitelnou opěrou stehen.
Stěhovácké dovednosti Zafira nešidí.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
26. 11. 2022 6:27
Mikrobusy založené na podvozku třídy Golfu, Astry či Méganu odplouvají do minulosti, nahrazují je přitažlivější SUV. Takový byl i osud Opelu Zafira, jehož poslední generace se vyráběla v letech 2011 až 2019. V porovnání s tehdejší konkurencí nezářil prostorem ani spolehlivostí. O to levněji ho dnes dostanete v bazaru a ve správné specifikaci vás jeho vrtochy nezruinují.

V devadesátých letech patřila Zafira k průkopníkům sedmimístného uspořádání na co nejmenším půdorysu. V tom ji později někteří předběhli. Popisovaná třetí generace naopak zřetelně ztloustla a uvnitř nabídla místa méně, než to zvenku vypadá. 

Většina konkurentů té doby také nabízela dvě délky karoserie: standardní a prodlouženou jako Grand Scénic a Grand Picasso. Opel určil jednu kompromisní velikost, s níž působí pětimístná verze celkem velkoryse, sedmimístná spíše nouzově.

Obojí bylo výsledkem pragmatického přístupu Opelu, pro který se v Německu vžilo hanlivé úsloví "hodně železa a málo techniky". Zafira si ho užila hned dvakrát. Původní konstrukci poznamenaly škrty minulé hospodářské krize. A když na přelomu let 2016 a 2017 přicházely všechny automobilky s novými modely, musel Opel počkat, protože měnil majitele. Tak se Zafira dožila roku 2019. 

Pro dnešního zájemce o ojetinu je to výhoda, v bazaru najde i tříleté kusy. I mezi nimi je však namístě pečlivě vybírat, protože Opel to tehdy nepřeháněl ani s dimenzováním a důmyslností některých mechanických skupin. 

Z benzinových motorů přináší nejméně rizika atmosférická osmnáctistovka. Prodávala se však jen ve střední a východní Evropě, takže mezi daleko početnějšími dovozy ze západu chybí. Jezdí jen za benzin, olej a včasné výměny rozvodového řemenu. Při vyšším nájezdu se mohou hlukem přihlásit nastavovače proměnného časování ventilů, za oba dáte kolem šestnácti tisíc.

Častější agregát 1.4 Turbo spoléhá na jednoduché vstřikování MPI, což se odráží ve vysoké spotřebě kolem devíti litrů. Očekávaná protiváha ve spolehlivosti však nepřichází. Opraváři se častěji než ojediněle setkávají s předčasně vytahaným rozvodovým řetězem a hlavně s písty poškozenými detonačním spalováním. To znamená bludný kruh: nejprve nákladnou rozborku motoru a poté návrat do původního - detonujícího - stavu.

Výkonnější 1.6 Turbo SIDI používá přímé vstřikování. Detonace a poškozené písty zde byly od počátku ještě častější. U vozů vyrobených od podzimu 2017 je zmírnilo zavedení lepšího motorového oleje. Přesto zůstával doporučený drahý vysokooktanový benzin. V roce 2018 motor přešel na přísnější emisní normu se sníženým výkonem, standardním 95oktanovým palivem a výfukovým filtrem pevných částic.

V roce 2015 uvedená dieselová šestnáctistovka má moderně odlehčenou mechaniku. Někdy se jí proto vytahá řetěz rozvodů, umístěných ovšem na straně spojky. Při opravě tedy musí ven převodovka. U turbodmychadla se jako v jiných autech dají levně repasovat vydřená ložiska, ne však teplem prasklá skříň. Opravit nejde, nové originální turbo stojí pětačtyřicet tisíc.

Malý diesel se také neobejde bez AdBlue, což je metla všech stárnoucích aut. Opelům této generace odcházejí kontrolní čidla ve výfuku, která stojí v originále po patnácti tisících. A někdy selže čerpadlo v nádržce za pětadvacet. Už proto se při závadě vyplatí důkladná diagnostika. Vyměňování dílů nazdařbůh tu vyjde draho.

K tomu všemu jsou uvedené motory spojeny s nechvalně proslulou převodovkou řady M32. Pro nezasvěcené dodejme, že to je jediná převodovka na světě, která má vlastní webové stránky.

Ve skutečnosti je samozřejmě provozuje jeden obchodně zdatný německý opravář, ovšem zvolená adresa odpovídá tomu, co lidé na internetu hledají nejčastěji. Melodicky "zpívající" ložiska jdou včas vyměnit asi za patnáct tisíc korun. Zanedbání problému však vůle a vibrace roznese po celém mechanismu a cena opravy se rázem vynásobí čtyřmi.

