Elektrické dodávky jsou na trhu už přes tři roky. Volkswagen e-Crafter i Renault Master Z.E. byly uvedeny v roce 2017. Tehdy byla cena baterií ještě vyšší než dnes, a tak vozidla s maximálním dojezdem 100 až 120 kilometrů za ceny přes 1,8 milionu korun využili hlavně zákazníci v západních zemích s daňovými výhodami.
Cenou blízkou milionu loni zaujal menší Mercedes-Benz e-Vito. Sto třicet kilometrů ujel i za běžných podmínek, ale jak jsme vyzkoušeli testem v depu firmy GLS, pro rozvážkové služby je malý. Těžko proto říci, jaké zákazníky si najde letos uvedená dvojice stejně velkých elektrododávek Peugeot e-Expert a Citroën ë-Jumpy s cenami od 1 088 000 Kč. Francouzské duo se dodává i s většími bateriemi a dojezdem až 340 km. Ceny ovšem přesahují 1,3 milionu korun.
Pod názvem Peugeot e-Traveller a Citroën ë-Spacetourer jsou nyní k dispozici i osobní verze. Nabízejí uspořádání sedadel 2+3, 2+3+3 a luxusnější 2+2+3 se dvěma samostatnými křesly v druhé řadě. K dispozici jsou dvě délky karoserie, takže za třetí řadou zůstává buď 603, nebo 989 litrů prostoru pro zavazadla.
Na rozdíl od nákladních verzí se osobní zatím dodávají jen s menší, 50kWh baterií. V podmínkách testovacích cyklů WLTP to znamená dojezd 160 až 240 km. Kratší verze se prodávají od 1 295 000 Kč, delší od 1 314 000 Kč. Na jaře mají přijít i varianty se silnější baterií o 75 kWh. Z ceny nákladních verzí se dá čekat, že budou o necelých 200 000 Kč dražší a ujedou od 270 do 350 km.
Mercedes-Benz uvedl osobní verzi rovnou se silnou baterií o 90 kWh a ideálním dojezdem okolo 360 km. Kromě taxikářského eVita Tourer, které má v základu nelakované nárazníky, také v luxusnějším provedení - tedy ne jako e-Vito, ale jako samostatný model EQV.
V nabídce doplňků najdeme kůží potaženou palubní desku nebo vzduchové pérování. Sedadla jsou uspořádaná 2+2+2, připlatit lze za tři místa uprostřed, vůz je tedy maximálně sedmimístný. S kratší karoserií se EQV prodává od 1 960 000 Kč, s prodlouženou o 22 000 Kč dráž. Jednodušší eVito začíná na 1 726 309 korunách.
S dojezdem kolem 300 km už by tyto vozy mohly pomýšlet na využití v taxislužbě, alespoň v zemích, kde jsou nabíječky. Rentabilita ovšem stojí a padá s cenou, která je u francouzských modelů o 527 000 Kč vyšší než u nejlevnějšího dieselu, u Mercedesu třídy V o 710 000 Kč.