Jen 11 značek vyrábí auta déle než Škoda. Prohlédněte si nejstarší automobilky světa

Jan Matoušek Jan Matoušek
28. 7. 2019 7:18
Opel i Fiat si letos připomínají 120 let od výroby svého prvního vozu. O nejstarší automobilky světa přesto nejde. Který výrobce je tím vůbec nejstarším se podívejte do galerie, kde najdete i stručnou historii dvanácti nejstarších dodnes fungujících automobilek. Mezi nimi je místo i pro mladoboleslavskou Škodu.
Foto: Opel

Opel - 1899

120 let od výroby prvního vozu letos neoslavuje jen Fiat, ale i Opel. Stejnojmennou firmu založil v roce 1862 v Rüsselsheimu Adam Opel, přičemž původně vyráběla šicí stroje. Až po smrti zakladatele se jeho manželka Sophie, na radu svých synů, rozhodla pro výrobu automobilů. To bylo v roce 1899, přičemž první auto dostalo označení Patentmotorwagen a šlo o vůz vyvinutý původně Friedrichem Lutzmannem, jehož automobilku Opel koupil.

Lutzmannova auta nicméně příliš úspěšná nebyla, Opel to tak zkoušel s výrobou dalších licenčních vozidel. Až v roce 1909 přišel s vlastním modelem 4/8 HP, známým jako Doktorwagen. To proto, že byl určený lékařům, veterinářům či právníkům. Auto bylo zajímavé především svou cenou, která byla v Německu čtyřikrát až pětkrát nižší než u mnohých jiných vozidel. V útrobách navíc pracoval Opelem vyvinutý čtyřválec.

Opelu se začalo dařit, což podpořilo v roce 1924 otevření první pásové linky na výrobu aut v Německu. Za ní stáli synové zakladatele Wilhelm a Friedrich Opelové, kterým se právě pásovou linkou povedlo snížit cenu automobilů. Modely Opel prodejně dominovaly německému trhu a dařilo se i exportu. To zaujalo americký koncern General Motors, který značku v roce 1931 zcela pohltil.

V roce 1935 se Opel stal první německou automobilkou, která vyrobila přes 100 tisíc aut ročně. Po druhé světové válce byla sice továrna zničená, s pomocí zaměstnanců se ji však povedlo obnovit. Prvním zcela novým poválečným Opelem se stal model Olympia Rekord. S řadou Rekord se automobilce, stále pod vedením GM, povedlo obnovit předválečné prodejní úspěchy.

Postupně se Opel vypracoval až na nejdůležitější součástí GM (v 90. letech pomáhal pokrývat ztráty z amerického trhu). V roce 1982 úspěch ještě podtrhlo představení první Corsy. Dodnes se aut s tímto jménem vyrobilo na 14 milionů. Koncem 90. let však Opelu pomalu začal docházet dech. V nabídce sice značka měla úspěšné modely Astra nebo Zafira, nicméně celoročního zisku dosáhla naposledy v roce 1999.

Situace se ještě zhoršila po finanční krizi v roce 2008, která zasáhla především americké automobilky. Koncern GM se propadl do ztráty a snažil se Opel neúspěšně prodat. Až v roce 2017 jej koupil koncern PSA, který zahájil řadu změn a ukončil výrobu některých méně úspěšných modelů. Zároveň také napříč koncernem začalo sdílení techniky. Výsledkem byl v roce 2018 provozní zisk Opelu, první od roku 1999.

Důležité modely: Opel 4/8 HP Doktorwagen, Opel 4/12 HP Laubfrosch, Opel Kadett, Opel Rekord, Opel Corsa, Opel Vectra, Opel Astra, Opel Zafira

 

Právě se děje

Další zprávy