Lidé s Yetim do terénu nejezdí. Je na to ale připravený

Radek Pecák Radek Pecák
31. 1. 2011 17:25
Otestovali jsme schopnosti sportovně užitkového vozu ve španělských horách
Foto: Škoda-auto

Jen do dvou pětiny ze všech vyrobených vozů Škoda Yeti, si zákazníci objednají pohon čtyř kol. Všichni ostatní se spokojí s pohonem pouze přední nápravy.

Je tedy jasné, že více než po ježdění v terénu nebo po sněhu chtějí Yeti kvůli jeho vzhledu, kvůli tomu, že vypadá robustněji a bezpečněji a že se v něm sedí výše a tudíž je z něho lepší výhled než z běžného osobního vozu.

"Také devadesát procent z těch, kteří si nakonec za pohon 4x4 připlatí, nikdy do terénu nevjede, "dodává zkušenosti z prodejů těchto vozů mluvčí automobilky Škoda Evžen Krauskopf.

Překážky zvládal yeti 

Přesto Škoda-auto zorganizovala předváděcí akci s vozy s pohonem 4x4 pro novináře nedaleko španělské Barcelony.  připraveno bylo několik poměrně těžkých překážek, včetně průjezdu příkopem, kdy levá kola auta byla o téměř metr níže než ta na jeho pravé straně a také různé okruhy s prudkými sjezdy a výjezdy. Většina terénních tratí byla připravena pro vůz yeti, ale po části mohly jezdit i octavie scout.

Škoda při této akci rovněž připomněla, že již ve čtyřicátých let minulého století vyráběla vůz s pohonem 4x4. Tehdy jím byl vybaven model Superb 3000. V současnosti  mají pohon obou náprav modely Octavia Combi 4×4, Octavia Scout, Yeti 4×4, Superb 4×4 a Superb Combi 4×4.

Pohon všech kol zajišťuje u současné generace vozů Škoda mezinápravová spojka Haldex čtvrté generace. Pokud je to třeba, dokáže přenést až 90 procent výkonu na zadní nápravu, přičemž na jedno jediné může jít až 85 procent.

Auto si při brzdění samo nahrne před kola klín

Pro jízdu mimo zpevněné vozovky lze u modelu Yeti 4×4 změnit nastavení elektronických systémů. Stačí stisknout tlačítko s nápisem „Off-Road" na přístrojové desce. Poté má plynový pedál upravenou charakteristiku tak, aby byly rozjezdy na nesoudržném povrchu plynulejší, rozjezdový asistent pomáhá s rozjezdem vozu ve složitých situacích.

Jak funguje spojka Haldex

Na základě údajů o jízdní situaci nastavuje řídicí jednotka spojky Haldex potřebný tlak, který ovlivňuje stupeň sepnutí spojky a tím „přenášené množství" točivého momentu. V případě zásahu ESP přebírá řízení sepnutí spojky Haldex řídicí jednotka systému ESP. V případě zásahu ABS dochází k rozpojení spojky Haldex.

Brzdit na sypkých površích pomáhá systém ABS off road. Pro zlepšení brzdného účinku je změněno nastavení systému ABS tak, aby využíval tzv. klínového efektu tj. delším blokováním brzděného kola, které si před sebou nahrne materiál, a tím vytvoří klín. Výsledkem je vyšší účinnost brzdění.

Asi nejzajímavějším asistentem je ten pro jízdu z kopce. Využívá  se v situaci, kdy běží motor, rychlost vozidla je nižší než 30 km/h a je zařazen 1., 2., 3. rychlostní stupeň. Vozidlo ale v tu chvíli může jet klidně i na zpátečku nebo na neutrál. Aby mohl asistent zahájit aktivní udržování rychlosti, nesmí řidič šlapat na plynový nebo brzdový pedál a také musí být auto na svahu minimálně s osmiprocentním sklonem. Auto se pak může sunout z příkrého kopce doslova krokem a řidič se může plně soustředit pouze na to, aby korigoval volantem směr jízdy. 

Škodovka předvedla při této akci i výhody pohonu 4x4 při sportovní jízdě. Vůz superb s pohonem 4x4 dokázal jinému superbu, ovšem pouze s předním náhonem na stejné trati dlouhé jen několik stovek metrů, nadělit pět sekund. Oba vozy měly přitom pod kapotou stejný motor. 

 

Právě se děje

Další zprávy