Takhle se za socialismu vozili jen papaláši. Tatra byla nejvíc, Západu ale nestačila

Jan Matoušek Jan Matoušek
20. 7. 2024 6:32
Dnes se Tatře daří na poli nákladních aut a čas od času do médií prosáknou spíše přání o tom, že snad jednou by se osobní auta mohla do Kopřivnice vrátit. Právě do období, kdy Tatra ještě dělala osobní vozy, třebaže většinou pro potřeby vládnoucí komunistické strany, se v této galerii vracíme. Připomeňte si limuzíny T603, T613 i T700.
Dobová reklama nové verze Tatry 603-2. Nový motor o zdvihovém objemu 2472 ccm disponuje díky většímu kompresnímu poměru (8,2:1) výkonem 78kW (o 100 koní více než první verze) a nižší spotřebou (12,5 l).
Dobová reklama nové verze Tatry 603-2. Nový motor o zdvihovém objemu 2472 ccm disponuje díky většímu kompresnímu poměru (8,2:1) výkonem 78kW (o 100 koní více než první verze) a nižší spotřebou (12,5 l). | Foto: tatraportal.com, aerotatra.czweb.org, tatramuseum.cz

Šplhání po stranickém žebříku

V T603 jezdili ředitelé velkých podniků, politici a později se objevovala i v barvách veřejné bezpečnosti. Také v ceníku Mototechny byla, v roce 1959 ale stála 98 tisíc korun, což bylo při průměrném platu 1429 korun měsíčně nedosažitelné. A vlastně i kdyby na auto někdo našetřil, stejně by si ho pravděpodobně koupit nemohl, přednost měli jiní. Mezi běžné obyvatele se tak T603 rozšířily až později, kdy byly vyřazovány z vozového parku ministerstev nebo národních podniků.

Modernizací připravila Tatra několik, ty drobnější průběžně, první velkou v roce 1962 pod označením T603-2. Jak vidíte na obrázku, limuzína pozbyla trojici světel a dostala světlomety čtyři. Začalo se jí díky nové přední části říkat šilhavka. Změny se odehrály i vzadu nebo v interiéru, který bylo možné předělat do lůžkové úpravy. Výkon motoru stoupl na 77 kW, jízdní vlastnosti zlepšil rozšířený rozchod kol vpředu a především přidání příčného stabilizátoru na přední nápravu.

 

Právě se děje

Další zprávy