Koukej táto, Mogul v akci. Nákup oleje jinde než v servisu šetří peníze a ničí motory

Martin Frei Martin Frei
19. 9. 2023 6:33
Monopol na náhradní díly kdysi vyhnal ceny motorových olejů v českých značkových servisech nesmyslně vysoko. Když vstup do EU uvolnil pravidla, stalo se národním sportem nosit do servisu olej koupený v obchodě. Kouzlo ale časem vybledlo, opraváři zlevnili olej a zdražili práci. Dnes je nakupování olejů většinou zbytečné a trochu riskantní. Snadno se při něm dělají chyby, které mohou poškodit motor
Foto: Shutterstock

Typickou ukázkou je sezónní akce některého obchodního řetězce, který jinak oleje neprodává. Jeden výrobce maziv tam zpravidla dostane k dispozici regál, do kterého se vejdou jen nejžádanější typy olejů.

Ostatní mají smůlu, a protože jistý druh zákazníka hledá především slevu, sáhne i po oleji jiné než požadované třídy. Leckdy je téměř nemožné rozluštit popis vytištěný drobným písmem na etiketě. Pomoci nemůže ani personál obchodu, protože nemá potřebné znalosti.

Širší, stálejší a přehlednější je nabídka na internetu. Klíčové údaje prostudujete v pohodlí domova a pokud některé z nich nesouhlasí, můžete jít o e-shop dál.

Zájemce by měl mít jasno o požadovaných parametrech, které se liší podle značky i stáří vozu. Viskozitní třída jako 5W-30 nebo 10W-40 je jen nejzákladnějším vodítkem, které samo nemusí stačit.

Nejpřesnější je norma výrobce vozu, udávaná ve tvaru VW 502.00 nebo PSA B71 2312. Najdete ji v servisní knížce nebo ji podle čísla karoserie vyhledá značková opravna.

Tento nejméně známý a nejsložitější údaj je rozhodující. Vlastnosti olejů se totiž za posledních dvacet let vícekrát zásadně změnily, a to v souladu s vývojem emisních norem, motorů i katalyzátorů.

Jednou z těchto změn byl po roce 2000 přechod na takzvané lehkoběžné oleje, které některá místa motoru skoro vůbec nenamažou. Například přímé tření vaček o ventilová zdvihátka, mezi něž musela být u nových motorů vložena vahadla s rolnou.

Dalším krokem bylo zavedení výfukových filtrů pevných částic u dieselu. Kvůli nim bylo třeba snížit objem popela ze spalování, včetně spalování oleje. Změnila se struktura důležitých protiotěrových přísad, což mělo podobný efekt na mazání kritických míst.

V posledních letech se volba oleje podobně zkomplikovala i u motorů na benzin. Oleje mají za úkol i prevenci detonačního spalování, kolem roku 2018 přišly výfukové filtry a mezitím se v zájmu snížení tření zaoblily i hrany pístních kroužků.

Co udělá ve starém motoru moderní lehkoběžný olej? Záleží na konkrétním případu, ale může se stát, že mazací čerpadlo na volnoběh neudrží tlak nebo že se přidřou špatně mazaná ventilová zdvihátka. Stačí připomenout motor Audi 2.5 TDI z konce devadesátých let, kdy se na dva roky povedlo předepsat špatný olej samotnému výrobci.

U starších benzinových motorů ostré hrany pístních kroužků vyčerpají střihovou stabilitu oleje, který se pak nenechá stírat ze spalovacího prostoru a motor ho začne spotřebovávat.

Každá automobilka procházela těmito změnami jindy, podle toho, jak přicházely na trh modernější motory. Nelze tedy určit univerzální časové období ani viskozitní třídu.

Na etiketě kanystru nebo v technickém listu bývá u výkonnostní normy často uvedeno slovo "Approval", které znamená, že si výrobce oleje zaplatil drahé životnostní zkoušky například u Peugeotu či Mercedesu. Pak samy tyto firmy ručí za to, že se motoru nic nestane.

Schválení automobilkou však nemusí být nutně na etiketě uvedeno. Někteří výrobci ho neuvádějí, ani když mají certifikát k dispozici. Jeho platnost je navíc časově omezená a u olejů pro starší motory se výrobci nevyplatí ho obnovovat.

Nákladné zkoušky si také maziváři nenechávají dělat na všechny značky. Například na francouzská auta je mají častěji francouzské oleje jako Total a Elf, zatímco u Shellu najdete častěji schválení pro Volkswagen, Mercedes-Benz nebo Porsche.

Posledním ukazatelem jsou obecné mazivářské normy od evropské asociace ACEA nebo americké API. Udávají se ve tvaru ACEA A3/B3 a najdete je také v servisní knížce. Jde však jen o obecná pravidla, nikoli přesný požadavek automobilky.

Pakliže informace není k nalezení na stránkách e-shopu, najdete ji v katalozích výrobců maziva. Stačí hledat "Lube adviser" podle značky oleje.

Tím vším je třeba se prokousat, abyste pořídili správné zboží. Z porovnání cen na internetu a v nezávislých opravnách je jasné, že na pětilitrovém kanystru ušetříte přibližně tisíc korun. Takové peníze nepadají z nebe, ale při výměně oleje jednou ročně tím na dovolenou neušetříte.

A pokud si olej neměníte sami, poslední slovo má stejně opravář. Kromě práce ho živí marže z dílů včetně olejů. Takže když ho o ni připravíte, zpravidla vám naúčtuje práci dražší, aby netratil. Případně vám nabídne termín opravy až za několik týdnů, aby mohl mezitím rychleji obsloužit zákazníky, kteří si s sebou nic nenosí.

 

Právě se děje

Další zprávy