Kia Niro je vzhledově nápadný automobil. Stojí na rozhraní tříd malých hatchbacků a SUV. Zákazníky by tak neměl ubírat ani modelu Sportage, ani Soulu. Naopak, na svůj osobitý design chce lákat nové a hlavně mladé řidiče. Za jeho volant by mohli usednout nadšenci do moderních technologií. Niro bude totiž k dispozici pouze jako hybrid.
Kupředu ho tedy požene kombinace benzinového motoru a elektromotoru. Jde o čtyřválec 1.6 GDI o výkonu 77 kW, dalších 32 kW má pak v zásobě elektromotor. Elektřina se ukládá v bateriích s kapacitou 1,56 kWh, které se dobíjejí při brzdění nebo z motoru. Auto zvládne ujet několik kilometrů čistě na elektřinu. A i když zatím nejsou oficiální údaje k dispozici, mělo by dosáhnout na spotřebu méně než 3,8 litru benzinu na 100 km.
Jenže není sázka na hybrid v době, kdy je cena ropy na minimu, nebezpečná? "Je pravda, že vývoj cen pohonných hmot nyní nenahrává technologiím, které se zaměřují na snižování spotřeby paliva. Pokud zákazníci neuvidí výhodu v tom, aby jezdili v hybridním voze, tak si hybrid nepořídí, s výjimkou těch, kteří se chtějí předvést," řekl Aktuálně.cz šéf produktového plánování automobilky David Labrosse.
"Ale hybridní hnací ústrojí má také jiné výhody, například pohodlí. Hybridní pohon je mnohem tišší a třeba v dopravní zácpě výrazně úspornější. Další věc je ta, že na některých trzích hrají mnohem důležitější roli než cena paliva hodnoty emisí a daň z emisí. Vím, že to není případ České republiky, ale v zemích, jako je Francie, Nizozemsko, Švédsko nebo Velká Británie, hraje tato daň klíčovou roli," dodal s tím, že třeba v USA jsou pro ekologické vozy vyhrazené speciální pruhy.
Niro tak bude mít úspěch hlavně v zemích, které ekologické vozy nějak podporují. V Česku bude hrát spíš roli speciality pro fanoušky. Přesto Kia trvá na svém a rozhodně Niro nevybaví běžným pohonem. V budoucnu by se mohl objevit ještě model typu plug-in hybrid, tedy takový, který umožní dobíjení baterií přímo ze zásuvky a nabídne i delší dojezd na elektřinu v řádech několika desítek kilometrů.
Pro Kiu je ale hlavní, aby si na modelu Niro vyzkoušela, jakým směrem se chce v budoucnu vyvíjet. "To, co jsme se naučili při začlenění hnacího ústrojí a hybridního pohonu do naší platformy, uplatníme také u jiných modelů. Jestli to bude zcela totožná platforma či nikoli, to teprve uvidíme. Strategie volby platformy, to je vždy velká věda. My se soustředíme na spotřebu paliva a zároveň na hospodárnou výrobu," vysvětlil Labrosse.
Niro sdílí podvozkovou platformu s novým ekologickým modelem sesterské automobilky Hyundai. Ten se jmenuje Ioniq. Na rozdíl od Nira ale nejde o hybrid, Ioniq je čistě elektromobil. Kia se rozhodla nasadit hybridní pohon hlavně proto, že je podle ní trh s elektromobily příliš malý. Navíc už jeden elektrický model v nabídce má. Do zásuvky lze zapojit Kiu Soul EV.
Kia od Nira očekává i přes nevýhodu v podobě jediného a ještě ke všemu hybridního pohonu úspěch nejen v Evropě, ale i v USA. S cenou na trhu ale zatím ještě váhá. "Cenový segment jsme zatím nezvolili, věc stále analyzujeme. Niro ovšem nestaví pouze na ceně. Niro je něco výjimečného. Je to naprosto jedinečná kombinace, která v tuto chvíli na trhu neexistuje. Abychom byli konkurenceschopní, musíme věnovat pozornost několika parametrům. Ale my stále věříme, že v segmentu hybridních vozů bude hrát Kia zásadní roli. I když vím, že třeba v České republice je tento segment opravdu malý," tvrdí Labrosse.
Jenže právě cena bude pro nové Niro zásadní. Pokud si ho Kia ocení na příliš mnoho, zákazníci se obrátí ke konkurenci, která povětšinou nabízí třeba prostornější a zavedenější modely. V Česku se například letos začne prodávat i nová generace hybridní Toyoty Prius. Ta by ale měla být nakonec zřejmě dražší než malé Niro. Nabídku nejlevnějších hybridních aut na českém trhu najdete na serveru Vybermiauto.cz.
Podívejte se, jak se řídí hybridní vůz z budoucnosti: