Podle vývojářů Mercedesu spočívá budoucnost osvětlení automobilu v neoslňujících, trvale zapnutých dálkových světlech v kvalitě HD. Zdrojem světla v nich jsou diody LED s vysokým napájecím proudem. Na tom by samozřejmě nebylo nic revolučního, jenže jejich světlo je usměrňováno na vozovku prostřednictvím více než dvou milionů mikrozrcadel, která jsou nezávisle na sobě pohyblivá.
Mikrozrcadla rozdělují světlo z LED zdroje na miniaturní pixely. Čím jsou pixely menší, tím lépe dokáže systém reagovat na různé situace a tím precizněji zvládá osvětlovat objekty i chodce. Zároveň dokáže mnohem lépe odclonit jednotlivé zóny, ve kterých by mohlo dojít k oslňování účastníků silničního provozu.
Mercedes-Benz k tomu samozřejmě vyvinul nezbytný software. Algoritmy získávají od senzorů podrobné informace z okolí a vypočítávají z nich v reálném čase hodnotu jasu pro každý pixel. Celý systém pak díky tomu vytváří téměř neomezené možnosti ideálního rozložení světla, které se umí dokonale přizpůsobit okolním podmínkám.
„Rozhodující není technika uvnitř světlometu, nýbrž digitální inteligence, která stojí v pozadí,“ zdůrazňuje Gunter Fischer, šéf vývoje provozních systémů společnosti Daimler. Jeho oddělení vyvíjelo tuto inovaci ve spolupráci se dvěma partnerskými firmami.
Senzory, jako jsou kamery nebo radarová čidla, rozpoznávají ostatní účastníky silničního provozu, přičemž výkonné řídicí jednotky tato data společně s digitálními mapovými podklady během milisekund vyhodnocují a dávají světlometům pokyny k přizpůsobení rozložení světla nejrozmanitějším situacím. Výsledkem je optimální viditelnost pro řidiče bez oslňování ostatních účastníků silničního provozu.
„Cílem technologie Digital Light není prodloužení dosahu osvícení vozovky, ale zlepšení viditelnosti bez oslňování. Toto a další inovativní funkce pro podporu řidiče v komunikaci s ostatními účastníky silničního provozu pak významným způsobem zvyšují bezpečnost při jízdě za tmy,“ zdůrazňuje Fischer.
Mercedes-Benz chce pomocí světlometů Digital Light realizovat nejen ideální rozložení světla pro každou jízdní situaci, ale také cíleně vést a podporovat řidiče v kritických situacích. Nové světlomety proto umí fungovat také jako projektor.
Příkladem může být třeba průjezd staveništěm, kterých je na českých silnicích požehnaně, v úzkém jízdním pruhu. Světlomety přitom dokážou promítat na vozovku světelné podélné čáry, které nahradí chybějící značení pro vymezení jízdního pruhu.
Systém Digital Light také dokáže na silnici promítat různé pokyny, jako například šipky indikující změnu směru jízdy nebo výstražná upozornění. Vozidlo tak zvládá prostřednictvím světlometů komunikovat s ostatními účastníky provozu. Pro chodce lze třeba promítat i klasickou „zebru“ na znamení, že může bezpečně přejít silnici.
Revoluční osvětlovací systém Mercedesu přispívá ke zlepšení bezpečnosti silniční dopravy a představuje další krůček na cestě k autonomní jízdě bez nehod. Technika, která byla v roce 2015 představena v konceptu F015 jen jako vize, je nyní skutečností a v blízké budoucnosti se objeví v sériové výrobě. První prototypy světlometů nové generace namontované na sedanech současné třídy S se ostatně v listopadu představily veřejnosti.