Komentář: Zanikne v roce 2035 Porsche a Lamborghini? Koncern šetří a dusí osobnosti

Martin Frei Martin Frei
28. 7. 2021 10:10
V uplynulých týdnech pronikly na veřejnost neshody ve skupině Volkswagen. Týkají se zdánlivě skrytého detailu – unifikace vozidlových platforem. Téma známe už čtvrt století, tehdy šlo o rozdíly mezi Octavií a Golfem. Jenže architektura určuje povahu auta, takže ve skutečnosti jde o to, jestli se Golfy nestanou i z exkluzivních značek jako Porsche a Lamborghini. A jaký potom bude jejich smysl.
Foto: Porsche

Elektromobily byly zpočátku stavěny na základech aut se spalovacím motorem. U Volkswagenu to platilo o e-Golfu i e-Upu, dosud to platí o Audi e-Tron. Teprve nyní v očekávání větších objemů přicházejí samostatné platformy. Typ MEB vyvinutý značkou Volkswagen od loňska používají běžné modely jako ID.3 a ID.4, Škoda Enyaq a připravovaná španělská Cupra Born.

Příští rok přijede elektrické Porsche Macan a Audi A6 e-Tron na základech označených PPE (Premium Platform Electric). Architekturu vyvíjejí obě prestižní značky společně od roku 2018 a určena je pro vozy s náročnější technikou, vyššími výkony a rychlejším nabíjením.

Kromě Audi a Porsche se s touto platformou počítalo i pro luxusní Bentley. A jak britskému magazínu Autocar potvrdil ředitel Stefan Winkelmann, stavět na ní měla i supersportovní značka Lamborghini.

Šéf skupiny Herbert Diess nicméně při představení nové strategie na rok 2030 oznámil, že modely všech značek přejdou na jednu jedinou "superplatformu" SSP - Super Scalable Platform. Ta má umožnit kombinaci všeho se vším počínaje rozměry vozidla přes kapacitu baterie až po implementaci bezpilotních funkcí. Výsledkem mají být významné úspory, které potěší i zákazníka.

Zástupci Porsche tím zjevně nejsou nadšeni. Svou roli v tom jistě hraje rivalita mezi jednotlivými značkami koncernu, i když práce a prostředků, které už byly do projektu PPE investovány, bude jistě škoda. Podle tiskových zpráv na něm pracuje osm set lidí.

Podstata sporu je však technická. Mají-li sportovní modely podávat exkluzivně vysoký výkon, potřebují také odlišnou techniku od komponent podvozku po chemickou skladbu bateriových článků. To je jasně vidět na Porsche Taycan, jehož pohonná soustava jako jediná na světě pracuje s napětím 800 voltů.

Audi a Porsche o technice PPE zveřejnily jen předběžné informace. Nechyběla však mezi nimi volba takzvaných váčkových článků (pouch cell), které nejlépe odpovídají nárokům na vysoký proud i výkon při nízké hmotnosti. Jejich měkký obal na druhou stranu vyžaduje spojování článků do pevně zapouzdřených modulů a teprve z nich je složena baterie.

Volkswagen naopak letos na jaře překvapil unikátním tvarem článků, jaké bude vyžadovat ode všech dodavatelů. Jsou robustnější než dnešní hranolové články (prismatic cell) a výhodou je, že se z nich dá složit baterie přímo, bez mezistupně v podobě samostatných modulů. Řešení slibuje vyšší energetickou hustotu a příznivou cenu, ne však vysoký výkon. Což mluví ve prospěch Škody Enyaq, nikoli Audi e-Tron GT.

Článek navržený Volkswagenem je neobvykle velký a má tvrdé pouzdro.
Článek navržený Volkswagenem je neobvykle velký a má tvrdé pouzdro. | Foto: Volkswagen

Výkonnější baterie také potřebuje silnější chlazení, na které je potřeba víc místa. Aby si akumulátor přesto zachoval kompaktní rozměry, usazuje ho Audi a Porsche do rámu s tenčími spoji tvořenými pokročilými metodami jako svařování v inertním plynu nebo svařování laserem. Nejde tedy o centimetrové rozdíly v rozměrech, ale o to, jaké stroje budou stát u výrobní linky.

Manažeři Porsche nijak neskrývají nechuť k Diessovým sjednocovacím plánům. "Když se na platformu podíváte tradiční optikou oceli a hliníku, vidíte, že to pro Porsche nebude to pravé," řekl novinářům šéf technického vývoje Michael Steiner. A dodal, že z budoucí architektury SSP ho zajímají jen některé technologické a elektronické prvky.

"Ve vývoji platformy PPE budeme pokračovat. SSP je určená pro cestovní auta hlavního proudu," potvrdil vedoucí výroby a logistiky Porsche Albrecht Reimold.

Ředitel vývoje celé skupiny Volkswagen Markus Düssmann ale tvrdí pravý opak. "V rámci SSP dokážeme pokrýt i požadavky na vysoký výkon, jaký Porsche potřebuje. Mezi značkami nicméně vzniknou průniky. Nejrychlejší Volkswagen může použít stejnou techniku jako základní model Porsche," řekl na prezentaci nového obchodního plánu letos 13 června.

