Norsko elektromobilům zaslíbené. Každé šesté auto je do zásuvky

Jan Markovič ČTK Jan Markovič, ČTK
7. 1. 2016 9:49
Norové kupují elektromobily nejvíc z celé Evropy. Za loňský rok se v této severské zemi prodalo 26 tisíc takových aut. Nejde ale tolik o lásku tamních řidičů k přírodě jako o vysoké daňové úlevy, na které ekologická auta lákají.
Foto: Tesla

Zájem o elektromobily v Norsku každý rok stoupá. Zatímco v roce 2014 zabíraly 12,5 procenta trhu s automobily, loni to už bylo přes 17 procent. To je zhruba 26 tisíc prodaných aut. Celkem se v Norsku prodalo víc než 150 tisíc vozů. Největší úspěch zaznamenaly modely Volkswagen e-Golf, Tesla Model S, Nissan Leaf, BMW i3 nebo Renault Zoe.

Norská vláda poskytuje na ekologická auta (prodalo se také devět modelů spalujících vodík) štědré pobídky. Majitelé jsou osvobozeni prakticky od všech daní, na rozdíl od vozů se spalovacím motorem, které jsou naopak silně zdaněny.

Řidiči ekologických aut mohou v některých případech využívat pruhy vyhrazené pro veřejnou hromadnou dopravu a parkovat zdarma. Norsko se navíc dlouhodobě drží na prvním místě světového žebříčku nejdražšího benzinu. To slouží také jako motivace.

Státní podpora ekologických aut však u některých lidí vyvolává námitky, především kvůli svým vysokým nákladům. Úřady proto plánují část této podpory velmi pozvolna omezovat. Norské sdružení pro elektrické vozy ELBIL však varuje, že trh s elektromobily bez podpory zatím stále není schopný samostatného života.

To ukazuje i případ českého trhu, na kterém zatím pro elektromobily neplatí žádné zásadní zvýhodnění. Od ledna do listopadu 2015 se tu podle statistik Sdružení dovozců automobilů prodalo 202 aut do zásuvky. V číslech chybí Tesla Model S, která se v Česku oficiálně neprodává, ale lze ji objednat přes internet. Největší úspěch zaznamenal Volkswagen s 91 udanými elektroauty.

Podívejte se na test futuristického Volkswagenu XL1:

Futuristické vozítko je nejaerodynamičtějším autem na světě. Postavili ho z leteckých materiálů, i díky tomu váží jen 800 kg. Jeho hlavním cílem je co nejnižší spotřeba. | Video: Jan Markovič, Zdeněk Bašus
 

Právě se děje

Další zprávy