Podvodní prodejci ojetých aut fingují jejich německý původ, prvního majitele i servisní knížku

Ondřej Běhal
20. 10. 2016 18:39
Německý původ ojetina dostane i díky krátké registraci u našich západních sousedů těsně před dovozem do Česka. Prvním majitelem se stanete snadno, když si necháte vystavit duplikát technického průkazu. Falšují se servisní knihy i záznamy v nich.
Příprava ojetého auta na prodej kvůli maximálnímu navýšení ceny je v pořádku - pokud se tak děje legálními způsoby jako na snímku.
Příprava ojetého auta na prodej kvůli maximálnímu navýšení ceny je v pořádku - pokud se tak děje legálními způsoby jako na snímku. | Foto: Radek Pecák

Koupě ojetého auta se většinou podobá ruletě s velmi nejistými výsledky, přesto díky nižším pořizovacím cenám v porovnání s vozy novými nemají prodejci ojetin o zákazníky nouzi. Spousta zájemců o auto z druhé ruky už dnes ví o problematice stáčení tachometrů. Podle společnosti Cebia mělo z letos prodaných ojetin nepravdivé údaje o počtu ujetých kilometrů čtyřicet procent aut. Jejich tachometr byl v průměru stočený o sto tisíc kilometrů.

O dalších fintách podvodníků s ojetinami se ale dosud příliš nepsalo. Jde například o původ auta. Prestiž mají v Česku použitá auta z Německa. Ideální představou je německý důchodce, který si před deseti lety koupil auto, s nímž ujel pát tisícovek kilometrů po kvalitních silnicích ročně a šťastný Čech ho dostane jako druhý majitel se vzorně vyplněnou servisní knížkou jako nové.

Přesně takové zdání dokáží podvodníci vytvořit i u ojetiny, která si odjezdila své stovky tisíc kilometrů na jih nebo východ od nás a vystřídalo se na ní hned několik tamních majitelů. Ti většinou mají k šetrnosti německého rentiéra stejně daleko jako tamní tankodromy k hladké německé dálnici.

"Auta z Řecka, Španělska, Itálie nebo zemí bývalé Jugoslávie a sovětského bloku se před dovozem do Česka krátce zaregistrují v Německu, kde dostanou tamější technický průkaz a registrační značky. V Česku pak jsou vedena jako dovoz ze SRN," vysvětluje zavedenou praxi Jan Dryák z Cebie.

Německý technický průkaz má na rozdíl od toho českého kolonku pouze pro jednoho majitele. Zdání auta po prvním vlastníkovi tak je skoro dokonalé. Nezapomeňte se tedy pozorně dívat na datum registrace. Podobné finty lze dosáhnout i v Česku, když si prodejce nechá udělat duplikát velkého techničáku. Podle Cebie bylo letos 54 procent všech prodaných ojetin prodávaných po prvním majiteli - nebo to alespoň prodávající subjekt uváděl.

Stejně tak měla nadpoloviční většina vozidel servisní knihu, která v očích důvěřivých kupců také slouží jako doklad o kvalitní ojetině. "Je to jen kus papíru, který vůbec není těžké padělat, stejně jako razítko nějakého německého servisu," říká Jan Dryák z Cebie. Zájemce o ojeté auto by si měl tedy všímat, zda náhodou nejsou záznamy v servisní knize v průběhu let podezřele stejné - se stejnými razítky a stejným typem písma. Padělatelé totiž často svou práci dost odfláknou. Od věci není ani zkusit vytočit telefonní číslo údajného zařízení, které mělo vůz servisovat.

Podle údajů Svazu dovozců automobilů se za prvních devět měsíců letošního roku do Česka dovezlo 123 837 ojetých vozidel, tedy o deset procent více než loni. Jde o nejvyšší počet za posledních osm let.

 

Právě se děje

Další zprávy