Nový designér Škody: Chtěl bych navrhnout auto, jehož plakát si budou lepit malí kluci nad postel

Jan Matoušek Jan Matoušek
7. 3. 2018 7:30
Když loni Škoda oznámila odchod Jozefa Kabaně k BMW, byl to pro většinu lidí šok. Někteří dokonce mluvili o automobilové události roku. Mladoboleslavská automobilka si dávala s oznámením jména nového hlavního designéra poměrně na čas. Až v srpnu oznámila, že se jím stane Oliver Stefani. Ten od roku 2002 pracoval pro Volkswagen a má na svědomí například rodinu elektromobilů ID. "Přál bych si, aby byl design vozů Škoda emocionálnější," řekl v rozhovoru německý designér.
Nový designér Škoda Auto Oliver Stefani.
Nový designér Škoda Auto Oliver Stefani. | Foto: ČTK

Aktuálně.cz: Když porovnáte Volkswagen a Škodu, existují mezi nimi nějaká specifika?

Oliver Stefani: Při naší práci se musíme držet kritérií, která určují design, bez ohledu na to, jestli tvoříte auta pro značku Volkswagen, Audi, nebo Škoda. Musíte dělat vše pro to, aby se auta v rámci koncernu něčím lišila, aby neexistovaly prvky, které by byly jednotící a překrývaly se.

Jak byste v pár slovech popsal design vozů Škoda?

Jde o automobily, které mají křišťálově čisté linie, správné proporce a srozumitelnou formu. A právě srozumitelnost je pro naše zákazníky důležitá. Myslím si, že není dobře, když jsou auta příliš vyumělkovaná a zdobená. Konkrétní příklad ale uvádět nechci (smích).

Zdá se vám design nových vozů značky konzervativní?

Nepovažuji jej za konzervativní. Nemáme žádný problém oslovit jím i mladé zákazníky. Sám znám lidi, kteří jsou z řad těch mladších a mají rádi design vozů Rapid a Fabia.

Jaká je tedy vaše designová vize Škoda Auto?

Domnívám se, že Škoda v minulých letech odvedla dobrou práci, na druhou stranu je tady potenciál, jak značku rozvíjet dál. Mým cílem je na tuto práci navázat a dále posouvat designovou filozofii tak, aby uspěla v budoucnu. Přál bych si, aby design našich aut byl emocionálnější. Když si zákazníci dnes kupují auto, přistupují k tomu racionálně. Já bych chtěl, aby se čím dál častěji rozhodovali srdcem.

Je cílem do budoucna snížit průměrný věk zákazníků?

Každý věk zákazníka je pro nás ten správný a mám pochybnosti, jestli je správné honit se pouze za těmi mladšími. Auta musíme navrhovat tak, aby se líbila všem věkovým kategoriím navzdory tomu, že existuje trend zalíbit se především mladším generacím.

Tvorba designu nového vozu je dlouhodobý proces. Bude na chystaných modelech Škoda váš podpis?

Některé vozy vznikly ještě před mým příchodem, tam má stopa nebude. Na dalších modelech už ale bude více vidět můj rukopis.

Kdy tedy můžeme očekávat vaši první Škodu?

První vůz ukážeme v příštím roce.

Oliver Stefani ovlivnil především vzhled přední části konceptu Vision X.
Oliver Stefani ovlivnil především vzhled přední části konceptu Vision X. | Foto: Jan Matoušek

Ovlivnil jste však již teď nějak podobu nového konceptu Vision X?

Když jsem nastoupil do Škoda Auto, provedl jsem určité změny, týkající se přední části tohoto vozu.

Právě u nového konceptu není vzadu logo, ale pouze nápis Škoda. Je to něco, co se může objevit v budoucnu?

My se snažíme otestovat reakce zákazníků. Ve jméně značky totiž máme nad písmenem S háček, což je něco typicky českého. Chceme si tak s touto myšlenkou pohrát a vyzkoušet si, jak to bude na zákazníky působit. Navíc například v Asii nemusí být logo jednoznačně identifikovatelné, jméno je rozhodně známější. A osobně si myslím, že to zezadu vypadá lépe. Jako designéři pak máme více volnosti při práci s podobou zádi vozu. A jestli se to v budoucnu objeví na modelech Škoda? Uvidíte, bude to překvapení.

