Technika se pomalu stává mainstreamovou, zmenšuje se velikost karoserie a automobilky kvůli emisním cílům potřebují prodávat více elektromobilů. To všechno jsou důvody, proč auta do zásuvky postupně zlevňují a pomaličku se přibližují modelům se spalovacími motory.
Dva příklady za všechny jsou Renault 5 a Hyundai Inster. V obou případech jde o elektromobily do města, v obou případech se cenou bezpečně dostanou pod 700 tisíc korun. Ještě nedávno to kromě Dacie Spring bylo nemyslitelné i u takto malých vozidel. A nejde přitom o nijak ošizené automobily.
Třeba Renault 5 začíná na částce 675 tisíc korun se 40kWh baterkou, dojezdem 300 kilometrů a výkonem 90 kW. Do městského provozu ideální kombinace, která navíc nezklame ani výbavou. Verze Evolution bude mít automatickou klimatizaci, desetipalcový multimediální systém a sedmipalcové digitální budíky, zadní parkovací senzory, diodová světla, 18palcová ocelová kola nebo zelenou metalízu. Především ale nabídne tepelné čerpadlo a 80kW DC nabíjení.
Stran komfortu nebude muset zájemce dělat žádné kompromisy. K dispozici samozřejmě bude i větší 52kWh baterka s dojezdem 410 kilometrů, její cenu ale zatím Renault pro český trh nezveřejnil.
Ještě levnější bude Hyundai Inster, což je 3,8 metru dlouhý pětidveřový hatchback do města o kousek kratší než R5. Korejci se dokonce bez desetikoruny vešli pod 600 tisíc korun, při využití značkového financování pak stojí Inster dokonce 549 990 korun. To je přitom stále nabídka pro soukromé zákazníky.
Vstupní Inster má 42kWh akumulátor a udávaný dojezd 327 kilometrů, přední kola pak pohání 71kW elektromotor. Také výbava Smart není úplně chudá, obsahuje třeba multimediální systém s navigací a 10,25palcovou obrazovkou, stejně velké digitální budíky, automatickou klimatizaci, adaptivní tempomat, zadní parkovací senzory i kameru nebo 15palcová ocelová kola s kryty. Tepelné čerpadlo ale přijde na 25 tisíc v balíčku s předehřevem baterie, případně je potřeba zvolit vyšší výbavu za 699 990 korun. DC nabíjení je možné 72 kW.
Také Inster nabídne větší akumulátor, který má 49 kWh a dojezd 370 kilometrů, tam je základní cena 639 990 korun, respektive 589 990 korun při využití financování. Celkem se bude Inster nabízet v pěti výbavách, dvě z nich patří variantě Cross s plastovými doplňky karoserie.
Dovozce ale zjevně i nejmenším elektromobilem cílí hlavně na podnikatele, kteří ještě nedávno mohli využívat státní dotace. Balík peněz je už sice vyčerpán, automobilky ale nadále ve vlastní podpoře pokračují. Inster tak podnikatelé pořídí za 441 315 korun bez DPH, to je 533 991 korun s daní. S akčním financováním pak stojí korejský prcek dokonce 399 993 korun bez DPH.
Obě novinky budou konkurovat třeba Citroënu ë-C3, který se pomalu začíná objevovat u prodejců. Ten má 83 kW, 44kWh baterku a dojezd 326 kilometrů, přičemž v základu stojí 630 tisíc korun. Stejnou techniku dostane i Fiat Grande Panda, který ale na českou cenovku zatím čeká. Dá se nicméně čekat, že rozdíly budou spíše minimální.
Na nováčky musela reagovat i stálice, Dacia Spring sice aktuálně nezlevnila, ale se základní cenou 419 900 korun jde stále o nejlevnější nový elektromobil v Česku. Dovozce alespoň přišel s nabídkou zvýhodněného leasingu. Ten totiž znamená slevu 18 procent z ceny auta, reálně tak základní verze i s příplatkovou barvou stojí 355 900 korun.
Při akontaci 30 procent to pak znamená, že po dobu 60 měsíců bude splátka 3799 korun měsíčně a následně je poslední navýšená splátka. Podobná akce se slevou a poslední navýšenou splátkou platí i pro další dvě výbavy s příplatkovým lakováním, takže třeba nejvyšší výbava při akontaci 124 820 korun znamená splátku 4399 korun měsíčně. Celkově pak takový Spring stojí 416 900 korun, oproti katalogovým 507 400 korun.
Na zajímavé částky se ale dostávají už i větší elektromobily. Mezi novinkami na trhu je třeba Citroën ë-C3 Aircross, což je 4395 mm dlouhé SUV s 460litrovým zavazadelníkem. Technika je stejná jako u malé ë-C3, za dojezd 307 km zaplatíte minimálně 690 tisíc korun. Opel Frontera se stejnou technikou na ceník zatím čeká.
V rámci zlevňující elektromobility můžeme připomenout i plnohodnotná rodinná SUV Škoda Elroq za 799 900 korun, Kia EV3 za 899 980 korun nebo SsangYong Torres EVX, který je větší než oba zmíněné modely a stojí od 879 900 korun. Mimochodem u něj se povedlo rozdíl cen u modelu se spalovacím motorem a automatickou převodovkou ve stejném výbavovém stupni dostat pod sto tisíc korun. Třeba u Citroënu ë-C3, respektive ë-C3 Aircross je rozdíl 160 tisíc korun.