Jan Matoušek
20. 7. 2024 6:32
Dnes se Tatře daří na poli nákladních aut a čas od času do médií prosáknou spíše přání o tom, že snad jednou by se osobní auta mohla do Kopřivnice vrátit. Právě do období, kdy Tatra ještě dělala osobní vozy, třebaže většinou pro potřeby vládnoucí komunistické strany, se v této galerii vracíme. Připomeňte si limuzíny T603, T613 i T700.
Šplhání po stranickém žebříku
V T603 jezdili ředitelé velkých podniků, politici a později se objevovala i v barvách veřejné bezpečnosti. Také v ceníku Mototechny byla, v roce 1959 ale stála 98 tisíc korun, což bylo při průměrném platu 1429 korun měsíčně nedosažitelné. A vlastně i kdyby na auto někdo našetřil, stejně by si ho pravděpodobně koupit nemohl, přednost měli jiní. Mezi běžné obyvatele se tak T603 rozšířily až později, kdy byly vyřazovány z vozového parku ministerstev nebo národních podniků.
Modernizací připravila Tatra několik, ty drobnější průběžně, první velkou v roce 1962 pod označením T603-2. Jak vidíte na obrázku, limuzína pozbyla trojici světel a dostala světlomety čtyři. Začalo se jí díky nové přední části říkat šilhavka. Změny se odehrály i vzadu nebo v interiéru, který bylo možné předělat do lůžkové úpravy. Výkon motoru stoupl na 77 kW, jízdní vlastnosti zlepšil rozšířený rozchod kol vpředu a především přidání příčného stabilizátoru na přední nápravu.