Odborníci na bezpečnost silničního provozu už delší dobu mluví o instalaci černých skříněk, známých z letadel, i do běžných automobilů. Cena podobného zařízení v posledních letech klesla, výzkumy ukazují, že by přispěly k bezpečnosti na silnicích.
Evropská unie chce, aby ještě letos byla vypracována legislativa, která nařídí instalaci záznamových zařízení nejprve do aut v autopůjčovnách a firemních, posléze do všech ostatních. První požadavky se vyskytly již před sedmi lety.
Od počátku 90. let bylo provedeno mnoho studií, které prokazují užitečnost podobných opatření. Řidiči pod dohledem se chovají zodpovědněji, věnují se více řízení a způsobují méně nehod.
Podle odborníků je to zapotřebí, protože u 80 procent nehod hraje menší či větší roli nepozornost řidiče a ve dvaceti procentech únava.
Pokud by si řidiči byli vědomi toho, že nad nimi bdí "velký bratr", většinou by se chovali za volantem zodpovědněji.
Kamera zaznamenává jízdu na kartu
Už pouhé a dnes už celkem levné pořizování videozáznamu z interiéru auta a dění kolem auta výrazně pomáhá. Taková kamera, která často obsahuje i GPS modul a senzor měřící přetížení (G- senzor) se dá pořídit již za zhruba dva tisíce korun.
Navíc i některé pojišťovny už pochopily, že jim to může přinést řadu výhod při stanovování viníka a odhalování pojistných podvodů.
Například pojišťovna Axa Assistance zavedla v červnu na českém trhu novou službu s názvem Axa Onboard Assistance. Ten řidič, který si nechá do vozu namontovat schválenou kameru s černou skříňkou, může zdarma využívat jinak placenou asistenční službu pojišťovny.
Auta vás usvědčí ze lži
Na druhou stranu, řada dat, která lze využít při vyhodnocování příčin nehody, již je v automobilech mnoha značek (včetně škodovek) uložena automaticky. Centrální řídící jednotka vozu je totiž schopna při nárazu (a spuštění airbagů) uložit data o tom, v jaké poloze byl plynový pedál, jak rychle auto jelo, jak dlouho a jak intenzivně řidič jezdil, jak se vůz před nehodou a po něm stáčel, zda byli lidé v autě připoutáni a podobně.
Data ke své činnosti využívá například tým Výzkumu dopravní bezpečnosti Škoda, který pak dává doporučení vývojovým pracovníkům, na kterou oblast pasivní či aktivní bezpečnosti by se při konstruování nového auta měli zaměřit.
V USA a v Kanadě se již záznamy používají i při soudních sporech. Například byl usvědčen ze lži řidič z Montrealu, který před soudem tvrdil, že smrtelnou nehodu způsobilo protijedoucí vozidlo, když nezastavilo na červenou. Jeho černá skříňka ale promluvila: v úseku, kde je dovoleno jet 50 kilometrů v hodině, měl na tachometru 160.