Test letních pneumatik pro Octavii a spol. Rozdíl v brzdné dráze je až 25 metrů

Test letních pneumatik pro Octavii a spol. Rozdíl v brzdné dráze je až 25 metrů
Kritickou disciplínou je pro letní pneumatiky jízda na mokru, kde ve výsledcích panují největší rozdíly.
Letos je porce testovaných pneumatik mimořádně velká. Obvykle jich bývá méně než dvacet, tentokrát autokluby otestovaly rovnou padesát sad.
S testy začal německý, rakouský a švýcarský autoklub přesně před padesáti lety.
Dobový snímek ukazuje, že v 70. letech byly pneumatiky testovány převážně na vozech značky Opel.
Foto: ÖAMTC
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
24. 2. 2023 6:05
Tradiční test evropských autoklubů tentokrát prověřil rozměr 205/55 R16, který obvykle vídáme na autech nižší střední třídy. Ze zkoušek tentokrát nevyšel jednoznačný premiant, zato bylo dost těch, kteří propadli.

Společné testy německého, rakouského a švýcarského autoklubu slaví letos 50. výročí. Což je přesně ten důvod, proč zkouškou prošlo přesně padesát pneumatik, tedy nevídané množství. A došlo i na přepracování hodnotících kritérií.

"Nové dvoupilířové hodnocení více zohledňuje ekologické hledisko. To nyní tvoří váhu třiceti procent z celkového hodnocení. Poprvé jsou do standardního hodnocení testu pneumatik zahrnuta také kritéria ekologické udržitelnosti," vysvětluje odborník z rakouského kubu ÖAMTC Steffan Kerbl. Zásadní však podle Kerbla stále zůstává bezpečnost jízdy, která tvoří 70 % celkové známky.

Na první pohled vypadá posílení významu ekologické bilance v testech jako úlitba současným evropským náladám, ve skutečnosti se však pod tímto hodnocením skrývají dílčí parametry, které zajímají každého motoristu: Hluk, spotřeba paliva a rychlost opotřebení pneumatiky. A z toho vyplývající výpočet, jak dlouho pneumatika bude na autě sloužit.

Výsledky testu nejsou právě oslnivé. Na nejvyšší známku nedosáhla ani jedna z pneumatik, deset získalo hodnocení "dobrá". Nejvíce gum, jedenadvacet, odešlo s vysvědčením "uspokojivá", dvanáct bylo shledáno "dostatečnou". A sedm výrobků zcela propadlo.

Nová kritéria testů sledují otěr, hmotnost pneumatiky a také ekologickou udržitelnost. To poslední se týká především výrobních zařízení a souvisejících certifikátů, ale také pneumatiky samotné. "Zde se posuzuje, jestli jde o nové nebo protektorované pneumatiky a zda jsou na nich zbytky z výroby, které se během prvních kilometrů nekontrolovaně a zbytečně uvolňují do životního prostředí," vysvětluje Kerbl.

Foto: ADAC

Kromě toho byla v rámci testu provedena analýza znečišťujících látek všech padesáti testovaných produktů s ohledem na nitrosaminy a PAH (polycyklické aromatické uhlovodíky). Michelin e.Primacy s očekávatelným nájezdem 71 500 kilometrů a otěrem 34,8 miligramu na kilometr a tunu hmotnosti vozidla jako jediná získala známku "velmi dobrá". S nejhorším hodnocením v této disciplíně odcházejí pneumatiky Zeetex a Avon.

Zatímco v případě Zeetexu je problém v nejnižším předpokládaném nájezdu, pouhých 23 100 km, Avon vykazuje ze všech testovaných pneumatik nejvyšší otěr, konkrétně 126 mg/km/t. Za stejných jízdních podmínek se tedy opotřebovává čtyřikrát rychleji než Michelin.

Foto: ADAC

Zároveň se však ukazuje nechvalně známá souvislost mezi vysokou trvanlivostí a horšími jízdními vlastnostmi při jízdě na mokru, kde si e.Primacy vysloužila pouze "dostatečnou". Kompromisní volbou, která se v testu nakonec umístila v celkovém hodnocení na bronzové příčce, je v případě Michelinu model Primacy 4+.

Patrně nejdůležitějším kritériem při výběru pneumatiky je délka brzdné dráhy. Rozdíl mezi nejlepším a nejhorším výsledkem při brzdění z rychlosti 80 km/h na suché silnici je pozoruhodných sedm metrů.

Mnohem dramatičtější odlišnosti však byly zaznamenány při stejné zkoušce na mokru. "Rozdíl v brzdné dráze mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou byl děsivých 25 metrů. Což by znamenalo, že zatímco první vozidlo obuté do pneumatik Continental PremiumContact 6 už stojí, druhé, jedoucí na gumách DoubleCoin DC99 do něj narazí rychlostí 52 km/h. A to je rychlost srovnatelná s nárazovým testem EuroNCAP," upozorňuje Steffan Kerbl.

Foto: ADAC

Většina pneumatik, která na mokru zaznamenala katastrofální výsledek, patří mezi levné výrobky. "V tomto případě bych určitě nešetřil," varuje Kerbl a dodává, že ideální pneumatika sice neexistuje, ale "existuje mnoho dobrých".

Foto: ADAC

Tabulky s podrobnými výsledky mohou pomoci s výběrem vhodné pneumatiky v závislosti na jízdním profilu konkrétního motoristy. Cena by však měla být v každém případě až na posledním místě. Nikdy není tak nízká, aby vynahradila škody, kterým šlo lepším výběrem zabránit.

Foto: ADAC

Stojí za zmínku, že testem prošla i česká značka Barum s pneumatikou Bravuris SHM. Výsledkem zevrubných zkoušek je známka, kterou tentokrát rozdávali testeři nejčastěji, tedy "uspokojivá". Při podrobném zkoumání jednotlivých disciplín lze dojít k závěru, že pneumatika je takřka ve všem průměrná, což nakonec odpovídá i její ceně zhruba 1450 korun za kus. Cena vítězné pneumatiky Goodyear Efficient Grip Performance 2 na českém trhu začíná na dvou tisících korunách.

 

Právě se děje

Další zprávy