Jan Matoušek
30. 7. 2023 6:32
Kdo vyráběl nejhezčí auta za železnou oponou? Před časem jsme zveřejnili přehled socialistických aut, která možná nebyla technicky na úrovni západních modelů, doháněla je ale minimálně vnějším vzhledem. Spolu s tím šla ruku v ruce i výzva čtenářům, aby se podělili o názor, která socialistická auta se jim nejvíce líbila. A trochu se to nakonec přetavilo i do osobních vzpomínek.
Předchůdce Wartburgu
Než však v Eisenachu začali východoněmečtí plánovači vyrábět Wartburgy, předcházela jim IFA F9. Nešlo o nic jiného než kopii západoněmeckého DKW F9, které bylo v Eisenachu vyvíjeno před válkou, po ní a rozdělení Německa však továrna připadla do sovětské sféry vlivu. IFA F9 byla každopádně pohledným autem, navíc se jednalo o první zahraniční model, který Mototechna nabídla československým motoristům.
Právě tento automobil vzpomněl čtenář Pavel Pokorný, opět se k této volbě kromě vzhledu váže i jistý subjektivní příběh. "Bylo to moje první auto," píše Pokorný. "Zažil jsem s ním i pár hodně adrenalinových chvil. Například v létě 1979 mezi vesnicemi Niva a Molenburk došlo na levém zadním kole k únavovému lomu na čepu, držícímu náboj kola," pokračuje s tím, že do deset kilometrů vzdálené opravny nakonec dojelo auto po svých.