Eva Srpová
24. 7. 2018 6:00
K reklamě na auta od nepaměti patřily také ženy. A to proto, že v inzerci na auta se cílilo především na pánskou populaci. Co bylo považované za normu v reklamě kdysi, už ale dnes neplatí. Podívejte se do archivu fotek, při jejichž pořizování si v automobilkách nedělali se sexismem nebo nerovnoprávností hlavu.
Fiat Abarth 2000 Scorpione
Koncept od Pininfariny vznikl v roce 1969, jméno odkazovalo na sportovní značku Abarth a také prý na to, že mohutné výfukové svody trčící ze zádě auta připomínají ocas škorpiona. Atraktivitu auta měla zvednout i svůdná modelka.
Podle šéfredaktora časopisu Marketing & Media Filipa Rožánka klasické inzeráty na auta prošly podobným vývojem jako zbytek reklamního průmyslu. Nejdrsnější byly ve vztahu k ženám v 50. a 60. letech. Platilo, že velké korporace se ještě celkem držely zpátky, ale na místní úrovni, tedy u dealerů, byly dvojsmysly a urážky žen v podstatě normou.
"Chevrolet propagoval model Corvair sloganem, že jediná překážka mezi tímto vozem a jeho majitelem je manželka. V reklamě na Dodge se naznačovalo, že žena je dobrá jen jako milenka a k tomu, aby auto uklidila. Reklama na Volkswagen Beetle tvrdila, že ženy neumějí řídit, ale naštěstí se na tom autě dá vyměnit skoro všechno, co manželka použije k zastavení - brzdy nevyjímaje," vypočítává různé sexistické reklamy z minulosti Filip Rožánek.