Která auta musela loni často do servisu? Nejvíce svolávacích akcí vyhlásil Mercedes

Ilustrační foto.
21. Volvo - 2 svolávací akce na 7 modelů. Dvě svolávací akce muselo minulý rok vyhlásit několik automobilek. Mezi nimi i Volvo, u něhož ale i relativně malé množství zasáhlo sedm modelů. Některé z vyrobených XC60, S60, V60, XC90, S90 a V90 s hybridním pohonem musely do servisu kvůli tomu, že je spalovací motor nemusí nastartovat a auto se pak může pohybovat jen za pomoci baterie (jedná se o softwarovou chybu). To může vést k dalšímu poškození a nehodě.
21. Tesla - 2 svolávací akce na 3 modely. Americký výrobce elektromobilů musel loni v Evropě vyhlásit dvě svolávací akce - jednu na Model S a Model 3 kvůli riziku otevření kapoty za jízdy, jednu na Model Y kvůli nesprávně vyrobeným čepům řízení.
21. Suzuki - 2 svolávací akce na 5 modelů. Automobily Suzuki musely do servisu celkem dvakrát. Poprvé u některých 12V mildhybridů hrozilo zvýšené riziko požáru, podruhé pak u některých vyrobených Swiftů, Viatr nebo S-Crossů hrozí dočasné zablokování podtlaku posilovače brzd, a tedy i sníženou funkci posilovače.
21. Porsche - 2 svolávací akce na 3 modely. Problémy se loni nevyhnuly ani Porsche, jehož modely Taycan a Cayenne měly celosvětově u několika tisíc vyrobených kusů problém s nerovnoměrným a zvýšeným opotřebením zadních pneumatik, zatímco u několika desítek 911 se objevilo podezření na závadný bezpečnostní pás.
Foto: Shutterstock
Jan Matoušek Jan Matoušek
19. 1. 2023 14:13
Automobilky každým rokem vyhlásí desítky svolávacích akcí, protože hrozí, že by závadou mohl být ohrožený život řidiče, respektive posádky automobilu. Přesto se loni, jak konstatuje specializovaný web Svolávačky.cz, počet svolávacích akcí výrazně snížil. Modely jaké značky musely do servisu nejčastěji, najdete v galerii.

Přehled automobilů, které musejí v rámci oficiálních svolávacích akcí do servisů, vychází z dat zveřejněných v systému Safety Gate (dříve Rapex, což byla zkratka pro Rapid Alert System for Non-Food Products). Jedná se o informační systém Evropské komise, kam firmy působící v Evropské unii umisťují informace o nebezpečích pro zdraví a bezpečnost v souvislosti s nepotravinářskými produkty. Spadají tam tedy i auta.

Tato data pak zpracovává specializovaný server Svolávačky.cz, který o svolávacích akcích informuje v průběhu roku a přináší také souhrnný přehled značek a modelů s největším množstvím svolávacích akcí v daném období. Právě z něj byla čerpána data v tomto přehledu.

Loni vyhlásilo 37 značek celkem 207 svolávacích akcí. Jak konstatuje web, je to výrazně méně než v letech 2020 a 2021. Řada automobilek vyhlásila třeba jen jednu svolávací akci (ačkoliv jich dříve měla mnohem více), jiné dokonce ani jednu.

V následující galerii je možné si prohlédnout automobilky, které loni trápilo nejvíce svolávacích akcí. Detaily pro všechny svolávací akce najdete na zmíněném specializovaném webu. Jak se tam také zmiňuje, je rozdíl mezi servisní kampaní a svolávací akcí. V prvním případě není potřeba problém hlásit do centrálního evropského systému, autorizovaný servis ho opravuje jen v případě, že jej zákazník skutečně pravidelně navštěvuje. V rámci svolávací akce, kdy jde o ohrožení zdraví, bezpečnosti či životního prostředí, je naopak majitel auta aktivně vyzván automobilkou, aby se dostavil k opravě daného problému.

Do servisů nemusela zdaleka jen nová auta, nuceně byly pozvány i starší automobily. Platí také, že ne každého vozu dané modelové řady a roku výroby se svolávací akce musí nutně týkat, stejně tak nemusela být daná série postiženého automobilu vůbec v prodeji v České republice. Zjistit, jestli na auto není vyhlášena nějaká taková akce, je možné například u autorizovaných dealerů prostřednictvím VIN.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Správkyně české Sberbank zahájila výběrové řízení na odkup firemních dluhopisů

Insolvenční správkyně Sberbank CZ Jiřina Lužová zahájila výběrové řízení na odkup korporátních dluhopisů z portfolia banky, která je v likvidaci. Předmětem nabídky je prodej tří korporátních dluhopisů v nominální hodnotě 730 milionů korun. Vypořádání prodeje očekává nejpozději do poloviny dubna 2023. Lužová o tom dnes informovala ČTK.

"Prodej korporátních dluhopisů v portfoliu Sberbank CZ je dalším krokem k získání finančních prostředků na vypořádání věřitelů banky ještě v letošním roce," uvedla Lužová.

K prodeji korporátních dluhopisů v portfoliu banky přistoupila správkyně v rámci procesu zpeněžení majetkové podstaty Sberbank CZ. Předmětem prodeje jsou dluhopisy Colt CZ Group SE v nominální hodnotě 380 milionů Kč, Czechoslovak Group v nominální hodnotě 100 milionů Kč a EPH Financing CZ v nominální hodnotě 250 000 Kč.

Potenciální zájemci o koupi dluhopisů nebo jen některého z nich musí vyjádřit svůj předběžný zájem o účast ve výběrovém řízení nejpozději do 10. března 2023 do 17:00. Na základě předběžného zájmu budou následně vyzváni k podání závazných nabídek na odkup jimi poptávaných dluhopisů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy