Když si vzala instituce EuroNCAP vozy z produkce kolínské TPCA do práce naposledy, psal se rok 2005 a pro přidělování hvězdiček platila jiná, výrazně mírnější kritéria.
Při letošním hodnocení Toyoty Aygo, Peugeotu 107 a Citroënu C1 se bral v potaz výsledek původního čelního nárazu, neboť ani během dvou faceliftů se struktura karosérie nezměnila.
Nyní ale nechala EuroNCAP automobil Toyota Aygo narazit bokem na kůl a také absolvovat klasický boční náraz. Při nich vůz i díky namontovaným bočním a hlavovým airbagům poměrně dobře obstál. Za náraz na kůl vůz získal 81 procent možných bodů, za boční náraz 79 procent. Celkové hodnocení ovšem srážely výsledky čelního testu (68 procent možných bodů) a hlavně pouze čtvrtina možných bodů za ochranu krční páteře při nárazu zezadu.
Bez problémů automobil nadále obstojí při ochraně dětských pasažérů (18 měsíců a tři roky) v autosedačkách na zadních sedadlech. Starší z obou dětí bylo navíc chráněno stoprocentně.
Od čtyř hvězd jen kousek
Pokud se některý z kolínských vozů srazí s chodcem, měly by poměrně dobře dopadnout nohy nešťastníka, hůře pak jeho hlava a nehůře pánev.
Za přítomnost asistenčních systémů (elektronický stabilizační systém, připomínač nezapnutých pásů pro přední cestující) automobily mají 71 procent z celkového možného přídělu bodů.
Jak vyplynulo po sečtení výsledků, na čtyři hvězdičky nyní vůz nedosáhl jen velmi těsně. Potřeboval by 70 procent za ochranu dospělých cestujících, přičemž obdržel jen 68 procent a celkový vážený průměr ze čtyř jednotlivých disciplín by musel být 70 procent. Ovšem skutečný zisk byl jen 66 procent. Za dílčí parametry ochrany chodců a dětí a rovněž přítomnost asistenčních systémů by auto s rezervou čtyři hvězdičky získalo a v posledním případě dokonce pět hvězd.
Citigo by dnes mělo jen tři hvězdičky
Výsledek si přímo říká o srovnání s jiným minivozem, totiž Škodou Citigo, která vloni (i když ve verzi Volkswagen Up) crash test také absolvovala. Ta má ale pětihvězdičkové hodnocení. Body oproti kolínskému vozu získávala především v oblasti ochrany dospělých, když se přiblížila hranici 90 procent možných bodů. Ochrana dětí rovněž je na vyšší úrovni a také vůz získal díky připomínači nezapnutých pásů i pro zadní cestující vyšší bodové hodnocení za bezpečnostní asistenty.
Ochrana chodců je naopak u bratislavské trojice horší než u aktuálního provedení kolínských trojčat. Kvůli pouhým 46 procentům maximálně možných přidělených bodů by v letošním roce (kdy se pravidla dále zpřísňovala) dokonce nezískala ani čtyři hvězdičky, protože nutné minimum je pro toto hodnocení 50 procent. Pro pět hvězd je pak třeba 60 procent bodů.