Nová Škoda Fabia oficiálně: VW Golf dorostla kufrem a Hyundai i30 takřka cenou

Martin Přibyl Martin Přibyl
4. 5. 2021 19:15
Škoda dnes oficiálně představila čtvrtou generaci svého tradičně druhého nejdůležitějšího a po odchodu městského Citigo také nejmenšího modelu. Nová Fabia dostala se zpožděním platformu MQB jako příbuzné modely VW Polo a Seat Ibiza a mezigeneračně výrazně vyrostla, na délku má poprvé přes čtyři metry a její kufr pojme stejně nákladu jako u většího Volkswagenu Golf.
Nová Škoda Fabia. Podívejte se na sedm důvodů, proč se s ní seznámit. | Video: Martin Přibyl, Blahoslav Baťa

Vnější design Fabie tvarově navazuje na předchůdkyni, působí ale moderněji, dotaženěji a ještě o kousek dynamičtěji. Zajímavostí je, že Škoda i u svého nejdostupnějšího auta přešla na tradičně dražší dělené zadní LED svítilny, jejich část nově nese víko kufru.

Design Fabie si zachoval dynamiku a atraktivitu, auto je o poznání větší.
Design Fabie si zachoval dynamiku a atraktivitu, auto je o poznání větší. | Foto: Škoda Auto

Samotné lampy jsou plné tradičních krystalických efektů a na českou tradici vozu odkazuje i prolis na předních dveřích. Zobrazuje českou vlajku s jejím charakteristickým klínem.

Podobně jako Scala nebo Octavia bude i Fabia již od základní verze vybavená LED světlomety (dálkové budou halogenové žárovky), na přání budou k dispozici v pokročilejší verzi s rozšířenými funkcemi. Odliší se jinou grafikou a také umístěním diod za čočky, ne do parabol. Na rozdíl od modernizovaného a technicky spřízněného Volkswagenu Polo nová Fabia nebude mít matrix světlomety se stálým dálkovým světlem a vykrýváním protijedoucích vozidel.

Zatímco vnější design je spíše evoluční proměnou, ne nepodobnou vývoji u VW Golf, vnitřek Fabie se razantně modernizoval. Podobně jako u Kamiqu, Scaly, Octavie nebo Enyaqu dominuje palubní desce dotykový displej. Ten může mít úhlopříčku až 9,2", ještě větší 10,25" obrazovka bude za příplatek tvořit přístrojový štít.

Naopak klimatizace bude mít v případě Fabie (na rozdíl od Octavie nebo Enyaqu) nadále svůj mechanický panel s otočnými ovladači. Jen vybrané komplexnější nastavení bude nutné měnit pomocí centrálního dotykového displeje. Půjde například o zapnutí vyhřívání čelního skla.

Palubní deska doplňuje účelnost sportovním švihem. Klimatizace má nadále tlačítka, alespoň pro základní funkce.
Palubní deska doplňuje účelnost sportovním švihem. Klimatizace má nadále tlačítka, alespoň pro základní funkce. | Foto: Škoda Auto

Z praktického hlediska potěší i velká schránka před řadicí pákou nebo rozměrné držáky na pití. Celkový dojem z palubní desky je výtečný, vylepšuje ho slušivý textilní potah. Použité plasty jsou pak sice tvrdé, ale v žádném případě nepůsobí lacině.

Ve Fabii se i hezky sedí, přední sedadla příjemně obepnou tělo, na těch zadních je zase místo odpovídající celé řadě o třídu větších aut (Mazdě 3…). To samé platí i o kufru, má 380 litrů a tak se vyrovná Volkswagenu Golf. Oproti předchozí generaci Fabie se objem zvedl o nemalých 50 litrů. Celkově tak Fabia dělá dojem auta, které po příkladu Octavie pokukuje o třídu výš.

Však také Fabia na své nové platformě pořádně vyrostla, nejenže její délka poprvé přesahuje čtyři metry, překročila dokonce 4,1 metru. O deset centimetrů se natáhl i rozvor. Dospělým proporcím pomůže rovněž o takřka pět centimetrů větší šířka a naopak menší výška.

Přes nezanedbatelný nárůst rozměrů se ale podařilo na podobné úrovni udržet hmotnost, což je jeden z klíčových parametrů pro spotřebu paliva. Ze stejného důvodu se pracovalo i na aerodynamice. Součinitel odporu vzduchu klesl z 0,32 na 0,28. Může za to kompletní zakrytování podvozku, větší spoiler na pátých dveřích, uzavíratelné žaluzie v mřížce chladiče a další aerodynamické prvky.

