Mercedes-Benz GLE 400d: Panská jízda s nejčistším dieselem světa

Mercedes-Benz GLE 400d: Panská jízda s nejčistším dieselem světa
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
15. 2. 2020 6:09
Obhajovat v dnešní době naftu není úkol pro slečinky. Ve Stuttgartu to vědí a po útrapách posledních let přešli do protiútoku. Třílitrový šestiválec jako první diesel pro velká auta nejenže splnil přísnou normu Euro 6d, dokonce v reálném provozu pětinásobně podjel limit oxidů dusíku. V čem jiném si takovou čistotu užít než v obrovském modelu GLE, vyráběném v Americe převážně pro Američany.

Mezi advokáty dieselu patří Mercedes k nejpovolanějším. Do osobního vozu ho poprvé zabudoval v roce 1936, o čtyřicet let později do luxusní limuzíny a ve stejné době prosadil naftu i v USA (aniž by to později mělo soudní dohru). Tím symboličtější je setkání s novým GLE 400d. Dotek špičkové techniky, vyvracející předsudky posledních let, osazený nenápadným štítkem "Daimler USA, Alabama". Zároveň příslušník možná poslední generace spalovacích motorů, kterou Mercedes vyvinul, a ještě k tomu svědek historie dříve nemyslitelné - hrozící obchodní války mezi Spojenými státy a Německem.

Na americké půdě se tohle auto nejen vyrábí, většina se jich tam i prodá. A tak GLE ctí tamní představy o prostoru a velikosti. Na délku měří skoro pět metrů, o dvacet čísel víc než český medvěd Kodiaq. Díky jemně propracovanému a konzervativnímu designu přesto nepůsobí megalomansky. Spíš z něj vyzařuje pohodová samozřejmost, s jakou si Američané zvykli na blahobyt. Že u nás říkáme SUV třeba Volkswagenu Tiguan, zní skoro jako vtip. 

Foto: Martin Frei

Zpracování a atmosféra kabiny odpovídá ostatním velkým Mercedesům. Mohutná křesla, kvalitní čalounění i povrchové úpravy materiálů včetně horního dílu palubní desky potaženého kůží. Cena testovaného vozu se z původního 1,9 milionu vyhoupla na dva a půl, což je úroveň u prémiových značek obvyklá. Z příplatků stojí za zmínku obsáhlá sada Premium Plus (142 000 Kč) obsahující skvělé rádio Burmester, vyhřívaná sedadla, bezklíčové odemykání, otevírací skleněnou střechu nebo výkonné světlomety Multibeam LED. A pak také pneumatické pérování (52 000 Kč), o němž bude ještě řeč.

Foto: Martin Frei

Dominantou vnitřní krajiny je dvojice velkoplošných displejů nahrazujících konvenční přístroje a většinu ovladačů. Přehlednou grafiku s velkými ikonami, vodorovnou orientaci a umístění vysoko v zorném poli považujeme za lepší řešení než svislý tablet s mnoha řádky ve Volvu nebo Tesle. Menu by mohlo být o trochu přehlednější, vynahrazuje to však hlasové ovládání navigace, rádia, klimatizace i telefonu, do něhož můžete za jízdy diktovat esemesky. Mercedes totiž mluví česky, i když povelu "Bayern Drei" rozumí snáz než "Český rozhlas Plus", který jsme museli několikrát opakovat.

Za jízdy se Amerika snoubí s hvězdou na přídi. Zatímco v mrštném Audi Q7 máte pocit auta o třídu menšího, rozvážné a houpavé GLE budí dojem, že je snad ještě větší než ve skutečnosti, a podvědomě vás motivuje k předvídavějšímu stylu. Nejlépe mu sedí široké rovinky a mírné oblouky dálnic. Měnit směr umí pohotově, ale těsné protahování okreskami není jeho sklenka whisky. Pardon, whiskey.

