Když Rapid na podzim 2012 přišel, na trhu už levné auto podobných rozměrů bylo: Dacia Logan za 199 900 Kč. Škodovka nabízela trochu víc místa a důvěryhodnou koncernovou techniku, ale krásy moc nepobrala a s tříválcem 1.2 MPI startovala o bolestivých 90 000 Kč výš. Pak začala odeznívat krize, hospodářství prozářil optimismus a firmy utrácely za Octavie. Rapid se navzdory zlevňování neujal a velká poptávka není ani po ojetinách. Ceny díky tomu klesly na úroveň Fabie.
Rapid - stejně jako předtím Roomster - získává prostorovou výhodu zkřížením přední části podlahy Fabie II se zadní částí Octavie I, navrch přidává prodloužení rozvoru. Kabinu má tedy úzkou, ale v podélném směru nabídne spoustu místa i cestujícím vzadu, velký kufr, stabilnější jízdu s širokým zadním rozchodem a také velkou, 55litrovou nádrž.
Z toho vyplývají i dva hlavní kompromisy. Stabilitu dlouhého jezevčíka musí udržovat dost tvrdé pérování. Nejvýraznější to bylo u ročníků 2012 a 2013, citelně lépe je na tom kratší karoserie Sportback. Ve spojení s průměrnou tuhostí karoserie se pak rázy podepisují pod rychlým rozvrzáním plastů, jejichž skřípání kultuře jízdy také nedodá. Až dosud nic pro fajnšmekry, ale také nic, kvůli čemu by vás auto někde nechalo.
S motory už je to těžší. Zdaleka nejčastěji najdete pod kapotou přeplňovaný 1.2 TSI, kterému zkazil pověst nástup ve Fabii v letech 2010 a 2011. Nejčastěji zmiňované potíže s vytahaným rozvodovým řetězem mezitím výrobce vyřešil a do Rapidu přišla umravněná verze. Po startu pár sekund výhružně chrastí, ale nic se jí nestane.
Kromě toho dostal Rapid elektrické topení, takže v zimě neodebírá teplo motoru a nechá ho prohřát. V zimě si tedy nemusíte do auta brát jégrovky, ale hlavně odpadlo zrádné srážení benzinu do oleje, které obecně u přímovstřikových motorů vypadá, jako by oleje přibývalo.
Dnes bohužel vidíme únavu stářím. Po 150 000 km častěji než ojediněle kolabují turbodmychadla (repase 10 000 Kč), za špatné starty a cukání můžou zaklepaná ventilová sedla. Česká strojařská dílna si s nimi poradí kolem osmi tisíc, což bolí přeci jen méně než nová hlava za 43 000 Kč, kterou by vám nabídl značkový servis.
Jen na dva roky od jara 2015 se v Rapidu zabydlel motor 1.2 TSI druhé generace, který známe z Octavie III. V bazarech jich zatím moc není, ale pokud jsou tyto ročníky ve vašich možnostech, počkejte si na ně. Poznáte je podle výkonu zvýšeného ze 63 na 66 kW, respektive ze 77 na 81 kW a životnost se zatím zdá lepší.
S faceliftem z roku 2017 přišel litrový tříválec, využívající stejně spolehlivou techniku. Menší motor ale znamená větší závislost na tlaku roztočeného turba, a tak se s ním hůř rozjíždí. Obzvlášť astmaticky se v nízkých otáčkách chová poslední ročník s výfukovým filtrem pevných částic. Spotřeba kolem šesti litrů navíc není nižší než u předchůdců.
Diesel v menším autě dává smysl jen málokdy. Platí to i o Rapidu 1.6 TDI 66 a 77 kW z let 2012 až 2015, kde často selhávají nerepasovatelné vstřikovače Continental (výměna kolem 30 000 Kč). Stejnojmenný motor druhé generace s výkonem 85 kW je zatím spolehlivější, ale pekelně složitý, což se ve stáří může vymstít. Tříválec 1.4 TDI neberte ani zadarmo. Křehký hliníkový blok se dokáže přehřátím zkroutit, ve válcích popraská chemicky nanesená kluzná vrstva a celý zázrak je na vyhození.
Jinak se ale Škodovce podařilo s jednoduchou technikou postavit auto do nepohody. Podvozek i na českých cestách dlouho odolává jakýmkoli vůlím, na poměry menších aut mají neobvykle dobrou životnost také brzdy. Jako u všech škodovek je solidní protikorozní ochrana, což platí i pro výfuk. Za ceny kolem 200 až 250 tisíc Rapid odvede ještě spoustu práce a proti stejně levné Fabii je v něm pořád víc místa.
Neméně zajímavý pohled nabízí testovaný vůz z centra zánovních vozů Mototechna. Roční "voňavku" s 25 000 kilometry s plnou výbavou byste od nového auta nerozeznali, stojí ovšem tři sta tisíc. Je to hodně peněz, ale co nového si za ně pořídíte? Pohodlnější, ale podstatně dražší Scalu jistě ne. Zánovní Rapid tak zůstává zajímavou volbou pro příznivce jednoduché techniky, která už jinde není k sehnání.