Schválně, jaký tlak mají mít pneumatiky na vašem voze? Víte to z hlavy? Pokud ano, patříte k menšině. Ostatní si buď otevřou návod, podívají se na štítek, anebo tlak vůbec nekontrolují. Věří totiž pneuservisům, že jim kola nafouknou správně. A to je mnohdy omyl.
„Je poměrně běžná praxe, že v pneuservisech hustí pneumatiky na hodnotu 2,5 baru, nebo dokonce i vyšší, bez ohledu na hodnoty, které doporučuje výrobce,“ říká David Kalaš, technický školitel společnosti Bridgestone, která patří k největším výrobcům pneumatik na světě.
Proč? Důvod je prostý: „V servisech dobře vědí, že hodně řidičů si tlak v pneumatikách vůbec nekontroluje. Proto je raději přehustí, aby pak řidič nejezdil za delší dobu na podhuštěné gumě. To je ale také špatně,“ dodává Kalaš.
Správně nahuštěná pneumatika se vozovky dotýká plochou, která zhruba odpovídá velikosti běžné pohlednice. Pokud se ale přehustí, styčná plocha se zmenšuje. Na první pohled by se mohlo zdát, že pokud bude plášť naopak podhuštěný, bude plocha větší. To ale na asfaltu neplatí. Střed pneumatiky se totiž zvedne a tím pádem přijde o kontakt. Guma se tak dotýká vozovky jen okraji.
Že je dodržování správného tlaku klíčové, jsme si mohli vyzkoušet na vlastní kůži. K dispozici jsme měli dva vozy Volkswagen Golf – jeden na pneumatikách nahuštěných na správný tlak, druhý s pneumatikami nahuštěnými na maximum. S každým vozem jsme se rozjeli na rychlost okolo 80 km/h a pak vší silou sešlápli brzdy. Situaci komplikoval ještě mokrý povrch.
Výsledek? Auto s přehuštěnými pneumatikami mělo o zhruba dva metry delší brzdnou dráhu. Samozřejmě nešlo o přesné měření za laboratorních podmínek, ale o názornou ukázku toho, že kontrolu tlaku v pneumatikách by řidiči rozhodně podceňovat neměli. Ani když se právě vrátí z pneuservisu.