Vzadu je ve Fabii pocitově o poznání více místa než v případě předchůdkyně.
Vzadu je ve Fabii pocitově o poznání více místa než v případě předchůdkyně. | Foto: Škoda Auto

Výsledkem je to, že normovaná spotřeba u všech nabízených motorů by neměla přesáhnout 5,6 litru, nejprodávanější varianty budou dokonce jezdit přibližně za pět litrů. S příplatkovou 50litrovou nádrží by se díky tomu z Fabie mohl stát, minimálně co se dojezdu týče, překvapivý polykač kilometrů.

Všechny nabízené motory budou benzinové, s diesely v malých vozech koncern skončil a o plynovou verzi nevidí Škoda na trhu zájem. Základem by měl být atmosférický litrový motor s nepřímým vstřikováním 1.0 MPI o výkonu 59 kilowattů. Tříválec vyvinutý i vyráběný v Česku doplní dva přeplňované litry s přímým vstřikem se 70 nebo 81 kilowatty a čtyřválcová 1.5. TSI se 110 kilowatty.

Silnější litr půjde za příplatek kombinovat se sedmistupňovým automatem DSG, s jednapětkou bude dvouspojka povinně. Manuální převodovka bude mít pět nebo šest stupňů a vždy se bude jednat o skříň MQ200, atmosférické motory měly ve Fabii dříve odlehčenou MQ100 ze Škody Citigo.

Ve 380l kufru Fabie nechybí tradiční chytré doplňky, například pružná přihrádka na drobnosti.
Ve 380l kufru Fabie nechybí tradiční chytré doplňky, například pružná přihrádka na drobnosti. | Foto: Škoda Auto

Podobně jako konkurence musí Škody zaujmout potenciální majitele malých aut přepychovou technikou. Fabia poprvé dostane vyhřívaný volant, poprvé bude mít vyhřívané čelní sklo a také dvouzónovou automatickou klimatizaci. Navigace bude mít on-line připojení a z technických vychytávek si bude možné dopřát třeba samočinné parkování nebo automatizované řízení - Fabia bude schopná udržovat rychlost podle okolního provozu a držet se v jízdním pruhu. Řidič bude muset mít jen ruce na volantu.

Navíc jsou tu ale i tradiční Simply Clever řešení. Fabia bude nově moci mít sklopné sedadlo spolujezdce, které umožní přepravu dlouhých předmětů, ochranný kryt hrany nákladového prostoru, svinovací multifunkční kapsu pod krytem zavazadelníku nebo pružnou přihrádku tamtéž. Ani ve Fabii nechybí tradiční škrabka ve víčku nádrže a nejrůznější držáky na parkovací karty, mince nebo speciální kapsy na mobily.

Vypadá to, že Škoda s Fabií trefila hřebíček na hlavičku, první statické seznámení v nás zanechalo velice dobrý dojem. Teď však bude otázka, jak zákazníci přijmou základní cenu 329 900 Kč. Stávající model se doprodával za ceny od 279 900 korun.

Škoda ale z nabídky vypustila základní verzi Ambition s lákavou cenou "již od", posílila základní motor a přidala další bezpečnostní a technologickou výbavu. Bez příplatku tak zákazníci nově dostanou LED světlomety, mlhovky, Bluetooth, zrcadlení mobilu, výškově stavitelné sedadlo spolujezdce a také nouzové brzdění nebo držení v jízdním pruhu.

Při zohlednění této výbavy Fabia vychází podle Škody o něco levněji než předchůdce. Na druhou stranu se však také posunula do revíru větších modelů: již o deset tisíc korun dráž se dá pořídit o třídu větší Hyundai i30, o 16 tisíc korun více pak stojí Fiat Tipo.

Výroba nové Fabie se spustí v červnu, dealeři již přijímají objednávky, na konci léta se auto objeví na trhu v plné síle, k dealerům tedy dorazí první předváděcí vozy. Počkat si bude také nutné na verzi kombi, stávající generace se bude po boku té nové prodávat ještě do konce roku 2022. Základní cena s motorem 1.0 TSI / 70 kW bude v jejím případě rovněž 329 900 korun.

 

Právě se děje

před 15 minutami

Čtyřiadvacetiletý muž zemřel po potyčce se strážníky, případ vyšetřují kriminalisté

Kriminalisté vyšetřují úmrtí čtyřiadvacetiletého muže po potyčce a následném zásahu strážníků v Březnici na Příbramsku. Mladík upadl do bezvědomí a později v nemocnici zemřel. Policisté zahájili úkony trestního řízení pro podezření z usmrcení z nedbalosti, řekla mluvčí středočeské policie Vlasta Suchánková.

