Kabely, ampéry a kilowatty. Víte, co je dobré znát před nákupem prvního elektromobilu?

Jan Markovič Roman Šitner, Jan Markovič
6. 10. 2017 7:14
Začít jezdit s elektromobilem není tak snadné, jak by se mohlo zdát. Řidič musí být připraven na každou cestu a dobře plánovat. Nutné je zjistit kde jsou nabíjecí stanice a jaký formát podporují. Důležité je také vyznat se v kabelech. Sestavili jsme proto stručný přehleded toho, co je dobré vědět předtím, než si auto do zásuvky pořídíte.

Pokud plánujete koupi elektromobilu, najdete nabídku modelů včetně ceny a technických údajů zde.

Foto: Jan Markovič

Mennekes (400 voltů, 16, 32 nebo 63 ampérů, 11, 22 nebo 43 kilowattu)

Proti běžné zásuvce je to téměř zázrak, na dnešní požadavky ale nestačí. Tento typ dobíjení, v Česku na řadě dobíjecích stanic ta nejrychlejší alternativa. Nově se rozšiřuje i varianta s proudem 63 ampérů. Čistě teoreticky vypadá silnější verze s 22 kilowatty příkonu jako dostatečná pro baterie, které mají obvykle 20 až 30 kilowatthodin kapacity. Problém je ale v tom, že do auta posílá střídavý proud, který si nabíječka v autě mění na stejnosměrný a nezvládá to v takové míře. Elektromobily mají obvykle v základu jen pomalé vnitřní měniče a lepší mají jen za příplatek.  V reálu je tak dobíjení násobně pomalejší než by teoreticky mohlo být. Základem je zjistit reálné možnosti auto, to si mnohdy s více než 11 kilowatty zkrátka neporadí. Řidič si tak může odpustit naivní představy o rychlosti dobíjení.

 

Právě se děje

Další zprávy