Tenkrát bylo možné cokoliv. Metalex v devadesátkách vyráběl v Česku auto na pláž

Tenkrát bylo možné cokoliv. Metalex v devadesátkách vyráběl v Česku auto na pláž
Ačkoliv značka říká něco jiného, toto je Verold Baghira, první prototyp, z něhož nakonec vzešla malosériová buggy MTX Beach Buggy.
Auto navrhl Jiří Král, syn Václava Krále, který se na tvorbě vozu též podílel.
Původně šlo o projekt pro jiného zákazníka, před stavbou prvního prototypu ale došlo ke změně, a pražská firma Verold nechala prototyp vyrobit renomovanou firmu Metalex.
Premiéru měl dvoumístný prototyp s motorem z Favoritu a pohonem zadních kol na brněnském Autotecu v roce 1992. Zobrazit 20 fotografií
Foto: Archiv MTX
Jan Matoušek Jan Matoušek
3. 11. 2024 6:32
Pod spojením "česká buggy", se patrně všem automobilovým příznivcům vybaví jedno jméno: Václav Král. V roce 1969 v Metalexu podle jeho návrhu vyrobili první československé auto tohoto typu, které se pak se jménem Král pojilo i dalších několik dekád. Po pádu komunistického režimu se dokonce myšlenku plážového volnočasového auta dokonce povedlo dotáhnout až do malosériové výroby.

Díváte-li se na některé dobové propagační fotky, skutečně z nich můžete získat jistý "volnočasový" pocit. Žluté auto bez dveří a střechy stojí za slunečného počasí na pláži kdesi u vody. Obrázek pro Česko nepříliš typický, přesto patřící v Česku navrženému a postavenému autu s exoticky znějícím jménem Beach Buggy. Tu pláž má auto vlastně rovnou i v názvu.

Je to jezdící důkaz, že v 90. letech bylo možné navrhnout skutečně cokoliv, a při troše štěstí se to dalo dokonce i vyrábět. Třebaže malosériově. Dodnes bychom se MTX Beach Buggy nebáli označit za nejexotičtější a nejexcentričtější české auto, které neskončilo jen u jednoho prototypu. I s vědomím existence vozů jako MTX Tatra V8 nebo Škoda Felicia Fun.

Nepřekvapí, že i tohle auto nese podpis guru českého designu Václava Krále, třebaže mnohem více práce na něm v konečném součtu odvedl jeho syn Jiří. Na každý pád, i Beach Buggy nese podpis "made by Král". Z počátku to přitom vůbec nebyl projekt Metalexu, jak ale píše třeba Marcel Gause v knize věnující se jeho historii, původní zadavatel projektu z něj těsně před proměnou kreseb a výpočtů v prototyp vycouval.

To se psal začátek 90. let a Metalex měl zkušenosti i ze stavby prvního kusu supersportu Tatra V8. Mimo jiné. Rozpracovaný projekt pak právě Metalex vzal pod svá křídla a spojil se pražskou firmou Verold. Pro ni a pod jejím jménem pak měl vyrobit první skutečný prototyp na základech Škody Favorit. Použití tehdy stále ještě poměrně moderní techniky českého bestselleru se i vzhledem k nákladům tak nějak nabízelo.

Motor byl převzatý beze změny, stejně jako pětistupňová manuální převodovka. Úplně naruby se ale změnila koncepce vozu, protože Favorit vynikal motorem vpředu pohánějícím přední kola. Verold Baghira, jak se prototyp jmenoval, dostal poháněná zadní kola a motor před zadní nápravou. Základem se stal prostorový trubkový rám, na nějž byla posazená laminátová karoserie podle Králova návrhu. Všechna kola byla nezávisle zavěšená a na všech kolech měl prototyp kotoučové brzdy.

Otevřený dvoumístný prototyp bez dveří i střechy měl premiéru na brněnském Autotecu v roce 1992, nicméně ani pod značkou Verold se nedočkal výraznější slávy. Ta totiž od možné produkce nakonec ustoupila, a tak až napotřetí se přímo pod Metalexem, který prototyp odkoupil, dočkal plážový automobil alespoň malosériové produkce.

Aby bylo auto lépe prodejné v zahraničí, dostalo již několikrát propírané označení Beach Buggy. Ač laminátová karoserie zůstala skoro beze změn, pod ní se auto změnilo prakticky od základů. Pryč byla technika Favoritu, nastoupil základ Fordu Fiesta. Důvod byl prostý, mezinárodně mnohem větší dostupnost dílů a servisu pro auta modrého oválu. Metalex navíc Fiesty přestavoval do závodní podoby pro národní značkový šampionát.

Otevřelo to také dveře k mnohem širší nabídce motorů o objemu 1,1 až 1,8 litru. Dobové prospekty uvádějí výkon 37 až 96 kW, podle čehož se přirozeně odlišovalo také zrychlení z klidu na 100 km/h za 16,9, ale také 7,6 vteřiny. Se silnou osmnáctistovkou to byl skutečně "vlk v rouše beránčím", při pohotovostní hmotnosti kolem 800 kilo se vlastně ani není čemu divit. Jak také prozrazuje jedna z dobových fotek, auto se ladilo dokonce na Nürburgringu.

Změnilo se ale uspořádání pohonu, poháněná byla nově přední kola, navíc s motorem vpředu, byť trubkový rám Beach Buggy zůstal. Vzadu byly nyní bubnové brzdy. Palubní deska auto převzalo z Fiesty, navíc za předními sedadly se přesunem motoru povedlo uvolnit místo pro dvě nouzové sedačky, nebo několik málo zavazadel. I provizorní plátěnou nasazovací střechu auto mohlo mít. Při délce jen lehce přes 3,5 metru určitě zajímavá praktičnost. Světlá výška byla mimochodem 21 cm.

Výroba byla vlastně vysoce individuální, auto bylo možné pomocí kol a dalších doplňků výrazně přizpůsobit vlastnímu vkusu. Ceny startující na 370 tisících, jak alespoň tvrdil dobový článek v časopise Svět motorů v roce 1996, byly jistě vysoké, ale šlo o unikátní automobil. Postupně sumy rostly a přesáhly hranici 440 tisíc korun, na dalším růstu samozřejmě záleželo i s ohledem na použitou motorizaci. Mírně nižší byla cena stavebnice, kterou si majitel následně skládal sám.

MTX Beach Buggy vznikal do roku 2002 v počtu maximálně nižších desítek kusů ročně, přesný počet vyrobených kusů známý není. Ještě v průběhu výroby ale Metalex stihl techniku Fordu vyměnit za třinácti- nebo patnáctistovku z Hyundai Accent. Jak upozorňuje Gause, takové auto poznáte snadno - místo obdélníkových světel má vpředu čtyři kruhové světlomety.

O autě se nedávno začalo opět mluvit také proto, že Metalex chtěl jeden z prototypů vydražit na aukci pořádané Retro Garáží. Nešlo ale o původní vůz, nýbrž nový prototyp, který vznikl v MTX v rámci projektu na možné oživení sportovních aktivit v roce 2021. Tehdy ve firmě vyrobili dva vozy: zelený s technikou Favoritu a oranžový s technikou Volkswagenu Golf GTI. Karoserie obou ctila původní tvary, dovnitř se ale nastěhovaly i moderní prvky jako dotyková obrazovka nebo vyhřívaná sedadla.

Vyvolávací cena byla 550 tisíc, za tu se ale auto minulý týden neprodalo.

 

Právě se děje

Další zprávy