Událost se stala v noci na neděli kolem 2:00. Po potyčce mezi čtyřmi lidmi a následném zákroku strážníků upadl jeden z účastníků konfliktu do bezvědomí. Záchranáři ho odvezli do nemocnice v Praze, kde muž v pondělí zemřel.

"Zjišťujeme podíl jednotlivých osob na incidentu, na okolnostech i na následku," uvedla Suchánková. Zkoumat by se měla i role strážníků, kteří při zásahu použili slzotvorný prostředek. "Vzhledem k tomu, že tam byli přítomni, tak musíme zjistit i okolnosti, které se týkají následného zásahu," dodala mluvčí.

Kriminalisté se případem nejdříve zabývali pro podezření z těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti. Vzhledem k tomu, že mladík zemřel, věc překvalifikovali na podezření z usmrcení z nedbalosti.

Zdroj: ČTK
před 30 minutami

Policie vyšetřuje srážku vlaků na Prostějovsku jako obecné ohrožení

Sobotní srážku lokomotivy a osobního vlaku v Němčicích nad Hanou na Prostějovsku vyšetřuje policie pro podezření z obecného ohrožení. Kvůli vyšetřování okolností nehody hledá policie cestující, kteří z místa nehody po střetu vlaků odešli, informovala mluvčí policie Miluše Zajícová. Příčinou střetu byla pravděpodobně nedovolená jízda za návěstidlo, dva lidé se při nehodě zranili. V místě nehody je stále omezen provoz, řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Nehoda se stala v sobotu ve 13:30 v blízkosti stanice Němčice nad Hanou, nákladní lokomotiva se zde střetla s osobním vlakem č. 3821 jedoucím z Olomouce do Nezamyslic. "Událost je šetřena pro podezření z trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti. Touto cestou se obracíme na cestující z osobního vlaku, kteří z místa nehody odešli ještě před příjezdem policie," uvedla policejní mluvčí. Cestující, které policie nestihla na místě zkontaktovat, by se měli obrátit na linku 158, podle policie by svým svědectvím mohli pomoci s řádným objasněním této závažné železniční nehody, dodala Zajícová.

Podle Drážní inspekce byla příčinou srážky pravděpodobně nedovolená jízda za návěstidlo, které ji zakazovalo. Vyšetřování příčin podle mluvčího inspekce Martina Drápala potrvá několik měsíců.

Při nehodě byl zraněn jeden cestující v osobním vlaku a strojvedoucí samostatně jedoucí lokomotivy. V obou případech šlo o lehká zranění. Hasiči z vlaku evakuovali pět cestujících a personál vlaku. Podle Drážní inspekce byly škody odhadnuty na 10,3 milionu korun. Z toho tři miliony korun na osobním vlaku, pět milionů na lokomotivě a 2,3 milionu korun je škoda na trati.

Zdroj: ČTK
před 33 minutami

Příčinou nehody trolejbusu a tramvaje v Brně byly ulomené šrouby, policie případ odložila

Policie po více než dvou letech prověřování odkládá případ nehody tramvaje a trolejbusu z dubna 2019 v Křenové ulici v Brně. Příčinou nehody bylo ulomení šroubů u trolejbusu, podle policie tak není na místě věc vyřídit jinak. Na policejním webu to dnes uvedl mluvčí Pavel Šváb. Při nehodě se tehdy zranilo 43 lidí.

"Ve věci nejde o podezření z trestného činu a věc není na místě vyřídit jinak. Příčinou bylo ulomení závrtných šroubů silentbloku, které řidič nemohl předpokládat a jejich případné narušení kontrolou před jízdou ani odhalit," uvedl mluvčí.

Šrouby se v rámci generální opravy trolejbusu měnily, znalecké zkoumání odhalilo rozdíl v technologii jejich výroby. "Policisté prověřovali, zda v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů některý ze subjektů v tomto směru nepochybil. Po vyhodnocení všech opatřených důkazů byla zjištěna dílčí pochybení více zainteresovaných osob, nedosahovala však takové intenzity, aby mohla být postižena normami trestního práva," uvedl mluvčí.

Nehoda se stala v pondělí 1. dubna 2019 před 14:00, ulici téměř na šest hodin zablokovala. Trolejbus jedoucí v kolejovém pásu znenadání vybočil do protisměru a čelně se střetl s protijedoucí tramvají, která jela bez cestujících. V nemocnici skončily čtyři desítky lidí včetně obou řidičů, 13 lidí bylo zraněno těžce a středně těžce. Škoda dosáhla 2,5 milionu korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy