Odhalili jsme novou octavii. Podívejte se, jak vypadá

Tomáš Kunc Radek Pecák Tomáš Kunc, Radek Pecák
5. 11. 2012 11:03
Design Škody Octavia třetí generace vyjde z konceptu Vision D a BMW
Foto: Aktuálně.cz

Žádné prolisy ve tvaru bumerangů či hokejek (i když to by se vzhledem k zaměření sponzoringu Škody nabízelo), ba ani vlnění vody na karosérii nové Škody Octavia nenajdete. Přestože její nezamaskované oficiální fotografie uvidí veřejnost nejspíše až v prosinci, už teď lze říci, že design je nekomplikovaný a výrazně nadčasový.

Je jasné, že designéři mladoboleslavské automobilky vedení Jozefem Kabaněm nemohli měnit úspěšný koncept pětidveřového liftbacku. Díky němu se první generace octavie stala pojmem a druhá pak pronikla do první čtyřicítky nejprodávanějších vozů světa. Základní boční linie se proto měnily jen v detailech. Hlavně díky prodloužení rozvoru vozu a zkrácení převisů.

Základní rysy představil už koncept Vision D.
Základní rysy představil už koncept Vision D. | Foto: Aktuálně.cz

V Mladé Boleslavi jsou si dobře vědomi, že se vůz bude - s výjimkou Ameriky a Antarktidy - prodávat na všech kontinentech, a tudíž musí vyhovět vkusu prakticky celého lidstva. A zároveň, že podobné ozdoby velmi často rychle zastarají. Navíc Jozef Kabaň, jak už je patrné z jeho minulých děl (Bugatti Veyron i řada posledních vozů Audi), je zastáncem čistých, jasně ohraničených ploch.

Základní směr nastolil Vision D

To, jakým směrem se design škodovek v letech 2012-2018, tedy v době mohutné modelové ofenzívy této značky, bude ubírat, naznačila už designová studie Vision D představená v březnu 2011 na autosalonu v Ženevě. Už tehdy mnozí zasvěcenci mluvili o tom, že tímto způsobem Škoda prezentuje mnohé prvky, které se uplatní na nové octavii.

Tvary boku odhalilo auto samo.
Tvary boku odhalilo auto samo. | Foto: Aktuálně.cz

Při úvahách v redakci Aktuálně.cz, jakým způsobem "sejmout" z dosud vyfotografovaných jezdících octavií maskování, jsme samozřejmě brali v úvahu i vzhled přídě rapidu, především umístění nového loga a tvar mřížky chladiče. Pomohl i "únik" kresby bočního profilu vozu z jejího vlastního palubního systému.

V přídi, kterou jsme pak stvořili, lze jednoznačně poznat octavie první i druhé generace. A navíc jsou zde i prvky, které Jozef Kabaň uvádí jako svůj rukopis, tedy například čtveřici světlometů rozmístěných do jakéhosi čtyřlístku. Čestně přiznáváme, že tvar mlhových světlometů může být nakonec jiný, nicméně i toto řešení by nepochybně bylo možné.

Zalomení okénka zadních dveří měl již také koncept Vision D.
Zalomení okénka zadních dveří měl již také koncept Vision D. | Foto: Aktuálně.cz

Částečně lze v některých řešeních použitých na přídi shledat i prvky současných BMW, o nichž se několikrát Jozef Kabaň s respektem vyjádřil.

Záď bylo nutno "odlehčit"

To je pak patrné rovněž na zadním páru dveří, jak upozorňuje šéfredaktor časopisu AutoDesign&Styling Radek Laube. "Trochu mi to připomíná tzv. Hofmeister kink, což je už od 60. let jeden ze základních kamenů designu BMW. Tento specifický tvar C sloupku u BMW odkazuje na pohon zadních kol a v posledních letech ho můžeme vidět například i u Lexusu a některých dalších značek," uvádí Laube.

Podle něho tato záležitost dodá octavii dynamičtější vzhled. Na druhou stranu je to poněkud vybočení, protože octavie má samozřejmě poháněná přední kola.

Na našich silnicích jezdí auto dosud zamaskované.
Na našich silnicích jezdí auto dosud zamaskované. | Foto: Autoforum

Použité řešení má i další důvod. Trochu totiž opticky zmenšuje mohutnou záď, která je logická kvůli nutnosti neztratit zákazníky zvyklé na velký zavazadlový prostor škodovek. Masa materiálu na zádi byla nejvíce patrná právě na dosluhující Octavii II.

Octavie III se začne vyrábět již v některém z příštích týdnů a na českém trhu se objeví v únoru, tedy ještě před oficiální výstavní premiérou na ženevském autosalonu v březnu příštího roku. Tam již bude k vidění i verze kombi a možná i RS a Scout.

Čtěte také: Exkluzivní rozhovor s šéfdesignérem Škody

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 minutami

Paušální daň pro příští rok vychází 5994 korun měsíčně

Paušální daň pro drobné podnikatele vychází pro příští rok 5994 korun měsíčně. Z toho minimální zdravotní pojistné činí 2627 Kč, minimální sociální pojistné navýšené o 15 procent 3267 Kč a daň z příjmů 100 Kč. Vyplývá to z informací na internetových stránkách ministerstva financí. Pro letošní rok je paušální daň stanovena na 5469 korun za měsíc. K paušální dani je přihlášeno zhruba 75 000 podnikatelů.

Paušální daň je určena pro živnostníky, neplátce DPH s ročními příjmy z podnikání do milionu korun. Živnostníkům má ušetřit papírování a podle ministerstva financí odpadne i důvod k většině kontrol. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) nedávno uvedla, že budu usilovat o rozšíření paušální daně také pro podnikatele s obratem až dva miliony korun.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

KLDR odpálila podle Soulu balistickou raketu krátkého doletu

KLDR odpálila do moře balistickou raketu krátkého doletu, informovala agentura AP s odvoláním na jihokorejskou vládu. Střela spadla zřejmě do vod mimo japonskou výlučnou ekonomickou zónu, uvedla agentura Kjódó. Severokorejský velvyslanec při OSN zhruba v téže době na Valném shromáždění OSN v New Yorku vyzval Spojené státy, aby upustily od "nepřátelské politiky" vůči Severní Koreji.

Vypuštění rakety nepředstavuje okamžitou hrozbu pro americký personál, území ani pro spojence USA, sdělila v reakci armáda Spojených států, která má v Jižní Koreji na 28 000 vojáků. Odpálení střely však podle ní "zdůraznilo destabilizující dopady nedovoleného" severokorejského zbrojního programu.

Testy balistických raket zakazují KLDR rezoluce Rady bezpečnosti OSN. Soul nejprve informoval o blíže neurčené střele, kterou KLDR odpálila do moře východně od svých břehů. Japonsko už tehdy uvedlo, že by mohlo jít o balistickou raketu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy