Nebudeme podporovat Rusy. Česká automobilka dělá z indického off-roadu elektromobil

Spartan EV 2.0 má základ v indickém off-roadu Force Gurkha.
Český výrobce MW Motors představil novou generaci svého elektrického off-roadu Spartan EV, jako základ tentokrát posloužil indický model Force Gurkha, který nahradil UAZ Hunter.
Vozy firma dodala do sedmi evropských zemí, elektrických Spartanů se základem v UAZ Hunter prodala několik desítek. S indickým modelem čeká ještě větší zájem, i když je o chlup dražší.
Součástí standardní výbavy jsou mimo jiné klimatizace, centrální zamykání nebo dva čelní airbagy.
Nákladový prostor má objem 1718 litrů. Zobrazit 16 fotografií
Foto: MW Motors
Jan Matoušek Eva Srpová Jan Matoušek, Eva Srpová
20. 2. 2024 5:41
Místo ruského off-roadu UAZ Hunter indický vůz Force Gurkha. Česká automobilka MW Motors představila druhou generaci svého elektrického terénního auta Spartan EV a jeden exotický základ vyměnila za druhý. Důvodem je především to, že nechce podporovat Rusko. Novinka ujede až 240 kilometrů na jedno nabití, nezalekne se přitom ani těžšího terénu.

Off-road Force Gurkha 4×4 není v Evropě, natož v Česku příliš známý. Vyrábí se v Indii a automobilka se ani netají tím, že jeho inspirací byl Mercedes třídy G. Koneckonců 2,6litrový naftový motor je z jednotek OM616 německého výrobce dokonce odvozený. Spárovaný je s převodovkou od BMW.

Na to ale u evropské specifikace zapomeňte, česká automobilka MW Motors, známá především tím, že vyvíjí elektrický sporťák Luka EV, jej nahradila elektrickým ústrojím.

Auto se jmenuje Spartan EV 2.0, jak název napovídá, jedná se o druhou generaci elektrického off-roadu. První Spartan EV vycházel z ruského modelu UAZ Hunter, teď si tedy tvůrci zvolili základ z Indie, opět jde ale o auto se žebřinovým rámem.

"Důvody byly dva. Ten hlavní je ideologický. Nechceme podporovat zemi, která válčí na Ukrajině a zabíjí nevinné lidi. A stejně jsme už při návrhu prvního modelu uvažovali do budoucna o nové generaci, se kterou bychom udělali kvalitativní i kvantitativní skok. Takto se ten proces vývoje ještě urychlil," vysvětluje Lukáš Metelka, výkonný ředitel české automobilky MW Motors. 

Základní premisa se ale nemění, spalovací motor nahradil motor elektrický, který má 130 kW a maximální točivý moment až 1075 Nm. Energii uchovává auto v baterce s využitelnou kapacitou 57,4 kWh, která by měla podle výrobce stačit k dojezdu přes 240 kilometrů na jedno nabití. To je možné 90 kW stejnosměrným anebo 9,6 kW střídavým proudem. K tomu auto disponuje funkcí V2L, může tedy napájet i jiné spotřebiče.

Nechybí pohon všech kol, manuálně přiřaditelný pákou s předním a zadním uzamykatelným diferenciálem, přičemž přední nájezdový úhel je 38 a zadní pak 35 stupňů. Světlá výška přesahuje 200 mm, na délku měří 4,1 metru a s 2,4metrovým rozvorem se v terénu neztratí. Nejvyšší rychlost 2,35 tuny vážícího auta je omezená na 145 km/h, vzadu jsou pak bubnové brzdy.

Ačkoliv u MW Motors auto oproti indickému originálu mírně přepracovali - nová je třeba čelní maska -, původ ve spartánském indickém vozu novinka nezapře. Ve výbavě ale nechybí klimatizace, multimediální systém s dotykovou obrazovkou, elektrická okna, diodová světla, dva čelní airbagy, termomanagement baterie i centrální zamykání.

"Právě v tom se novinka velmi liší od původního modelu UAZ, je daleko všestrannější, komfortnější a vybavenější a daleko lépe se řídí. Věříme, že i proto má předpoklad zvýšení objednávek," věří Metelka. Elektrických Hunterů firma MW Motors prodala několik desítek kusů, přesné číslo nechce zveřejnit. Vozy dodala do sedmi zemí - Irska, Finska, Nizozemska, Velké Británie, Španělska, Řecka a také na český trh.  

Vůz vyjde v přepočtu na 1 480 000 korun s daní. UAZ byl o 200 tisíc levnější, vyšel na 1 270 000 korun. "Ano, s touto technikou jsme sice byli nuceni zdražit, ale s Hunterem je naprosto neporovnatelný, i co se týče kvality a bezpečnosti. UAZ jsme museli upravovat, aby se s ním dalo stabilně jezdit po evropské silnici běžnou rychlostí, airbag neměl jediný. Indický model je mnohem lepší, a přitom bezkonkurenční v terénu," dodává Metelka.

Auto je homologované jako lehké užitkové, proto také jen dvě sedačky a za nimi 1718 litrů prostoru pro zavazadla.

V MW Motors si dělali před výběrem nového základu důkladnou rešerši. "Věděli jsme, že nechceme nahradit ruský model čínským. I s ohledem na riziko, že by se eventuálně mohlo v budoucnu na auta z Číny uvalit nějaké vyšší clo," říká Metelka a pokračuje: "Force jsme znali, mají kvalitní techniku a je s nimi skvělá spolupráce. Vozy nám perfektně připraví tak, abychom je mohli po dovezení do Evropy snadno upravit."

Jde o specifický vůz, zájem je prý ale poměrně nečekaný. "Elektrické off-roady mají budoucnost. Dávají smysl všude v přírodě, například v národních parcích, v rezervacích, v lesích, kde nechcete špinit vzduch dieselem, přitom normální dojezd bohatě stačí. V Evropě je to jasný trend," uzavírá Metelka.

Například v Česku si auto objednal středně velký zemědělec na Moravě, který auto používá především k přemísťování mezi vinohrady.

 

Právě se děje

Další zprávy