Kdo se jednou projede v Maserati Grancabrio, ten si dozajista odnese dva hlavní dojmy. Za prvé: To auto je neskutečně krásné. Myslím, že studio Pininfarina, které je podepsané pod jeho tvary, si ho bude moci klidně zařadit do seznamu svých nejpovedenějších záležitostí. A pak ještě tohle: Stačí jen trošku prošlápnout na volnoběh plynový pedál a z výfuků se ozve famózně příjemný dunivý zvuk.
Samozřejmě, že jsou na světě rychlejší kabriolety, ale o to u téhle značky (a v případě kabrioletu to platí dvojnásob) zase až tolik nejde. Pro závodníky tělem i duší přece má Fiat ve svém portfoliu ještě jinou značku. Na druhou stranu však zase až tolik obav o to, že budete na silnici brzdou, mít nemusíte. Zrychlení z nuly na sto je lehce nad pět sekund a maximální rychlost (až se vydáte na německou dálnici) je 283 km/hod. To vše vám zajistí motor s výkonem 440 koní, který si můžete dovolit vytáčet až nad 7000 otáček.
V kabině se budete cítit dobře, pokud máte rádi kůži. Je totiž všude. V našem byla kombinace krémové světlé a modré. Opravdu působivé. Předností je, že dozadu můžete klidně posadit i své dva dospělé přátele. Tísnit se nebudou, i když po dlouhé cestě by vzhledem k trošku nepřirozenému posazu asi vystoupili poněkud ztuhlí.
Střecha cvičí 25 sekund
Co nás během testovací projížďky nejvíce negativně překvapilo, byl podivně umístěný knoflík na ovládání zrcátek. Vždy v pravotočivé zatáčce, kdy řidičovo levé koleno odstředivá síla namáčkla na čalounění dveří, se totiž tato část těla ocitla přímo na tomto ovladači.
Pokud jedete bez střechy (ta se pomocí elektromotorů složí za 25 sekund), můžete si bez pokrývky hlavy užívat rychlost až do nějakých 120 kilometrů v hodině. Pak už nějaký ten větřík dovnitř pronikne.
Pokud pojedete s nataženou střechou (což jsme my po většinu času vzhledem k chladnému počasí museli), až vás překvapí velmi dobré odhlučnění.
Infobox
- Nejvyšší rychlost 283 km/h
- 0-100 km/h 5,4 s
- Spotřeba 15,2 l/100 km
- Výkon 440 koní v 7000 ot./min.
- Toč. moment 490 Nm při 4750 ot.
- Převodovka 6stupňová automatická
- Kufr 173 litrů
- Cena: 3,3 miliónu Kč
S hmotností je třeba počítat
Maserati Grancabrio je velké a také těžké auto. Pokud jedete svižným, ale stále ještě rozumným tempem, v normálním jízdním režimu, dá se velmi snadno ovládat, krásně reaguje na povely volantu i plynového pedálu. Převodovka (šestistupňová automatická) řadí sametově jemně a dostatečně rychle.
Pokud se rozhodnete jet sportovněji, k čemuž je také určeno tlačítko sport upravující mimo jiné režim motoru a převodovky) zjistíte, že zrychlení, držení stopy ani náklony problémem nejsou. Dokonce ani horší kvalita vozovky podvozek vozu nerozhodí. Trošku do úzkých by vás ale mohla dostat hmontost vozu, se kterou mají brzdy v určitých momentech docela dost práce.
Takže se většina vlastníků tohoto vozu zase rychle uklidní a bude s ním jezdit ve stylu, pro jaký bylo Maserati Grancabrio určeno. Ideálně po kvalitních silnicích na středomořské riviéře. I jízda tam třeba až z Čech ale může být dobrá zábava. Jen opravdu nevím, jak na místo dovolené dopravit zavazadla. Kufr v tomhle voze je až směšně malý.