Martin Frei
24. 10. 2019 6:02
Jaký bude pohon budoucnosti? Zvítězí baterie, nebo vodík? Pro první mluví teoretická dostupnost během krátké doby. Vodík boduje daleko univerzálnějším využitím, ale budeme si na něj muset počkat deset nebo patnáct let. Západní země ovšem prošlapávají cestu překvapivě rychle. Přesvědčili jsme se o tom v Londýně při velmi sváteční příležitosti.
Britská vláda chápe, že vodíkové technologie má smysl uplatňovat jedině komplexně. Prvotní investice do energetiky a těžké dopravy rozběhnou ekonomicky schůdný model, na němž se pak svezou i osobní auta. Daňové poplatníky to dosud stálo na podporách dvě miliardy korun a účet jistě značně poroste. Během pěti let se ale mohou těšit na 65 plnicích stanic, v roce 2030 jich má stát 1150. V letadle domů jsme se tomu mohli jen usmát. Jak šesti stanicím, které se u nás plánují na rok 2023, tak tomu, že první z nich měla už dva roky fungovat. Chystaná aktualizace Národního plánu čisté mobility však nejspíš odhalí závažnější problém: těžko dělat seriózní plány s vodíkem, když nemáme jasno o energetice.