Zanedbaný diesel nemusí nastartovat i při teplotě těsně pod nulou, jen naftou to není

Martin Frei Martin Frei
15. 1. 2021 8:27
„Diesel si nekupuj, v zimě budeš mít akorát problémy,“ praví lidová moudrost. Je to pravda? A jak velký mráz musí přijít, aby vám ztuhlá nafta znemožnila odjet? Přijde na to. Záleží, jakou naftu tankujete a v jakém stavu je vaše auto. Dobře udržovaný diesel může mít vážné problémy při teplotách pod -10° C. Kdo zanedbá údržbu, zůstane trčet už těsně pod nulou.
Foto: Shutterstock

Všichni si pamatujeme situace z hor nebo hlubších mrazů. Auto nastartuje, ale sotva po kilometru jízdy zhasne a znova už nastartovat nejde. Musí na odtahovce do tepla, aby povolila ztuhlá nafta.

Co se stalo? Při nízkých teplotách se v naftě začne srážet parafín a tvoří malé krystalky. Když nastartujete, nafta proudí do motoru přes filtr, který zachytává drobné nečistoty. Motor vydrží chvíli běžet, ale krystalky postupně pokrývají stále větší část povrchu filtru, až ho nakonec ucpou. Nafta neproteče a motor zhasne.

Zimní nafta obsahuje parafínu méně než letní, ale zcela prostá parafínu není. Srážení začíná při -8° C, proto se do zimní nafty dále přidávají tak zvané depresanty, které brání slučování krystalků. Do filtru tedy doputují po jednom a zanášejí ho menší plochou. Palivo vydrží proudit dost dlouho na to, aby se motor a s ním i filtr prohřál. Po chvíli jízdy už se parafín, který zkrystalizoval v nádrži, ve filtru znovu rozpustí. 

Podle platných norem by to takhle mělo fungovat i při dvacetistupňových mrazech. Potíž je v tom, že norma zároveň stanovuje podobu filtru, na němž se to zkouší. A protože předpis je starý a filtry v té době nebyly tak jemné, projde jím i nafta, která vaše moderní auto ucpe. Nemusí se vám to líbit, můžete proti tomu protestovat, ale to je tak všechno.

I nafta od značkových pump tedy může zradit, jakmile teploměr sleze pod deset nebo dvanáct stupňů. Účinnou obranou je dobře zvolená individuální aditivace. Ta obsahuje depresantů víc a průchodnost filtru udrží až o osm stupňů níž.

Když uhodí obzvlášť kruté mrazy, slušnější palivářské firmy dodávají aspoň na horách a u hlavních tahů arktickou naftu s filtrovatelností do -32 °C. Pro ni ale musejí už na začátku výroby sáhnout do vyšších ropných frakcí, což vyjde velmi draho. Norma to navíc nevyžaduje, takže to dělají spíš pro vlastní dobrou pověst.

K protečení nafty ovšem musíme mít v dobrém stavu i filtr. Mění se zpravidla po dvou letech, během nichž se zaplňuje drobnými nečistotami a také vlhkostí ze vzduchu, která se v nádrži vysrážela při změnách počasí.

Extrémní případ: filtr obalený parafinem z letní nafty při -30 °C.
Extrémní případ: filtr obalený parafinem z letní nafty při -30 °C. | Foto: Dieselforum

A jsme u toho, proč špatně opečovávaný diesel může zůstat stát, už když Jarek Nohavica zpívá "tři centimetry sněhu a u Muzea čtyři". V dlouho nevyměněném filtru se nahromadí tolik vlhkosti, že k ucpání nejsou potřeba krystalky vysráženého parafínu. Stačí krystalky ledu.

Než tedy vyrazíte na hory ve starším autě, které dlouho nevidělo opraváře, zpytujte svědomí. Kvalitní filtry stojí kolem šesti stovek a upřímná lítost k nastartování nestačí.

Obzvlášť opatrné zacházení je pak nutné u aut, která od poloviny listopadu netankovala. Letní nafta totiž filtr ucpe zcela spolehlivě, a tak by při nízkých teplotách neměla raději ani startovat. K odčerpání starého paliva je potřeba dojet na laně nebo na odtahovce.

 

Právě se děje

před 1 minutou

Přechodných pěstounů ubylo, loni jich bylo nejméně za pět let

V Česku ubylo přechodných pěstounů pro děti v nouzi. Na konci loňska jich bylo 732. Je to nejnižší počet za posledních pět let. Zatím nejvíc bylo těchto profesionálních pěstounů v roce 2017, a to 900. Vyplývá to z výkazů ministerstva práce. Podle organizací na podporu ohrožených dětí a rodin jsou odměny pěstounů nízké. Přechodný pěstoun si měsíčně vydělá 20 000 korun hrubého. Minimální mzda nyní dosahuje 15 200 korun. Průměrná mzda v prvním čtvrtletí podle statistiků činila 35 285 korun.

Česko dlouhodobě sklízí kritiku domácích organizací i mezinárodních institucí za vysoký počet dětí v ústavech. Podle Asociace Dítě a rodina je ČR jednou z posledních zemí Evropy, kde je možné malé děti do zařízení posílat. Sněmovna by mohla rozhodovat o uzákonění zákazu děti do tří let do ústavní péče dávat. Odpůrci návrhu argumentují mimo jiné tím, že je málo pěstounů a o děti by se po omezení takzvaných kojeneckých ústavů neměl kdo postarat. Podle organizací roli hraje výše odměn, které se devět let neměnily. Také o přidání by měla dolní komora hlasovat. Vládní předloha počítá s navýšením o 2000 na 22.000 korun měsíčně. Poslanci navrhují víc.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

V Orlických horách a na přilehlé straně hranice v Polsku žije nejméně pět vlků

V Orlických horách a na přilehlé straně hranice v Polsku žije v současnosti minimálně pět vlků. Jde o jedno vlčí teritorium, smečka je přeshraniční. V letošním roce přibylo pozorování vlků hlavně na polské straně hranice. ČTK to řekl koordinátor Vlčích hlídek Hnutí Duha v Orlických horách Jan Drapák. Předpokládá, že i letos vlci v regionu vyvedli mladé.

Nepřetržitý pohyb vlků v Orlických horách dokazují stále přibývající nálezy takzvaných pobytových znaků. "Zimní pozorování stop prozradilo v oblasti přítomnost minimálně pěti vlků, zřejmě včetně dvou loňských vlčat. Převážná část pozorování byla letos v zimě na polské straně hranice, zatímco v dubnu a květnu přibývalo stop v Orlických horách," řekl Drapák.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Babiš musel kvůli zdravotním problémům zrušit účast na konferenci v Bratislavě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v úterý absolvoval preventivní zdravotní vyšetření, kvůli kterému v pondělí zrušil svou dnešní účast na mezinárodní bezpečnostní konferenci Globsec v Bratislavě. Mluvčí úřadu vlády Vladimír Vořechovský ČTK řekl, že Babiš je nyní v úřadu a věnuje se běžné agendě. Právu Babiš sdělil, že musel navštívit lékaře kvůli zdravotní indispozici s nečekaně zvýšeným tlakem

Babiše v Bratislavě v diskusním panelu týkajícím se ekonomického restartu Evropské unie zastupuje vicepremiér, ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). "Pan premiér se omluvil z důvodu preventivního zdravotního vyšetření, které souvisí s akutními problémy, které nyní řeší," řekl dříve Vořechovský serveru Echo24.

Další zprávy