"Exkluzivně! Nové tovární auto je časová schránka. Auto s historií se zúčastnilo oslav padesáti let továrny AvtoVAZ," stojí v inzerátu na Ladu 2121 Niva za 23 milionů rublů, v přepočtu lehce přes šest milionů korun. Podle dostupných fotek tento popis nelže, auto z roku 1980 vypadá, jako kdyby ho v Toljatti vyrobili včera. A ponechme nyní stranou, že se Niva v prakticky stejné podobě vyrábí dodnes.
Sedačky jsou zabalené v igelitu, na různých dílech jsou plomby, rez, zdá se, jednotlivé díly ještě nenapadla, a odmontované jsou dokonce i stěrače nebo zrcátka. To aby je při převozu nikdo z auta neukradl, schované jsou v kufru a v původních igelitech čekají, až je nový majitel na auto namontuje.
Podle prodávajícího najelo SUV od chvíle, kdy bylo vyrobeno, jen 220 kilometrů. Pod kapotou je benzinová šestnáctistovka o výkonu 56 kilowattů, zkombinovaná se stálým pohonem všech kol a manuální převodovkou, nechybí pak samozřejmě ani redukce nebo uzamykatelný mezinápravový diferenciál. Možná by podobný inzerát nebyl ničím zvláštním, i v Česku se tu a tam objeví na prodej nějaká Škoda nebo Tatra s absurdně nízkým nájezdem v kombinaci s nesmyslně vysokou cenou.
Jenomže na zmíněném inzertním portále se podobných nikdy nejetých vozů Lada, navíc nacházejících se v Toljatti, za poslední dobu objevilo hned několik. Pravda, prodejce za ně chce nejvýše 10 milionů rublů, což znamená asi 2,63 milionu korun. Ale stejně - kdo si, i s přihlédnutím k faktoru nostalgie či zvláštního patriotismu, koupí nový žigulík za takové peníze? Tím spíš, že úplně nová Lada stojí třeba jen desetinu takové sumy a za 10 milionů rublů lze mít i na dnešním trhu třeba Mercedes nebo Audi.
Nabídka vlastně nikdy nejetých milionových modelů s plachetnicí ve znaku je ale skutečně bohatá. Zahrnuje model 2105 v exportní variantě vyrobený v roce 1998 s nájezdem deseti kilometrů, který stojí čtyři miliony rublů - asi 1,05 milionu korun. Zmíněných deset milionů zajistí novému majiteli jeden z trojlístku: kombi 2104 z roku 1992 a s nájezdem deseti kilometrů, sedan 2106 z roku 1995 taktéž s nájezdem deseti kilometrů nebo pětidveřová Samara 2109 z roku 1992 s nájezdem jedenácti kilometrů.
Všechna auta mají na sedadlech ochranné igelity, zaplombované některé díly, jsou bez provozních kapalin a stěrače nebo zrcátka se na ně musí domontovat až později. Podobně jako u Nivy. Inzeráty na ně pak znějí vlastně všechny stejně, ačkoliv prodávající se vždy jmenuje jinak. Jedná se podle nich o exkluzivní nabídku, auto je v továrním stavu nového vozu - ovšem bez předprodejní kontroly - a jde o ideální dárek či doplnění muzejní sbírky.
Že by se snad jednalo o auta přímo ze sbírek AvtoVAZ, však zástupci automobilky vylučují. "Nejde o vozy z našich skladů," zní strohá odpověď tiskového oddělení na dotaz Aktuálně.cz. Fotky nicméně napovídají, že se nejspíše jedná o auta z jedné garáže či skladištní haly. Lze se tak jen dohadovat, kde se na jednom místě vzalo několik nikdy nepoužitých vozů jedné značky, které se prodávají za ne úplně běžné sumy.