Myslí na zimu, zklamou v létě. Celoroční pneumatiky ukazují, že sleva není zadarmo

Martin Frei Martin Frei
8. 4. 2023 6:07
Nejlepší pneumatiky na léto jsou určitě letní. Na zimu bezesporu zimní. A na celou sezónu celoroční. Přijdou vám tvrzení prodejců jako protimluv? Není divu. Obchodník musí všechno prodat, a tak všechno chválí. Nezávislé testy už léta potvrzují, že zasněžená zima a parné léto jsou pro jednu pneumatiku příliš rozdílné podmínky. Celoroční obutí je vhodné spíše do oblastí bez extrémů počasí.
Foto: Shutterstock

Je celoroční pneumatika chytrá úspora, nebo přehnané skrblictví? Optikou českého počasí to vypadá jasně. Kompromis mezi zimou a létem je totéž co kompromis mezi blechou a slonem. Jeden výrobek v tak rozdílných podmínkách nedokáže vyhovět.

V praxi ale často nezáleží na ovladatelnosti za mokra ani na brzdné dráze ve sněhu, ale na peněžence, která to má zaplatit. Což zároveň vysvětluje, proč ekonomické řešení nabízejí i drahé značky jako Michelin. A proč na jejich stránkách najdete o celoročních pláštích jen dobré zprávy.

Německý autoklub ADAC testoval celoroční pneumatiky v létě 2020, britský magazín Tyre Review loni na podzim. Závěr zní v obou případech stejně. Výsledky jsou celkově podprůměrné a výrobek, který vynikne v jedné disciplíně, zklame ve druhé.

Na školní trojku až čtyřku vyšly i pneumatiky dražších značek: Michelin Crossclimate 2, Continental AllSeason Contact a GoodYear Vector 4Season, přestože podávaly poměrně vyrovnané výsledky. V semdnáctipalcové velikosti stojí kolem 3500 až 3800 korun za kus.

Pneumatiky střední třídy Vredestein Quatrac Pro, Falken AS210 a Pirelli AllSeason SF2 si z testu Tyre magazine odnesly nižší příčky.

Vredestein dosáhl dobrých výsledků za mokra, ale horších na suchu i ve sněhu. Falken měl dobrou trakci ve sněhu a ovladatelnost na mokru, ale nízkou odolnost vůči aquaplaningu. Pneumatika Pirelli fungoval dobře na suchém asfaltu, na sněhu a mokru už to bylo slabší.

Redaktoři Tyre magazine připomínají, že už suchý a mokrý asfalt kladou na vlastnosti pláště protichůdné požadavky. Když se k tomu přidá další rozpor mezi létem a zimou, zbývá na úspěch velmi málo prostoru.

Technici ADAC přidávají zajímavý poznatek, že kompromis je často naladěný ve prospěch zimy, kde je splnění nároků obecně obtížnější. Širší drážky lépe odvádějí vodu, sníh a bláto, ale zmenšují styčnou plochu s vozovkou. Měkčí směs pak na rozpáleném asfaltu ztrácí tuhost a lamely tvar. Ze stejného důvodu se v létě dobře nechovají ani zimní gumy.

V opačném gardu to v obou testech potvrdila pneumatika Bridgestone Weather Control A005, která se chovala velmi dobře na suchém i mokrém asfaltu, ale na sněhu propadla.

Když se k úsporné myšlence celoročního obutí přidá ještě levný výrobek, nedají se vyrovnané výsledky čekat už vůbec. Pneumatka Tomket Allyear 3 zabrala na sněhu, ale z 80kilometrové rychlosti na mokrém asfaltu brzdila o deset metrů déle než Michelin.

Motoristé z Dublinu, Bilbaa nebo Říma mají výběr pneumatik jednodušší. Sněhový poprašek vidí jednou za několik let a rychle roztaje. V Česku si užíváme ladovské zimy, což nás staví před složitější otázky. O to důležitější je připomenout, že s celoročními pneumatikami platíme daň za zimu i v létě.

 

Právě se děje

Další zprávy