Po tom všem je snadné pochopit, že nejšťastnější variantou Opelu Zafira je dvoulitrový diesel. Nejenže jde o starý a poctivý kus železa, ale navíc je spojený s robustnější převodovkou.

I tento motor skrývá jednu zradu, ale dobře známou a preventivně léčitelnou. Jde o těsnění před čerpadlem oleje: když ztvrdne a zkřehne, čerpadlo přisává vzduch, v oleji se dělají bubliny a špatně mazaný motor se zadře na klice. Zkušení opraváři proto s výměnou rozvodů po 150 tisících kilometrů demontují olejovou vanu a těsnění vymění.

Jako u jiných dieselů i zde po letech dojde na běžné starosti kolem vstřikování, recirkulace spalin a od roku 2016 i AdBlue. Na ty si ale auto vydělá rozumnou spotřebou kolem 6,5 litru, s automatem mezi sedmi a osmi.

Ojetý Opel Zafira III. generace

Na trhu: 2011 až 2019
Ceny ojetin: 280 000 až 600 000 Kč
Vnější rozměry: 4655 x 1880 x 1689 mm
Rozvor: 2760 mm
Kufr: 152/650/710 l  dle počtu míst
Motory benzin: 1.8 16V (85 kW), 1.4 Turbo (88 a 103 kW), 1.6 Turbo SIDI (125 a 147 kW, později 100 a 125 kW)
Motor diesel: 1.6 CDTi (81 a 100 kW), 2.0 TDCi (96 a 121, později 125 kW)

Kvality dieselového dvoulitru jsme vyzkoušeli v exempláři vypůjčeném z Autocentra AAA Auto. Šťastný kus spojoval český původ a jasnou historii se "zápaďáckým" životem: za pět let najel sto tisíc kilometrů a pak ho majitel poslal do světa, aby si další motorista ještě užil pár let bez starostí. 

Z takové velkorysosti v dnešních poměrech plyne cena 430 tisíc korun. To je odraz nedostatku aut a obzvlášť vymírání menších MPV. Za kombinaci prostoru a silného dieselu se holt platí čím dál víc. Opel Zafira ve správné specifikaci ovšem představuje zajímavý tip, neboť podobně jetý Volkswagen Touran vyjde i o sto padesát tisíc dráž.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Novým koordinátorem Národní ekonomické rady vlády bude David Havlíček

Novým koordinátorem Národní ekonomické rady vládybude od poloviny února David Havlíček. Novinářům to dnes po jednání řekl současný koordinátor Jan Procházka, který se stane členem bankovní rady České národní banky.

Havlíček už členem Národní ekonomické rady je. Zastává i post poradce předsedy vlády Petra Fialy (ODS) a působí v Exportní garanční a pojišťovací společnosti jako vedoucí finančního úseku a správy pojistných událostí. V těchto funkcích plánuje zůstat i nadále, uvedl Havlíček.

"Na práci pana Procházky se budu snažit maximálně navázat. Myslím si, že spolupráce Národní ekonomické rady a vlády je velmi těsná a chtěl bych v ní pokračovat," řekl Havlíček. Zdůraznil, že role koordinátora je především organizační. "Mým úkolem bude hlavně dávat výstupy pracovních skupin dohromady a prezentovat je na zasedání," doplnil.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Letecké společnosti v USA zrušily kvůli ledové bouři přes 2200 letů

Letecké společnosti ve středu zrušily ve Spojených státech přes 2200 letů. Několik amerických států od Texasu po Západní Virginii zasáhla ledová bouře. Informovala o tom agentura Reuters. Podle webu FlightAware, který sleduje lety, bylo do šesté hodiny večerní do poledne místního času v New Yorku), zrušeno 2219 mezinárodních a vnitrostátních spojů. Zpožděno bylo 1752 letů.

"Zimní bouře má tento týden dopad na náš provoz, což je příčinou značného počtu zrušených letů," uvedla společnost American Airlines v prohlášení. Dodala, že lety ruší preventivně a informuje o tom cestující.

Americký Úřad pro civilní letectví (FAA) v úterý na twitteru varoval, že cestující mohou v některých oblastech, například ve městech Dallas, Fort Worth a Memphis, očekávat sněhové srážky, které mohou způsobit zpoždění v ketecké dopravě.

Zdroj: ČTK
Další zprávy