Hlavní změnou bude pro většinu motoristů zdražení celoročního poplatku za jízdu po dálnici, které začne platit od března. Po deseti letech, kdy se za osobní vozidlo platilo 1500 korun, poplatek stoupne na 2300 korun.
Naopak krátkodobé využití dálnic mírně zlevní. Novinkou je jednodenní poplatek 200 korun, desetidenní bude stát 270 korun a měsíční 430 korun. Zdarma mohou dálnice využívat jen elektromobily se zvláštní registrační značkou EL. Plug-in hybridní vozidla s emisemi CO2 do 50 g/km platí z každé sazby čtvrtinu, auta na zemní plyn polovinu.
Vzhledem k tomu, že nové ceny platí od března, by mnoho motoristů rádo pořídilo ještě v únoru celoroční známku za starou cenu. To však půjde, jen když dosavadní známka končí. Dosud povolený tříměsíční odklad platnosti bude od nového roku zkrácen jen na 30 dnů.
Kvůli novele zákona o pojištění si od března připlatí také uživatelé elektrických koloběžek, vozítek typu Segway nebo elektrických vozíků pro seniory. Pakliže jejich nejvyšší rychlost překračuje 25 km/h nebo váží víc než 25 kilogramů, dopadne na ně povinnost platit pojištění odpovědnosti.
Podle vládní důvodové zprávy počet nehod způsobených elektrickými koloběžkami za posledních pět let stoupl desetinásobně. Novelu už schválila Poslanecká sněmovna, čeká se na schválení senátu a podpis prezidenta. Pojištění bude jako vždy platit provozovatel vozidla. Náklady přenese do sazby pronájmu, stejně jako je tomu u sdílených automobilů.
Už od ledna vstupuje v platnost novela zákona o silničním provozu. Zvyšuje pokuty udílené policií na místě až na 5500 korun a zjednodušuje bodový systém z pěti kategorií na tři. Pod dohledem mentora také umožní řídit osobní auto už od 17 let.
Novela dále ruší povinnost vozit s sebou řidičský průkaz. Policejní hlídka si každého motoristu při kontrole prověří v databázi podle rodného čísla. Jde však o národní legislativu, takže v cizině bude řidičský průkaz nadále potřeba.
Platit začnou také nové dopravní značky či opatření. Nejvýznamnější z nich je takzvaná sdílená zóna. Na rozdíl od pěší zóny, kam smějí vjet motorová vozidla jen na základě výjimky, je do sdílené zóny povolen vjezd všem vozidlům bez omezení.
Také zde ovšem mají všichni účastníci stejná práva. Obvyklé rozdíly mezi chodci, cyklisty a motoristy zde neplatí, všichni se mohou volně pohybovat. Rychlost je omezená na 20 km/h a srážkám má předejít vzájemná ohleduplnost.
Dále se zavádí značka pro parkoviště P+D, tedy park and drive. Motoristé zde mohou jedno vozidlo nechat a dalším pokračovat jako spolujezdci. Novou podobu má také značka upozorňující na dodržování brzdné vzdálenosti - piktogram ukazuje dvě šipky mezi dvěma autíčky.
Praha chystá na příští rok změny v organizaci parkování. Mluví se o zrušení přenosných oprávnění, která začali spekulanti pronajímat za účelem zisku, naopak rezidenti by mohli za poplatek umožnit parkování návštěvám.
O změnách magistrát teprve jedná s jednotlivými městskými částmi. V ideálním případě by novinky měly vstoupit v platnost od října. S koncem letošního roku mělo původně skončit parkování elektromobilů zdarma. Zůstane však v platnosti, dokud se politici a zastupitelé neshodnou, čím ho nahradit.
Naopak už během prvních měsíců nového roku zmizí z českých čerpacích stanic 95oktanový benzin s pěti procenty biolihu. Jeho poměr bude zvýšen na deset procent.
Často se uvádí, že některým starším vozidlům z minulého století může vyšší podíl lihu v benzinu vadit. To se ovšem projevovalo už s pětiprocentním podílem, který se používal dosud.
Majitelé veteránů či sezonně využívaných vozidel mohou tak jako dosud používat vysokooktanový benzin. Do něj se místo lihu přidává pokročilá složka ETBE, která nereaguje s plastovými díly a neváže na sebe vodu. A to ani v případě, že je její obsah zvýšený na 10 procent.