Laponské volání divočiny aneb z Čech až na konec světa v kabině Škody Octavia Scout

Sabina Kvášová
24. 9. 2017 7:47
Východní jantarovou trasou přes polární kruh, až k zasněženým vrcholkům dalekého severu na Nordkapp za neustálého slunečního svitu. Všude spousta čirých potůčků, jezer a sobů, kteří rádi stojí v cestě a nereagují ani na zatroubení. Laponsko nabízí unikátní severskou exotiku a také jednu z posledních velkých divočin v Evropě. Na mapě jsme si namalovali náročný okruh, čítající téměř 9 tisíc kilometrů, a vydali se se čtyřkolkou Škoda Octavia Scout až k nejsevernějšímu bodu Evropy. Uvnitř grafiky najdete fotografie a informace ze sedmnáctidenní expedice.

Den 1 a 2 Východní trasou o hodinu více

Vyrážíme! Trasu Praha-Vratislav-Lodž-Varšava zdoláváme za 7 hodin po dálnici. Zatímco na polské dálnici si musíme dávat pozor na bláznivé řidiče běžně předjíždějící zprava, na trase Varšava-Suwalki-Trakai-Vilnius bojujeme s únavou a krkolomnou silnicí, kde je spousta objížděk kolem právě stavěné dálnice. Polsko-litevskou hranici přejíždíme nakonec po dalších 7 hodinách.

Až ráno s překvapením zjišťujeme, že v opravdovém geografickém centru Evropy, v Litvě, jsou o hodinu napřed. Na cestě si děláme zastávku u ostrovního hradu z červených cihel Trakai (na snímku vlevo), který už je jen slabou půlhodinku od hlavního litevského města. Vilnius (na fotce vpravo) je vůbec největším barokním městem v Evropě, ve středověku byl doslova obchodní metropolí. Uličky starého města jsou kouzelné a po dlouhé trase je radost se jimi procházet.

 

Právě se děje

před 49 minutami

Evropská komise podle Havlíčka odblokovala 18 miliard korun na projekty programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost

Evropská komise podle vicepremiéra a ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO) odblokovala 18 miliard korun, které zadržovala na projekty v problémovém Operačním programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. EK platby pozastavila loni na jaře kvůli vysoké chybovosti. Podle vicepremiéra není jasné, kdy peníze proplatí.

"Před chvílí přišla esemeska, že byl dnes odpoledne odblokován ten zadržovaný peníz, těch 18 miliard korun," uvedl Havlíček. Jeho úřad prý čtyři měsíce vše dokládal unijním auditorům, kteří nakonec žádnou chybu neobjevili. "O nic nepřijdeme v tuto chvíli. Teď je jenom otázka, kdy nám ty peníze pošlou," uvedl Havlíček.

Peníze už ministerstvo průmyslu a obchodu dalo firmám, které o ně žádaly pro své projekty z problémového programu. Projekty se často uskutečňují po etapách, a tak se i na základě jednotlivých žádostí o platbu hradí. EK platby proplácí zpětně.

Další zprávy