Foto: Martin Frei

Výhradu jsme měli k volbě obrovských 21" ráfků, které měkké a progresivní pneumatické pérování Airmatic na velkých hrbolech neudrží na vozovce. Výsledkem jsou rázy na nerovnostech a uskakování v zatáčce. Ze tří volitelných režimů jsme nejvíc času strávili v utaženém sportovním, což sice zlepšilo přilnavost a stabilitu, ale také smazalo velkou část uvolněné povahy Mercedesu. K těmto kolům bychom doporučili volitelný sportovní podvozek, nebo ještě lépe pravý opak - k Airmatiku základní 19" ráfky. 

Mercedes-Benz GLE 400d

Motor: diesel 6válec, 2925 cm3
Výkon: 243 kW při 3600 ot./min
Točivý moment: 700 Nm při 1200-3000 ot./min
Nejvyšší rychlost: 245 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,7 s
Kombinovaná spotřeba: 7,2 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 630 l 
Cena: od 1 917 850 Kč

A co ten zázračný diesel? Většina emisních udělátek je srozumitelná jen technickým fanouškům, a tak jen krátce. První specialitou je zvláštní tvar pístu, který pomáhá soustředit plamen na středu komory a dál od stěny válce, což má vliv na distribuci tepla a průběh spalování. Dále proměnný zdvih výfukových ventilů, který škrtí unikání spalin z válce a dovoluje přesněji regulovat obsah kyslíku - jeho nadbytek by totiž vedl ke vzniku škodlivých oxidů dusíku. A nakonec jsou tu hned dva katalyzátory s AdBlue: jeden malý, který se ohřeje rychle po startu, zatímco druhý velký stíhá zpracovat velký proud spalin při rychlé jízdě po dálnici.

Foto: Daimler

Výsledkem toho všeho je, že v reálném provozu GLE vypouští na kilometr kolem 20 miligramů oxidů dusíku místo povolených 148. S předstihem vyhovuje i limitu 80 mg/km, který začne platit v roce 2021. 

I s takto vyspělou technikou musí motor našlapovat opatrně a zejména z nízkých otáček se rozbíhá volněji. Což je zejména znát při jízdě po městě, provázené častým podřazováním automatu. To je však za moderní dobu jediná a snesitelná daň. Jakmile se agregát dostane do souvislého tahu, projeví příslovečnou medvědí sílu a s dvoutunovým monstrem si celkem vesele pohrává. Dodejme, že poměr točivého momentu 700 Nm ke hmotnosti 2265 kg je lepší než u Golfu GTi a také na stovku zrychlí medvěd o 0,7 s rychleji.

Foto: Martin Frei

Vzhledem k tomu je přijatelná i spotřeba mezi deseti či jedenácti litry. Ano, někteří konkurenti dosud jezdili za méně, také ovšem neplnili nejnovější emisní normu. Alternativně dodávané motory na benzin by naopak vypily o polovinu víc, což by šlo jen těžko prohlásit za ekologicky šetrnější přístup. Auta jako Mercedes-Benz GLE v hodně velkém měřítku ukazují, co platí i o dvě třídy níž: diesel se svou vysokou účinností a čistými emisemi má na trhu stále svoje místo.

 

Právě se děje

před 51 minutami

Tanzanská loď duchů dorazila do přístavu, bouře Dennis ji vyplavila na irské pobřeží

Bouře Dennis, se kterou se v minulých dnech potýkal severozápad Evropy, vyplavila na jižní pobřeží Irska v hrabství Cork loď bez posádky. Takzvaná loď duchů, která se původně plavila pod vlajkou Tanzanie, od září 2018 plula bezvládně Atlantikem, informoval list The Irish Times.

Nákladní plavidlo Alta dlouhé 77 metrů se bez posádky ocitlo, když bylo na cestě z Řecka na Haiti. Kvůli technické závadě se stalo neovladatelným a americká pobřežní stráž z něj musela po dvaceti dnech evakuovat deset námořníků. Tehdy se loď nacházela zhruba 2200 kilometrů jihovýchodně od Bermud.

Další zprávy