Hodně se mluví o faceliftu Octavie. Někteří tvrdí, že šlo možná až o příliš velkou změnu. Jaký máte na vůz názor?

Podle mne tato změna nebyla příliš velká. Mám rád, když auta vypadají jinak, i když novináři často píší, že všechna auta vypadají stejně. Když potkám novou Octavii na silnici, hned ji rozpoznám podle rozdělených světel, což mne těší. I proto jsme pracovali na odlišném uspořádání světel u Visionu X, které je odlišné od Kodiaqu a Karoqu.

Nejoblíbenější Stefaniho novou Škodou je Superb.
Nejoblíbenější Stefaniho novou Škodou je Superb. | Foto: Ondřej Běhal

Jaká je vaše oblíbená Škoda?

Když půjdu do historie, tak musím říct, že mne inspiruje Popular Monte Carlo. To je elegantní, stylové auto. Má několik prvků, které i dnes mohou být inspirací pro naši práci. Ze současné produkce se mi nejvíce líbí Superb, který na silnici působí velice sebevědomě. To mám rád a myslím si, že je to jeden z důvodů úspěchu vozu.

Máte nějaké auto snů, které byste pro Škodu rád navrhl?

Rád bych, abychom byli schopni navrhnout auto, které si malí kluci budou lepit jako plakát nad postel. Potřebujeme něco, co je emocionální. Nemohu v tuto chvíli říct konkrétně, o jaký vůz se jedná, ale v následujících letech na něm budeme pracovat.

Odhalení Škody Vision X. Ostře zelená barva přináší sériové tvary, unikátní pohon a dron:

Odhalení Škody Vision X. Ostře zelená barva přináší sériové tvary, unikátní pohon a dron | Video:
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 53 minutami

Babiš chce stanovit vrchní hranici emisních povolenek, oznámil po schůzce se Zemanem

Premiér Andrej Babiš (ANO) se vyslovil pro stanovení horní hranice ceny emisních povolenek. Po pondělní schůzce s prezidentem Milošem Zemanem na lánském zámku ministerský předseda novinářům řekl, že se bude snažit o to, aby o záležitosti jednala Evropská unie. Měla by podle Babiše využít příslušný článek směrnice o povolenkách.

Studie Evropské komise z loňského roku podle premiéra uváděla, že cena povolenek v roce 2025 by měla být 26 eur a v roce 2030 pak 30 eur a o pět let později 50 eur. "Skutečnost je taková, že dnes se emisní povolenky obchodují za 60 eur. Jsou předmětem spekulativního kapitálu," řekl Babiš. Jejich cena má podle něho přímý dopad na energetické a průmyslové firmy a na cenu elektřiny.

Babiš bude chtít, aby evropští lídři na neformálním summitu 5. a 6. října aktivovali článek povolenkové směrnice, který podle premiéra předpokládá, že cenový výkyv je nutné řešit. Soudí, že členské státy by měly stanovit cenový koridor. "To znamená, že by mělo být určené zastropování emisních povolenek," uvedl premiér.

Míní, že na summitu by se mělo diskutovat také o společném nákupu zemního plynu v souvislosti s naplněností zásobníků a jeho rostoucí cenou

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Polský ministr vnitra chce výjimečný stav u hranic s Běloruskem prodloužit

Prodloužit výjimečný stav v pásmu u hranic s Běloruskem o dva měsíce chce polský ministr vnitra Mariusz Kamiński. V této souvislosti také sdělil, že v mobilech migrantů, kteří překročili hranici s Běloruskem, se našly materiály spojené s islámským extremismem.

Výjimečný stav v pásmu přiléhajícímu k hranicím s Běloruskem vyhlásil polský prezident 2. září. Vyhověl tak vládě, která svou žádost zdůvodnila náporem migrantů nezákonně přecházejících hranici z Běloruska. Podle premiéra Mateusze Morawieckého je v pozadí záměr Minska destabilizovat situaci v Polsku a pomstít se Evropské unii za sankce.

Výjimečný stav, jenž přináší omezení ústavních svobod, byl zaveden na 30 dnů ve 183 obcích na východě Polska. Podobná opatření přijaly i Litva a Lotyšsko, které rovněž čelí přílivu migrantů ilegálně přicházejících z Běloruska.

Zdroj: ČTK
Další zprávy