Volkswagen Up! patří k tříčlenné rodině miniaturních trojčat vyráběných v Bratislavě a modernizace se po čtyřech letech výroby dočkal dříve než jeho sourozenci Seat Mii a Škoda Citigo. Většina prvků z nového Upu by se ale měla objevit i u miniaturní škodovky, kterou čeká proměna začátkem příštího roku.
Nový Up! už jsme na prvních novinářských testech v Itálii zkoušeli (podrobnou recenzi čtěte zde) a jako suverénně nejzajímavější novinka se nám jeví turbomotor 1.0 TSI. Až dosud piditrojčata poháněly pouze tříválcové benzinové motory bez turba 1.0 MPI. Ty v nabídce levějších verzí samozřejmě zůstávají a docela výrazně se snížila jejich spotřeba. Podle výrobce se spokojí s hodnotami jen mírně přesahujícími čtyři litry benzinu.
Dynamika motorů bez turba ale není nijak slavná. I silnější verzi s výkonem 55 kW trvá zrychlení z 0 na 100 km/h dlouhých 13,5 s. Nový turbomotor 1.0 TSI, to je jiné kafe. Na stovce je z místa za necelých deset vteřin a upaluje rychlostí až 185 km/h, tedy vyšší než první generace kultovního sporťáčku VW Golf GTI.
Turbomotor podle nás auto zatraktivní pro mladší generaci řidičů. Hlavně ale dělá z praktického minivozu univerzální přibližovadlo pro všechny typy jízd včetně těch dálkových. Se slabšími motory šlo spíše o nákupní tašku pro město a okolí.
Autíčko je díky novému motoru nejen velmi hbité, ale nechybí mu ani svaly v nízkých otáčkách. Díky tomu lze jezdit většinu času na nejvyšší rychlostní stupeň s nízkou spotřebou. Výrobce udává 4,4 l benzinu na každých 100 km, my jsme v členitém terénu kolem Milána měli na testovacím okruhu 5,1 l. A to jsme jezdili s výrazně širšími než standardními pneumatikami.
Porovnání dynamiky Volkswagenu Up! s konkurenty
Nejlepší dynamikou se z minivozů prodávaných na českém trhu chlubí Opel Adam 1.0 Turbo/85 kW, který zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,9 s.
Nový Volkswagen Up! 1.0 TSI/66 kW to zvládne ve stejném čase.
Nejlínější je Hyundai i10 1.0/49 kW s automatickou převodovkou, kterému trvá stejná disciplína 16,8 s.
Tříválcové manýry motoru jsou uvnitř minivozu Up! znát o dost víc, než když jsme stejnou pohonnou jednotku testovali pod kapotou rodinného Golfu. V menším autě se tříválec docela výrazně projevuje typickým chrčením, cítil jsem i drobné vibrace ve volantu. Kultivovanost zkrátka nedosahuje tak vysoké úrovně jako dynamika a spotřeba.
Další zajímavou novinku jsme objevili v interiéru nového VW Up!. Nejvyšší verze výbavy dostala nový multimediální systém, který skvěle spolupracuje s mobilním telefonem řidiče. Ten se přiklapne do držáku nad středovým panelem a díky speciální aplikaci zdarma funguje jako navigace nebo palubní počítač s množstvím funkcí.
Aplikace umožňuje i vychytávky donedávna vyhrazené pouze vozům z luxusních segmentů. Cíl do navigace můžete například zadat tak, že kreslíte jednotlivá písmena na displej telefonu. Potěšilo nás, že na výběr mají i řidiči, kteří preferují tlačítkové ovládání. Aplikace na mobilu se dá totiž díky propojení obsluhovat i čudlíky multimediálního systému.
Volkswagen se netají tím, že touží výrazně omladit zákaznickou skupinu svého minivozu. Chce toho dosáhnout i tím, že umožní výrazně větší individualizaci auta. Nově lze vybírat ze tří barev střechy, několika dekorací přístrojové desky, polepů nebo nových designů litých kol.
Jako největší nevýhoda nového Volkswagenu Up! se nám jeví cena. Nikoli ta základní. Nejlevnější třídveřové provedení s motorem 1.0 MPI/44 kW stojí 219 900 korun, tedy jen o sedm tisíc více než dosud, přičemž dostalo několik prvků standardní výbavy k dobru. Jenže pokud budete chtít nový motor 1.0 TSI dostupný pouze v pětidveřovém provedení s nejvyšší výbavou, zaplatíte minimálně 302 900 korun. Tolik stojí výborně vybavená auta o třídu větší.
Porovnali jsme nový Volkswagen Up! 1.0 TSI s o třídu větším Volkswagenem Polo a Škodou Fabia poháněnými oblíbenými čtyřválcovými turbomotory 1.2 TSI - podívejte se zde.
Nový Volkswagen Up! už se dá na českém trhu objednávat. Do prodejen přijedou první vozy v průběhu srpna.