Jak se šetří bohatým? Vyzkoušeli jsme luxusní Mercedes třídy S do zásuvky

Jak se šetří bohatým? Vyzkoušeli jsme luxusní Mercedes třídy S do zásuvky
Mercedes S 560 e je plug-in hybridní verzí nejluxusnějšího vozu v nabídce Mercedesu.
Zároveň je jeho papírově nejúspornější variantou. Navzdory tomu, že je dostupný výhradně v dlouhé verzi, která má více než 5,2 metru.
Připlatit si nelze ani za pohon všech kol. Konkurenční BMW nabízí řadu 7 do zásuvky i v krátké verzi a i jako čtyřkolku.
Výhodou BMW jsou však hlavně nižší normované emise oxidu uhličitého, které ho opravňují k parkování po Praze zdarma. U Mercedesu to bohužel nejde.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
21. 9. 2019 6:32
Velké sedany jsou jasným vrcholem nabídky německých prémiových značek. Auta nabitá technikou a přetékající luxusem. Koupit si je můžete s úspornými diesely, silnými šestiválci, majestátními osmiválci a takové BMW řady 7 i s bonvivánským V12. V nabídce jsou ale také jako hybridy do zásuvky. Mohou dávat smysl? Vyzkoušeli jsme plug-in hybridní třídu S.
Plug-in hybridní třída S se dodává výhradně ve verzi s dlouhým rozvorem. Na délku má přes 5,2 metru.
Plug-in hybridní třída S se dodává výhradně ve verzi s dlouhým rozvorem. Na délku má přes 5,2 metru. | Foto: Martin Přibyl

Hlavní důvod, proč si koupit třídu S, která kombinuje benzinový šestiválec s 90kW elektromotorem, je zatím hudbou budoucnosti. Žádné město v současné době řidiče nenutí jezdit po jeho centru bez lokálních emisí čistě na elektřinu.

Podobná příprava na vzdálenou budoucnost by tedy nákup plug-in hybridního "eska" neodůvodnila. Verze s otvorem pro nabíjecí kabel může zaujmout ty, kteří hledí na provozní náklady. Ano, normovaná spotřeba 2,5 litru a 20 kilowatthodin na 100 kilometrů je spíše pouhým utopickým doufáním, které platí jen v případě, že většinu cest uskutečníte čistě na elektřinu. I my jsme ale s pravidelným každodenním nabíjením zvládli s více než pětimetrovou limuzínou jezdit za 5,6 litru a 10,2 kWh na 100 kilometrů.

Z 567 kilometrů celkově jsme na elektřinu urazili 276. Dobití zabere na wallboxu nebo veřejné dobíjecí stanici asi hodinu a půl, u klasické zásuvky počítejte s pěti. Přes noc nebo v práci tak načerpáte vždy dost šťávy na bezemisní cestu o reálné délce cca 35 kilometrů. Baterie mají kapacitu 13,5 kilowatthodiny. 

Aby ta námaha s kabely za něco stála, jako správní bohatí účetní teď vezměme do ruky kalkulačku. Pokud budeme uvažovat, že litr benzinu stojí 32 korun 50 haléřů a jedna kilowatthodina elektrické energie vyjde se speciální sazbou pro elektromobily (platí i pro plug-in hybridy) v nízkém, nočním tarifu na dvě koruny, jsou náklady na kilometr… Pár haléřů přes dvě koruny na kilometr. To znamená levnější provoz než u naftového "eska".

Jistě, existuje řada aut, která zvládnou jezdit za méně. Ale těžko je můžete srovnávat s vrcholným Mercedesem. Hybrid se prodává výhradně v opulentní verzi s prodlouženým rozvorem. To znamená královský prostor na zadních sedadlech i možnost za příplatek necelých 25 tisíc korun bez DPH elektricky přestavět místo pro VIP do lůžkové úpravy.

Na povel tlačítka si šéf může ve třídě S udělat takovéhle pohodlí.
Na povel tlačítka si šéf může ve třídě S udělat takovéhle pohodlí. | Foto: Martin Přibyl

Plug-in hybrid neslevuje ani z konejšivého jízdního komfortu, rázy od 19" kol vznikají kvůli vzduchovému odpružení jen na ostřejších nerovnostech, na pětimetrové auto nebývale hbitého projevu v zatáčkách a výborného odhlučnění, které známe z běžných "esek".

Ticho na palubě je ostatně ještě intenzivnější, když jedete čistě na elektřinu. Teoreticky tak můžete upalovat až 130 kilometrů za hodinu, v praxi je ale lepší bezemisně jezdit hlavně po městě. Tam elektromotor autu stačí, ve vyšších rychlostech už mu jednoduše dochází dech a na řadu přichází vidlicový šestiválec.

I ten je výborně odhlučněný a v otáčkách má příjemný zvuk. Když se navíc oba motory ve sportovním režimu dají dohromady, mají celkový výkon 350 kW a dynamika luxusní třídy S je působivá. Zrychlení z nuly na sto zabere pět vteřin. Klasický osmiválec S 560 je, pravda, ještě o tři desetinky rychlejší, což je dáno i tím, že baterie v případě hybridního "eska" přidávají na váze nemalých 185 kilogramů.