Tedy tři týdny poté, co Porsche založilo společný podnik s firmou Customcells na výrobu speciálních vysokovýkonných lithiových článků. A za přítomnosti premiéra spolkové země Bádensko-Württembersko avizovalo stavbu vlastní malé továrny na baterie, která zvýší zaměstnanost v regionu.

Hledání synergií a úspor se tedy dostává do stejného rozporu s technickou podstatou věci, jako když jsme se před pětadvaceti lety ptali, proč Octavia nenabídne na zadních sedadlech víc místa než Golf. Tehdy měl výrobce jednoduchou odpověď - Škoda je přece levnější auto. V tomto případě jsou ale karty rozdané opačně. Kdo si koupí Porsche, které jezdí jako Volkswagen?

Herbertu Diessovi těžko zazlívat hledání úspor, když tak časně vsadil na jednostranný a ekonomicky nejistý úprk k elektromobilitě. Pokud ale Porsche a Lamborghini po skončení spalovací éry nenabídnou dynamický náskok srovnatelný s dneškem, čeká je osud Lancie a Saabu. Stanou se předraženou nálepkou na konfekčním zboží a záhy budou po zásluze zapomenuty.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 54 minutami

"Naše země není otevřená". Američané začali vyhošťovat tábořící migranty z Haiti

Americké úřady začaly s vyhošťováním tisíců lidí původem z Haiti, kteří se tento týden utábořili na hranici mezi Mexikem a Texasem. Úřady dnes vypravily první tři lety na Haiti, řekl agentuře AP nejmenovaný zdroj. Bezpečnostní složky také zablokovaly vstup do Texasu z mexické strany. 

Tento týden dorazilo do okolí texaského města Del Rio z Mexika zhruba 14 tisíc lidí. Utábořili se u mostu, který spojuje mexický a texaský břeh řeky Rio Grande, tvořící hranici mezi Mexikem a USA. Většina migrantů je z Haiti, ale i zemí Střední Ameriky.

V sobotu americké ministerstvo vnitřní bezpečnosti oznámilo, že navýší přepravní kapacity pro vyhoštění lidí, kteří nezákonně překročili hranici. Ministerstvo uvedlo, že "naše hranice není otevřená, a lidé by se neměli vydávat na nebezpečnou cestu". Migranti by měli být navráceni do země původu, aniž by dostali možnost si podat žádost o azyl.

před 1 hodinou

Čeští inline hokejisté získali na MS sedmé zlato, rozdrtili ve finále Kanadu 7:0

Čeští inline hokejisté získali na mistrovství světa organizace FIRS v italském Roccarasu sedmé zlato v historii. Ve finále rozdrtili svěřenci trenéra Martina Mecery 7:0 Kanadu a navázali na triumfy z let 2007, 2011, 2013, 2015, 2016 a 2018.

Češi, kteří byli na minulém světovém šampionátu v Barceloně v roce 2019 druzí, získali 16. medaili za sebou a na 26. šampionátu 22. cenný kov. Druzí byli šestkrát a třetí devětkrát.

Do vedení se dostali Mecerův tým v čase 9:05 díky brance Patrika Šebka, v 15. minutě zvýšil Jakub Bernad. Po 51 sekundách druhého poločasu se prosadil Marek Loskot a v posledních sedmi minutách zápasu si Češi ještě s chutí zastříleli. Nejdříve využil přesilovku Loskot, potom se zapsali podruhé v utkání mezi střelce také Bernad s Šebkem a 64 sekund před koncem dovršil debakl Kanady Lukáš Novák. Gólman Daniel Brabec udržel čisté konto.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Čeští futsalisté na MS zachránili remízu 1:1 s Vietnamem a jsou v osmifinále

Čeští futsaloví reprezentanti ve třetím utkání na mistrovství světa v Litvě zachránili remízu 1:1 s Vietnamem a z druhého místa skupiny D postoupili do osmifinále. V něm svěřenci trenéra Tomáše Neumanna v pátek pravděpodobně narazí na Španěly, dvojnásobné světové šampiony. Jediný český gól v Kaunasu dnes vstřelil kapitán Lukáš Rešetár.

"Hlavně jsem zklamaný z našeho výkonu. Takhle špatně jsme dlouho nehráli. Zakončení bylo z naší strany tragické. Šancí jsme měli zase na deset gólů, ale jak to řešíme, to je hrůzostrašné," řekl Neumann v nahrávce pro média od FAČR.

Češi po vítězství 5:1 na Panamou a porážce 0:4 s favorizovanou Brazílií v prvním poločase dominovali v držení míče, ale tolik šancí si nevytvořili. Ty zřejmě největší neproměnil Křivánek. Několikrát vietnamských pokusů zneškodnil brankář Vahala.

"Chyběl tam pohyb, chyběla prudká přihrávka. Stáli jsme na míči, neběhali jsme. Vůbec nejsem s ničím spokojený," prohlásil kouč Neumann.

Podobně vypadalo dlouho i druhé dějství. Po Zárubově tyčce ve 35. minutě Phat Chau nečekaně prostřelil brankáře Vahalu. Už za necelou minutu ale odpověděl kapitán Rešetár, který chybu ve vietnamské obraně potrestal střelou do horního růžku. Závěr už si čeští hráči pohlídali.

Zdroj: ČTK
Další zprávy