Aktuální třída S je na trhu již od roku 2013. Interiér ale stále vypadá skvěle, navigace má ale dne lepší malé "áčko".
Aktuální třída S je na trhu již od roku 2013. Interiér ale stále vypadá skvěle, navigace má ale dne lepší malé "áčko". | Foto: Martin Přibyl

Omezení jejich zástavba přináší i v zavazadlovém prostoru. Články jeho objem zmenšují z 530 na 415 litrů. Za zadními sedadly vzniká nepříjemně vysoký schod a vejdou se za ně spíše letecká kabinová zavazadla než lodní kufry. Také kvůli tomu můžete zapomenout na jakoukoli formu průvlaku na lyže. Ostatně na cestu na hory hybridu chybí i možnost připlatit si za pohon všech kol.

Hybridní pohonné ústrojí znamená bohužel i drobné ústupky pro řidiče. Vezměte si takové brzdy, které se kvůli tomu, že jeden pedál musí skloubit brzdění rekuperací i mechanicky kotouči a destičkami, hůře dávkují. Úlohu řidiči neusnadňuje ani to, že si míru brzdění rekuperací auto pomocí radaru určuje i samo podle vozidel před ním. Při jízdě čistě na elektřinu také jinak hladce řadící devítistupňový automat trochu cuká.

Šofér se navíc bude muset naučit pracovat s celou plejádou jízdních režimů, které ovlivňují práci obou zdrojů energie. Vůz nastartuje v módu Hybrid, který kombinuje nasazení obou motorů tak, aby dosáhl co nejnižší spotřeby. Pak je tu E-mode, který se snaží o co nejčastější jízdu na elektřinu. V plynovém pedálu se objeví jakási mezipoloha, jejímž prošlápnutím dáte autu najevo, že vám elektromotor nestačí, a sepne se spalovací motor.

Ukazatel nabití baterie najdete v otáčkoměru. Budíky jsou pochopitelně digitální.
Ukazatel nabití baterie najdete v otáčkoměru. Budíky jsou pochopitelně digitální. | Foto: Martin Přibyl

Pro jízdu po dálnici je připraven E-Save, jenž udržuje baterii nabitou na konstantní hodnotu, na elektřinu v něm auto jede jen ve chvíli, kdy si její spotřebu dokáže pokrýt rekuperací. A v módu Charge se baterie za cenu asi o litr vyšší spotřeby dobíjí spalovacím motorem.

Aby toho nebylo málo, autu nechybí ani klasické jízdní režimy známé z ostatních Mercedesů. V tom ekologickém vás bude vůz sám speciální ikonkou informovat o tom, že by bylo vhodné dát nohu z plynu, protože se podle dat z navigace blíží rychlostní omezení nebo obec. Sportovní mód Dynamic pak funguje podobně jako Charge - oba motory běží neustále, abyste mohli jet co nejrychleji. Přebytečná energie spalovacího motoru plní baterii.

Mercedes-Benz S 560 e L

Motor: benzinový 6válec, 2996 cm3 + elektromotor
Výkon benzinového motoru: 270 kW při 5500 ot./min
Točivý moment benzinového motoru: 500 Nm při 1800 ot./min
Výkon elektromotoru: 90 kW
Točivý moment elektromotoru: 440 Nm
Systémový výkon: 350 kW
Systémový točivý moment: 700 Nm
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,0 s
Kombinovaná spotřeba: 2,5 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 410 l 
Cena: od 3 142 370 Kč

Že to působí, jako byste k řízení hybridního "eska" potřebovali malé školení? Inu, S 560 e L je třídou S pro technické nadšence a hračičky. Za pečlivou práci s jízdními módy a pravidelné dobíjení se jim odmění provozními náklady pod naftovým šestiválcem S 400 d, který je sice téměř o půl milionu levnější, ale postrádá sílu hybridního pohonného ústrojí.

Baterie v kufru vytváří schod nebo také šikovnou poličku pro umístění tašek s nabíjecími kabely.
Baterie v kufru vytváří schod nebo také šikovnou poličku pro umístění tašek s nabíjecími kabely. | Foto: Martin Přibyl

Plug-in hybrid je totiž spíše alternativou k osmiválci S 560 a v porovnání s ním již vyjde na podobné peníze, stojí 3 142 370 korun. Nízkou spotřebu v tomto případě vyvažují už jen ústupky v oblasti komfortu, prostoru, komplikovanějšího ovládání a částečně i jízdní dynamiky.

Přesto si můžete pořídit plug-in hybridní limuzínu levněji. Stačí zavítat k dealerovi BMW, který má v nabídce řadu 7 ve verzi 745Le za 2 815 800 korun. Ta kombinuje, stejně jako Mercedes, zážehový šestiválec a elektromotor, bavorák má však nižší systémový výkon ("jen" 290 kW). Výhodou na druhou stranu je, že ho za 100 tisíc navíc můžete mít i jako čtyřkolku, případně také v levnější verzi s krátkým rozvorem. 

Ještě důležitější výhodou BMW je ale to, že má nižší normované emise CO2, umí se vejít pod 50 gramů CO2 na kilometr a to znamená právo na speciální značku pro ekologické vozy a možnost parkovat po Praze zdarma. To s Mercedesem bohužel nejde.

 

Právě se děje

před 15 minutami

Stát může vyplácet další program COVID nájemné, má schválení Evropské komise

Evropská komise udělila notifikaci třetí výzvě programu COVID nájemné. Sdělila to Štěpánka Filipová, mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), které program připravilo a díky schválení komise může začít vyplácet dotace. Stát z COVID nájemného III přispívá podnikatelům zasaženým v souvislosti s pandemií 50 procent na komerční nájem za čtvrtý kvartál loňského roku. Zájemci mohou o podporu žádat do 8. dubna.

Zdroj: ČTK
Další zprávy